خبرگزاری کار ایران

آمادگی لازم را برای جهانی شدن داشته باشیم

asdasd
کد خبر : ۲۹۹۵۹۲

معاون آموزشی و پژوهشی مرکز ملی مطالعات جهانی شدن از عملکرد مثبت ایران در حوزه جهانی شدن ارتباطات خبر داد و گفت: هر جامعه ای بر اساس شرایطش در یکی از ابعاد جهانی شدن رشد می کند. ایران نیز در حوزه ارتباطات و استفاده بیشتر از فضای مجازی رشد قابل چشمگیری داشته است.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، محمدرضا دهشیری در سخنرانی علمی با عنوان "جهانی شدن، تهدیدها و فرصت ها برای اقتصاد ایران " که با حضور ‌مدیران و اعضای هیات علمی موسسه برگزار شد افزود: کشورمان باید در عرصه اقتصادی نیز آمادگی لازم برای جهانی شدن کسب کند.

وی با بیان اینکه جهانی شدن از دو ویژگی  هم پیوندی و غیرسرزمینی شدن برخوردار است اظهار کرد: جهانی شدن سبب می شود تا جوامع بشری از نظر سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با هم مرتبط شوند  که این امر از یک سو شاهد فشردگی زمانی و مکانی در جوامع و از سوی دیگر سبب افزایش جابجایی منابع و تولیدات کشورها و داد و ستدهای آزاد آنها می شود.

عضو هیات علمی دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه بر افزایش جریان دانش در عصر جهانی شدن تاکید کرد و گفت: در فرایند جهانی شدن جریان آزاد فناوری،‌ کالا و خدمات در بین کشورها در عین همکاری سبب ایجاد رقابت بین آنان می شود.

دهشیری با بیان اینکه جهانی شدن بر جوامع مختلف تاثیر متفاوتی دارد افزود: دیدگاه های مختلفی برای روند جهانی شدن مطرح است. برخی آن را پروژه ای از سوی نظام سرمایه داران می دانند و برخی دیگر آن را انقلاب صنعتی عنوان می کنند.

وی تصریح کرد: جهانی شدن روندی است که در گذر زمان دچار تحول شده و تحول آن آنی و مقطعی نبوده بلکه بتدریج ایجاد شده است. بنابراین جهانی شدن می تواند در درون خودش فرصت ها وتهدیدهایی را داشته باشد تغییرات فرصت ها و تهدیدهای آن بستگی به اینکه کشورها چقدر آمادگی نقش آفرینی در این فضا را دارند.

وی افزایش رقابت پذیری و مزیت نسبی،‌ رشد چندجانبه گرایی،‌گسترش ارتباطات بین المللی، توجه به چابک سازی دولت، تقویت دیپلماسی شهری،‌ رونق منطقه‌گرای و موافقتنامه‌های تجاری منطقه ای و تقویت چارچوب های نظارتی فراملی بر اقتصاد و صنایع خصوصی از سوی شبکه گسترده جهانی را از جمله فرصت های جهانی شدن برای اقتصاد ایران عنوان کرد.

معاون آموزشی و پژوهشی مرکز ملی مطالعات جهانی شدن با بیان اینکه منطقه‌گرایی بازیگر جدیدی در عرصه بین المللی است افزود: منطقه‌گرایی راهبردی میانی بین ناسیونالیسم و جهانی شدن است و تمرینی است برای حضور در عرصه جهانی.

وی بر تقویت چارچوب های نظارتی فراملی بر اقتصاد و صنایع خصوصی از سوی شبکه گسترده جهانی تاکید کرد و گفت: این چارچوب ها کمک‌های مشورتی جامعه جهانی را برای کشور فراهم می‌کند و سبب استفاده از تخصص دیگران در بهبود زیرساخت ها می شود.

دهشیری از جمله تهدیدهای جهانی شدن اقتصاد را اجرای اقتصاد کاپیتالیستی در کشور دانست و افزود: این اقتصاد با اقتصاد اسلامی که در کشور اجرا می‌شود متفاوت است و سبب گسترش سرمایه سالاری،‌افزایش شکاف بین فقیر و غنی و گسترش جهانی شدن حاکمیت اقتصاد کاپیتالیستی در کشور می شود.

وی افزایش تولیدات آلاینده ها و تخریب زیست محیط را یکی دیگر از تهدیدهای جهانی شدن برای اقتصاد ایران ذکر کرد و گفت: انتقال صنایع آلاینده می تواند موجب تعمیق مشکلات زیست محیطی شود.

وی ادامه داد: ترویج فرهنگ مصرف گرایی فزاینده از دیگر تهدیدهای جهانی شدن اقتصاد کشور است . این امر سبب سواستفاده از منابع طبیعی و ترویج لوکس گرایی و تجمل گرایی می شود که با روح اقتصاد ایران که خواستار ایجاد تعامل بین مصرف و تولید است متفاوت است.

عضو هیات علمی دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه اظهار کرد: برقراری نظام آموزش ضمن خدمت برای کارگران،‌تربیت نیروی کارآمد در دانشگاه ها و ‌تاکید بر مالیات به جای عوارض از جمله راهکارهای جهانی شدن اقتصاد ایران است.

وی بر انعطاف پذیری ساختاری و عملکردی،‌اصلاح شرایط برای سرمایه گذاران، راه اندازی دولت الکترونیک قوی و اتخاذ تمهیدات لازم برای بهبود نظام تامین اجتماعی برای اقشار کم درآمد و آسیب پذیر تاکید کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز