خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بورس انرژی:

شرکت‌های خرده فروش برق، 4920 مگاوات ساعت برق معامله کردند

مدیر عامل بورس انرژی ایران با بیان اینکه معاملات شرکت‌های خرده‌فروشی برق از 23 فروردین 94 در بورس انرژی ایران آغاز شده است، تعداد قراردادهای معامله شده توسط این شرکت‌ها را 205 قرارداد معادل 4920 مگاوات ساعت و به ارزش 2 میلیارد و 344 میلیون ریال اعلام کرد.

به گزارش ایلنا،  سید علی حسینی، مدیر عامل شرکت بورس انرژی ایران با اعلام این خبر گفت: تا کنون 22 شرکت حقوقی موفق به اخذ پروانه خرده‌فروشی از وزارت نیرو شده‌اند که از این تعداد تا کنون 5 شرکت خرده‌فروشی پس از طی مراحل قانونی، موفق به اخذ کد معاملاتی بورس انرژی شده‌اند.

 سید علی حسینی درباره شرکت های خرده فروشی خاطر نشان کرد: شرکت‌های خرده‌فروشی برق شرکت‌هایی بازرگانی هستند که به خرید برق از طرق مختلف از جمله خرید از طریق بورس انرژی و فروش آن به مشترکین نهایی طرف قرارداد خود اقدام میکنند.

 وی ضمن اشاره به این نکته که شرکتهای مذکور در صورت داشتن پروانه معتبر خردهفروشی صادره از جانب وزارت نیرو و انجام هماهنگی در خصوص تحویل فیزیکی قراردادهای معامله شده با آن وزارتخانه، مجاز به فعالیت در معاملات برق بورس انرژی هستند، گفت: فعالیت این شرکت‌ها در بورس انرژی در قالب کد معاملاتی عام صورت می‌گیرد و اطلاعیه مربوط به مراحل صدور کد معاملاتی مذکور برای شرکت‌های خرده‌فروشی برق در سایت رسمی شرکت بورس انرژی قابل مشاهده است.

مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره عوامل محدود بودن ارزش معاملات شرکت‌های خرده‌فروشی برق گفت: وجود برخی از ناهماهنگی‌ها در شرکت‌های تابعه وزارت نیرو در ارتباط با تحویل فیزیکی برق شرکت‌های خرده‌فروشی همچنین محدودیت‌ها و موانع موجود در ارتباط با هماهنگی شرکت‌های خرده‌فروشی با شرکت‌های مالک شبکه (شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق) جهت تحویل فیزیکی و محدود بودن ظرفیت مجاز قابل تحویل شرکت‌های خرده‌فروشی برق از جمله عوامل پایین بودن ارزش معاملات شرکت های خرده فروشی برق است.

حسینی ابراز امیدواری کرد: با توجه به تقاضای مناسب و پیگیری شرکت‌های خرده‌فروشی در این زمینه و همچنین نگاه مثبت و عزم جدّی مدیران ارشد وزارت نیرو بر گسترش فعالیت شرکت‌های خرده‌فروشی شاهد حضور موثرتر این شرکت‌ها در فرآیند کشف قیمت برق در بورس انرژی باشیم.

وی در پایان افزود: از تاریخ شروع معاملات بورس انرژی ایران تا ابتدای شهریور ماه 94، حجم معاملات برق بورس انرژی معادل 13 میلیون و 829 هزار و 325 مگاوات ساعت و به ارزش بالغ بر  5 هزار و 818 میلیارد ریال بوده است. همچنین ارزش معاملات کالای مذکور از ابتدای سال 94 تا کنون حدود 1 هزار و 837 میلیارد ریال است که نسبت به دوره مشابه سال 93 رشد 175 درصدی را از خود نشان میدهد.

خاطر نشان می شود، طی روز های گذشته برخی از مدیران وزارت نیرو از عملیاتی شدن معاملات بازار خرده فروشی برق طی چند ماه آینده در بورس انرژی خبر داده بودند درحالیکه از ابتدای سال تا کنون شرکت های خرده فروشی برق در بورس انرژی معاملات خود را داشته اند.

کد خبر : ۲۹۹۶۳۲