خبرگزاری کار ایران

زنگنه در پاسخ به ایلنا:

از گمشدن سه نفت‌کش بی اطلاعم / احتمال رونمایی از قراردادهای جدید نفتی در تهران

asdasd
کد خبر : ۲۹۹۹۷۴

وزیر نفت: در پاسخ به خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه شنیده‌ها حاکی از آن است که سه نفتکش با ظرفیت 6 میلیون بشکه نفت در دولت گذشته گمشده اظهار داشت: اینکه نفتی غیر از آنچه مربوط به 2.7 میلیارد دلار پولی که بابک زنجانی به ما بازنگردانده، گمشده باشد اطلاعی ندارم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در نشست خبری در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه شنیده‌ها حاکی از آن است که سه نفتکش با ظرفیت 6 میلیون بشکه نفت در دولت گذشته گمشده اظهار داشت: اینکه نفتی غیر از آنچه مربوط به 2.7 میلیارد دلار پولی که بابک زنجانی به ما بازنگردانده، گمشده باشد اطلاعی ندارم.

زنگنه در این نشست ضمن گرامی‌داشت هفته دولت با اشاره به اینکه سرلوحه کارمان را اجرایی شدن سیاستهای اقتصاد مقاومتی قرار داده‌ایم، اظهار داشت: ما اولین دستگاهی بودیم که برنامه خود را در این زمینه آغاز کردیم و در شورای اقتصاد نیز تصویب شد‌ه‌است.

وی افزود: یکی از دغدغه‌‌های اقتصاد مقاومتی توسعه و برداشت از میادین مشترک بوده و دراین راستا ما فعالیت‌های مهمی را در دست اجرا داریم.

وزیر نفت تصریح کرد: ما در دو حوزه بزرگ پارس جنوبی و غرب کارون اقدامات بزرگی را در حال اجرا داریم به طوری که در پارس جنوبی جهت اجرایی شدن 17 فاز حمایت و اقدامات درخوری را انجام داده‌ایم اما با توجه به اینکه این 17 فاز را نمی‌توان با هم جلو برد فاز‌ها اولویت‌بندی شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال 91، 400 میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه گذاری شد اظهار داشت: در سال 92 میزان سرمایه‌گذاری حتی به 10 میلیارد نیز نرسید و در سال جاری نیز هیچ منبعی در اختیار نداریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه 17 فاز پارس جنوبی باید در حد زمان‌بندی اولویت‌بندی می‌شدند گفت: ما فازهای 12، 15، 16 ، 17 ،18 را در اولویت اول خود قرار دادیم و به این ترتیب همانگونه که وعده داده بودیم توانستیم تا پایان سال 93 فاز 12 را به بهره‌برداری رسانده و باید 100 میلیون مترمکعب به تولید گاز اضافه می‌کردیم که البته میزان تولید را تا 120 میلیون مترمکعب افزایش دادیم.

وی ادامه داد: همچنین فازهای 15، 16، 17 را در دست اجرا داریم و در سال جاری فازهای 15،‌16 افتتاح رسمی خواهد شد و سپس به ترتیب فازهای 17، 19، 20، 21، 22،23،24 را تا پایان دولت یازدهم به بهره‌بردای خواهیم رساند و بهره‌برداری از فاز 14 نیز به بعد از سال 96 موکول خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در سال 93 علیرغم تحریم‌ها توانستیم 125 میلیون مترمکعب گاز را وارد مدار کنیم خاطر نشان کرد: این میزان گاز تولید شده معادل 5 فاز متعارف است.

وی همچنین در خصوص ثبت‌نام کشورها برای شرکت در کنفرانس لندن (رونمایی از قراردادهای جدید نفتی) اظهار داشت: ما برای حضور در این کنفرانس ثبت‌نام نمی‌کنیم و متولی نام نویسی موسسه برگزار کننده است اما ما به دنبال این هستیم که اصل سمینار در تهران برگزار شده و در شهر لندن اقدام به تکرار برگزاری آن کنیم گرچه ممکن است تعدادی از کشورها در کنفرانسی که در ایران برگزار می‌شود حضور پیدا نکنند.

زنگنه با اشاره به ابهامات افزایش تولید گاز در پارس جنوبی طی دو سال گذشته تصریح کرد: ما در سال 92 به دلیل کمبود گاز مجبور شدیم که 46 درصد معادل 27 میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌ها تحویل دهیم اما در سال گذشته این میزان به 18میلیون لیتر معادل 28 درصد کاهش یافت و در سال جاری بنا داریم که مصرف سوخت مایع را حداکثر به 15درصد برسانیم.

وی افزود: علیرغم اینکه در سال 93 مصرف سوخت نیروگاهها 8درصد افزایش یافته بود اما ما توانستیم میزان مصرف سوخت مایع را کاهش دهیم. همچنین محدودیتهایی برای پتروشیمی و صنایع داشته ایم که در سال 93 این محدودیتها تا حد زیادی رفع می‌شود.

وزیر نفت در ادامه از افتتاح فازهای 15 و 16 طی یکماه آینده خبر داد و گفت: طبق آنچه قرارداد خاتم اعلام کرده این فازها آماده افتتاح است و بسته به فرصت رئیس جمهور برای انجام کار افتتاح این فاز به بهره‌برداری خواهد رسید البته ما نیز به دنبال آنیم که همه چیز آماده باشد و فاز را به صورت سوری افتتاح نکرده باشیم.

وی تصریح کرد: با افتتاح فازهای 15 و 16 یک میلیون تن اتان و اتیلن جدید وارد مدار می‌شود که به کارخانه‌های پتروشیمی خرم‌آباد و مهاباد ارسال خواهد شد و به این ترتیب تولیدات پتروشیمی افزایش خواهد یافت.

زنگنه به قراردادهای مربوط به غرب کارون اشاره و اظهار داشت: ما در این میدان ها چند قرارداد با چینی‌ها داشته‌ایم که از جمله آنها آزادگان شمالی،‌آزادگان جنوبی و یادآوران بوده است و طرح توسعه یاران نیز با شرکت ایرانی است.

وزیر نفت افزود: با توجه به اتفاقاتی که در آزادگان جنوبی رخ داد شرکت چینی از این میدان جدا شد و در حال حاضر توسط شرکت‌های ایرانی در حال توسعه است البته باید گفت زمانی که این میدان در دست چینی‌ها بود با سه دکل کار می‌کرد اما اکنون تعداد دکل‌ها به عدد16 رسیده است.

وی یادآور شد: در میانه سال جاری میزان تولید از این میدان از 50 هزار بشکه به 250 هزار بشکه خواهد رسید البته این ظرفیتی نیست که برنامه ‌ریزی کرده‌بودیم زیرا ما فقط به اتکای منابع خودمان در حال انجام پروژه هستیم اما در هر صورت ظرف سه سال میزان تولید را به 700 هزار بشکه خواهیم رساند یعتی اگر قرار است ما 4میلیون و 700 هزار بشکه تولید نفت داشته باشیم به اتکای تولید و برداشت از غرب کارون است.

زنگنه در ادامه به برنامه وزارتخانه جهت جلوگیری از خام‌فروشی نفت اشاره و تصریح کرد: طبق آنچه تاکیدات رهبری و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است ما باید برای جلوگیری از خام‌فروشی پالایشگاه احداث کنیم و پتروشیمی را توسعه دهیم لذا در این راستا پالایشگاه ستاره خلیج فارس که جهت تولید بنزین با کیفیت بالا در نظر گرفته شده است جزء اولویت‌های اول ما است که تاکنون طرح توسعه آن پیشرفت خوبی داشته اما به دلیل کمبود منابع کمی به تاخیر افتاده است لذا ما جهت تزریق بیشتر نقدینگی به این پالایشگاه سهام آن را از دولتی بودن خارج کرده و به تامین اجتماعی واگذار کرده‌ایم تا بتوانند از صندوق توسعه ملی اعتبار تامین کنند که در حال حاضر تامین اجتماعی توانسته هزار و 500 میلیارد دلار از منابع خود به این پالایشگاه تزریق کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ستاره خلیج فارس 84.5 درصد پیشرفت دارد و برنامه داریم که تا پایان سال جاری یک ترین از سه ترین این پالایشگاه وارد مدار شود.

زنگنه ادامه داد: احداث هشت واحد پالایشگاه های سیراف در دستور کار وزارت نفت است که با اجرایی شدن آن از خام فروشی یک میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی جلوگیری می شود.

وی با اشاره به این که چهار شرکت بخش خصوصی و چهار شرکت نیمه خصوصی قرار است پالایشگاه های سیراف را توسعه دهند، تصریح کرد: هزینه سرمایه گذاری در این پالایشگاه ها ٦٠ هزار بشکه ای نزدیک به سه میلیارد دلار است.

وی با بیان اینکه صادرات فرآورده و پتروشیمی از جمله دیگر برنامه‌های وزارت نفت جهت جلوگیری از خام‌فروشی است، اظهار داشت: طی این سالها با تامین خوراکی که برای پتروشیمی‌ها داشته‌ایم تولید آنها افزایش یافته به طوری که در سال 92 نسبت به سال 91 میزان تولید بالا رفته و در سال گذشته نیز 4 تا 5 درصد افزایش تولید داشته‌ایم.

زنگنه همچنین گفت: در سال جاری تعدادی واحدهای جدید در بخش پتروشیمی وارد مدار می شود که از جمله آنها اوره و آمونیاک شهدای مرودشت، پتروشیمی کاویان،‌لرستان، مهاباد و تخت‌جمشید است.

وزیر نفت ادامه داد: در پتروشیمی پارسیان مقرر شده که یک میلیون و 200 هزار تن اتان تولید و تبدیل به اتیلن شود همچنین واحد پتروشیمی بید بلند 2 که غیر فعال بود به زودی عملیات اجرایی آن آغاز شده و محصولات‌ آن به بندر امام و گچساران و سپس ممسنی فرستاده و تبدیل به پلی اتلین خواهد شد.

زنگنه همچنین اظهار داشت: ان جی ال 3200 و 3100 و قطعه دوم پتروشیمی ایلام نیز ایجاد خواهد شد.

وی تعریف 70 میلیارد دلار طرح جدید پتروشیمی را از جمله دیگر برنامه‌های وزارت خانه برشمرد و گفت: بخش اعظمی از تامین سرمایه مورد نیاز برای اجرایی شدن این حجم از سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی و شرکت‌های خارجی انجام خواهد شد که مهمترین تولید این طرح‌ها نیز الفین خواهد بود و بخشی از گاز طبیعی نیز به پروپلین تبدیل خواهد شد و به این نحو تعادل منطقه‌ای برقرار شده لذا با 3 میلیون تن تولید پروپلین در داخل کشور زنجیره کامل خواهد شد.

وزیر نفت همچنین گفت: برای جلوگیری از خام فروشی اقدام به تاسیس پالایشگاه آناهیتا با 150 هزار بشکه و حداکثر تسهیلات کرده‌ایم به طوری که خوراک این پالایشگاه را با تخفیف ارسال کردیم و خط انتقال نفت خام هم جز تعهدات دولت خواهد بود.

وی ادامه داد: پالایشگاه جاسک نیز با 300هزار بشکه تولید نفت در حال اجراست که خط انتقال نفت را ما احداث و اقدام به صادرات مخلوطی از نفت سبک و سنگین خواهیم کرد.

زنگنه بازسازی پالایشگاه آبادان را از دیگر برنامه‌های وزارت خانه متبوعش عنوان و تصریح کرد: بنا داریم که ظرفیت پالایشی را از 1.7 میلیون بشکه به سه میلیون بشکه برسانیم تا هر چه بیشتر به برنامه‌های جلوگیری از خام‌فروشی نزدیک شویم.

وی به بهینه سازی مصرف انرژی نیز اشاره و اظهار داشت: به استناد بند(ق) 4.5 میلیارد دلار جهت گازرسانی هزینه خواهد شد و طول آن از محل صرفه‌جویی بازگردانده خواهد شد که در این راستا 5هزار میلیارد دلار در صنایع کوچک نیروگاه‌ها بخش روستایی سرمایه‌گذاری شده است.

وی افزود:  اگر گاز رسانی به روستاها طی دو سال اجرایی شود جمعیت تحت پوشش گاز به 97 درصد خواهد رسید و در مصرف نفت سفید و گاز مایع نیز صرفه‌جویی خواهد شد البته جز مواردی که باید در زمستان به نیروگاه‌ها سوخت مایع ارسال کنیم.

وی گازرسانی به سیستان و بلوچستان را نیز از جمله اهداف تایید شده در بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه عنوان کرد و گفت: با گازرسانی به این استان که شهرهای پیرانشهر، زاهدان، چابهار، کنارک و خاش را در بر می‌گیرد نیروگاه‌ها و شهرهای تحت پوشش گازرسانی خواهند شد.

زنگنه در خصوص گازرسانی به روستاها همچنین گفت: گازرسانی به روستاهایی که با 6 میلیون تومان هزینه اقتصادی باشد، با علمک و بیش از این به وسیله CNG گازرسانی خواهد شد. با این تصمیم دو میلیون و 200 هزار خانوار به وسیله خط لوله گازرسانی خواهد شد.

وی در ادامه به افتتاح‌های هفته دولت اشاره و اظهار داشت: در این هفته گازرسانی به 15 شهر کوچک افتتاح و گازرسانی به 18 شهر را نیز آغاز خواهیم کرد. همچنین گازرسانی به 1442  روستا افتتاح و 1854 روستا نیز در مرحله آغاز عملیات قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه کارهای گازرسانی به روستاها از جمله مهمترین اقدامات عمرانی است ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال جاری جمعیت تحت پوشش گاز کشور به بالغ بر 91 درصد برسد.

وزیر نفت توجه به اقتصاد دانش‌بنیان را از جمله دیگر اولویت‌های وزارتخانه عنوان کرد و گفت:در زمان وزارت من در دولت خاتمی توانستیم  نسبت به تشکیل شرکت پتروپارس که شرکتی دانش‌بنیان و در نوع خود در آن زمان جزو بزرگترین اقدامات در این راستا بوده مبادرت ورزیم.

وی ادامه داد: همکاری با دانشگاه‌ها جهت  انجام کار مطالعاتی و پژوهش‌های توسعه‌ای برای میدان‌های اصلی نیز از جمله اقداماتی بود که طی مدت دو سال دولت تدبیر و امید در حال انجام بوده که به این ترتیب قراردادهایی با دانشگاه‌های بزرگ بسته شده و اگر این دانشگاه‌ها بتوانند موفقیت حاصل کنند کارهای دیگری نیز  به آنها واگذار خواهد شد و می‌توانیم در بخش پایین دستی نیز دانشگاه‌ها را درگیر کنیم.

زنگنه همچنین به 10 قلم کالای ساخت داخل صنعت نفت اشاره و اظهار داشت:  ما در مذاکراتی که با کشورهای خارجی تاکنون داشته‌ایم اعلام کرده‌ایم که ایران بعد از تحریم با قبل آن متفاوت است و اگر می‌خواهند به بازار ما وارد شوند نمی‌توانند  به تنهایی  اقدامی صورت دهند و باید با شرکای ایرانی شریک شده و با برند ایرانی تولید داشته باشند چرا که ایران با توجه به واقع شدن در مرکز بازار بزرگ نیاز و تقاضا می‌تواند سکوی پرتابی هم برای شرکت‌های خارجی و هم شرکت های ایرانی باشند.

وی به شرایط صادرات نفت  طی  مدت بعد از توافق هسته‌ای اشاره  و اظهار داشت: خوشحالم که طی این مدت علیرغم اینکه تحریم‌ها لغو نشده و شدت هم یافته توانسته‌ایم در چهار ماهه ابتدای سال جاری میزان صادرات را 15 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دهیم.

وزیر نفت  اظهار داشت: علیرغم اینکه ما در خرید بنزین و فرآورده و یا فروش آن دچار سختی‌هایی بوده‌ایم اما توانسته‌ایم در این زمینه نیز  موفقیت حاصل کنیم.

وی در خصوص برنامه‌های مبارزه با قاچاق و فساد نیز گفت: ما در اجرایی شدن این برنامه‌ها مصر بوده‌ایم و پرونده‌های زیادی نیز موجود است. به طوری که در حال حاضر پرونده 2.7 میلیارد دلاری بابک زنجانی توسط قوه قضاییه در حال پیگیری است و ما نیز به دنبال آنیم که فقط پول‌مان را پس بگیریم و اینکه قوه قضاییه چه برخوردی با این شخص داشته باشد به ما ارتباطی ندارد.

وی در مورد دریافت دارایی‌های بابک زنجانی به جای بدهی او به وزارت نفت توضیح داد: با پیگیری دادستانی و قوه قضاییه وکالت گرفتیم تا اموال شناخته شده را بفروشیم یا به اسم کنیم. تاکنون بیشتر از 1500 میلیارد تومان شناسایی نشده است.

وی ادامه داد: پرونده‌های دیگری از جمله نفت جی ، سپاهان و دکل گمشده نیز بوده است که وزارتخانه با جدیت به دنبال پیگیری آنهاست و هیچ عقد اخوتی نیز با کسی ندارد و کوتاهی نخواهد داشت.

زنگنه در خصوص حذف کارتهای سوخت گفت:  اینکه انگیزه مردم برای استفاده از این کارت کاهش یافته درست است اما تاکنون راهکاری برای تشویق مردم به استفاده از این کارت نداریم.

وی ادامه داد: پیشنهادهایی مبنی براینکه کارت سوخت جایگاه داران حذف شود یا حجم سوختگیری با این کارت کاهش یابد مطرح شده است اما تاکنون تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.

وی با تأکید براینکه مجبور به تک نرخی کردن بنزین بودیم گفت: چند نرخی بودن فرآورده‌های نفتی موجب ایجاد فساد شده بود. در حال حاضر وزارت نفت راه حلی برای حفظ کارت سوخت ندارد. اما اگر کسی در این زمینه پیشنهادی دارد می‌تواند اعلام کند.

وزیر نفت درباره افزایش قیمت سوخت با کارت جایگاه داران برای اجبار مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی گفت: این موضوع امکان پذیر نیست چرا که هم اکنون برخی از کارگران جایگاه‌ها اعلام کردند که از شهریور به بعد دیگر کار نمی‌کنند. البته پرداخت بهای بنزین با کارت سوخت یکی دیگر از گزینه‌هاست.

وزیر نفت  در خصوص حذف یارانه ثروتمندان گفت: دولت و رئیس جمهوری نگران مردم در حذف یارانه ها هستند زیرا تعداد کم درآمدها در کشورمان زیاد شده است اما برای حذف پردرآمدها از دریافت یارانه ها باید به صورت ضابطه مند عمل کنیم.

وی ادامه داد: باید بپذیریم که هر ضابطه‌ای که در هر بخشی بگذاریم بالاخره اشتباه هم دارد؛ اما پرداخت یارانه برای کشورمان بد است و از اول هم این مسئله بد چیده شد و الان گرفتار آن شده ایم. 

وزیر نفت درباره سرنوشت گاز میدان سلمان گفت: بحثهای فراوانی در مورد گاز میدان سلمان وجود دارد و مشکلاتی نیز برای انتقال آن به داخل بوده و برای صادرات آن هم بحثهای خیلی جدی وجود دارد.

زنگنه در خصوص اجرای طرح پیمایش جهت جلوگیری از قاچاق گازوئیل اظهار داشت: اقدامات ابتدایی این طرح از ابتدای سال جاری شروع شده لذا وقتی طرف عرضه کنترل شود و گازوئیل اضافه به هیچ خودرویی داده نشود قاچاق کاهش خواهد یافت. ضمن اینکه برنامه‌هایی که برای گازرسانی نیز داریم در جلوگیری از قاچاق فراورده کمک می‌کند.

وی ادامه داد: از جمله اقداماتی که در جهت جلوگیری از قاچاق گازوئیل انجام داده‌ایم این است که با توجه به اینکه افغانستان یکی از کشورهایی است که در هر حال گازوئیل به آن فرستاده می‌شود برنامه‌ریزی کردیم که صادرات رسمی به این کشور داشته باشیم تا به این ترتیب به میزانی از قاچاق کاهش دهیم اما در هر صورت همچنان قاچاق ادامه دارد.

وی به انتقاداتی که به ترکیب مدیران وزارت نفت در زمینه بالا بودن سن آنها می‌شود اشاره و اظهار داشت: این انتقادات نابجا نیست زیرا میانگین سنی باید بین 40 تا 45 سال باشد لذا ما در حال حاضر در وزارت نفت طرح ضربتی انتخاب مدیران جوان را با 100 نفر آغاز کرده‌ایم که 60 تا 70 درصد در مراحل دقیق فنی پیشرفت داشته و ظرف سه تا چهار سال آینده مدیران خوب جوان به صنعت نفت معرفی خواهیم کرد زیرا نیروهای سن بالا نمی‌توانند مدیران عملیاتی خوبی باشند.

وزیر نفت در ادامه به شرایط پساتحریم اشاره و اظهار داشت: ما آمادگی لازم جهت مواجه با این شرایط را داریم و البته ذوق زده هم نیستیم و بگوییم دنیا زیر و رو می شود زیرا آنچه طی این سالهای تحریم بر ما رفت از شرایط جنگ نیز سخت تر بود.

وی افزود: جنگی که در زمان تحریم داشته ایم بدون دود و آتش بود اما از جنگ تحمیلی شدیدتر بود و قصدش نابود کردن کشور بود.

وی با بیان اینکه اولین کار ما برای شرایط پساتحریم بازگرداندن سهم از دست رفته بازار نفت است تصریح کرد: ما به سرعت حدود یک میلیون بشکه نفت را وارد بازار خواهیم کرد به نحوی که در اولین روز از بعد از  لغو تحریم 500 هزار بشکه و بعد از گذشت 4 تا 5 ماه 500 هزار بشکه بعدی را وارد بازار صادرات خواهیم کرد.

زنگنه با بیان اینکه برخی می گویند نباید به این صراحت بازگشت نفت ایران به بازار را اعلام کنیم اظهار داشت: با تکرار اظهارات کشورها بازگشت ما را منظور خواهند کرد و ما به جایگاه قبلی تولید خود باز خواهیم گشت و این گونه نیست که اگر حتی قیمت پایین بیاید ما تولیدمان را اضافه نکنیم چرا که اگر به این مسائل بیاندیشیم برای افزایش تولید بیست تا سی هزار بشکه نیز باید التماس کنیم در صورتی که ما به زور و به صورت ظالمانه از بازار خارج شده ایم و آنچه بعد از لغو تحریمها تولیدمی کنیم حق مان است لذا باید تولیدمان را بازگردانیم.

وی با بیان اینکه شرکت های خارجی باید شرایط جدید ایران را در قراردادهای جدید نفتی در نظر داشته باشند اظهار داشت: ما باید بالاترین استفاده را برای بالا بردن ظرفیت تولید و حضور در بازار جهانی داشته باشیم و دراز مدت فکر کنیم.  

وزیر نفت درباره سرنوشت گاز میدان سلمان گفت: بحثهای فراوانی در مورد گاز میدان سلمان وجود دارد و مشکلاتی نیز برای انتقال آن به داخل بوده و برای صادرات آن هم بحثهای خیلی جدی وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به تاکید رهبری جهت جلوگیری از نفوذ آمریکا اظهار داشت: ما مجری دستورات رهبری هستیم و هر چه نظر ایشان باشد عمل می کنیم و نه تنها به آمریکا بلکه به هیچ کشوری نیز اجازه نفوذ به کشورمان را نمی دهیم اما همکاری با نفوذ و دخالت فرق دارد ما حتی به دوستمان نیز اجازه دخالت نمی دهیم اما برای به حداکثر رساندن منافع خودمان با هر کس همکاری می کنیم تا بتوانیم فناوری را ارتقا داده و در بازارهای جهانی حضور پیدا کنیم.

وی در ادامه خصوصی سازی ها را در نفت  عجولانه دانست و افزود: خصوصی سازی عجولانه در بعضی بخشها انحصار را موجب شده است که باید آنها را ساماندهی کنیم.

وزیر نفت افزود: با این که شرکت ملی صنایع پتروشیمی منابع جدی در اختیار ندارد با این حال با همین منابع محدود بدنبال کمک به ایجاد زیربناهای لازم برای توسعه این صنعت است.

زنگنه درباره میزان بدهی شرکت ملی نفت گفت:‌ به دلایل متعددی امروز وضع شرکت ملی نفت خوب نیست و توان پرداخت دیون خود را ندارد به نحوی که در پرداخت حقوق کارکنان این شرکت نیز دچار مشکل هستیم و به سختی صنعت نفت را اداره می کنیم.

وزیر نفت گفت: در حال حاضر ما به همه جا بدهکار هستیم به عنوان مثال بدهی شرکت نفت به سیستم بانکی بالغ بر ٤٠ میلیارد دلار است.

زنگنه در خصوص پیش بینی قیمت نفت گفت: خیلی‌ها معتقدند که قیمت مناسب برای نفت خام بین 70 تا 80 دلار است اما نمی توان آن را پیش بینی کرد.

وی با بیان براینکه نگران افزایش صادرات نفت و بازارهای فروش نیست، اظهار کرد: از هم اکنون ایران مذاکرات خود را برای افزایش حجم صادرات نفت با کشورهای کره جنوبی، ژاپن، هند و شرکت‌های اروپایی آغاز کرده است.

زنگنه با اعلام اینکه وزارت نفت باید 33 هزار میلیارد تومان بابت پرداخت یارانه پرداخت کند، تأکید کرد: از این رقم هیچ چیز نصیب نفت نمی‌شود.

وی ادامه با بیان اینکه با ارسال نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت واردات دکل دریایی به خشکی ممنوع شده است، گفت: در زمان تصدی من در وزارت نفت اقدامی برای واردات دکل نشده است البته در گذشته شرکت ملی حفاری قراردادی در این زمینه داشت که به دلیل انجام تعهدات مجبور به اجرای این قرارداد برای واردات دکل است.

وزیر نفت با بیان اینکه اگر دکل خارجی به پارس جنوبی بیاید خوشحال می‌شویم افزود: خنده دار است که بگوییم برای توسعه میادین مشترک باید منتظر تجهیزات ایرانی بود. 

وی ادامه داد: از آنهایی که دکل خارجی آوردند و در پارس جنوبی فعال کردند متشکرم. حالا اگر این افراد در واردات دکل تخلفی کرده‌اند بعداً باید به آن رسیدگی شود.

زنگنه با بیان اینکه برخی مرا متخصص مفت فروشی می‌خوانند گفت: مگر کشور بی صاحب است؛ کشور در بالاترین اقتدار خود قرار دارد. افتخار ما این است که با 6 قدرت جهانی مذاکره کردیم و بدون آنکه آنها بدانند خدا ما را عزیز کرد.

وزیر نفت در پاسخ به انتقادات مبنی بر مذاکره نکردن ایران با سایر اعضای اوپک برای افزایش قیمت نفت گفت: قیمت نفت را بازار تعیین می‌کند ما باید با چه کسی مذاکره کنیم وقتی با آنها در جنگ هستیم. در این شرایط مذاکره کردن نشانه ضعف است. لابی‌های صهیونیستی در آمریکا تمام تلاش خود را علیه ما به کار گرفتند.

وزیر نفت درباره اولویت داشتن صادرات گاز یا برق گفت: هم اکنون تقریباً 30 درصد تجارت انرژی جهان مربوط به گاز و تنها دو تا سه درصد آن مربوط به برق است. 

زنگنه افزود: علت سهم پایین برق از این بازار این است که هیچ کشوری به دلیل حفظ امنیت خود تأمین برق کشور را وابسته به دیگران نمی‌کند.

زنگنه تأکید کرد: نباید به گونه‌ای عمل کرد که قیمت صادراتی برق بر بازار صادرات گاز کشور تأثیر گذارد و ایجاد رقابت کند چرا که در نهایت بازار صادرات گاز خود را دچار مشکل خواهیم کرد. از سوی دیگر با توجه به پایین بودن قیمت خریداران گاز کشور را تشویق به اقامه دعوا برای کاهش قیمت گاز صادراتی می‌کنیم.

زنگنه گفت:  درآمدهای نفتی بودجه امسال با توجه به اینکه متوسط فروش نفت خام در این مدت 58 دلار بوده است و بعد از تحریم‌ها نیز پول‌های بلوکه شده به کشور برگردانده می‌شود، تأمین خواهد شد.

وی در مورد ابراز تمایل هندی‌ها مبنی بر حضور در خط لوله صادراتی صلح گفت: هندی‌ها تمایل ندارند خط لوله صادرات گاز از پاکستان عبور کند لذا بعید است آنها در این خط لوله همکاری داشته باشند. 

وی افزود: اگر چه آنها راهکارهای دیگری را برای دریافت گاز از ایران اعلام کردند اما نمی‌توان به حرف‌های غیرعملیاتی دل بست.

وی در خصوص برکناری مدیرعامل حفاری شمال گفت: بر عکس اینکه گفته می شود برکناری به بنده مربوط بوده  من تمام تلاش خود را کردم که با توجه به شرایط موجود تغییر  انجام نشود اما علی رغم خواهش حضوری و تلفنی من به آقای سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان این تغییر صورت گرفت.

 

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز