خبرگزاری کار ایران

بت شکن:

رشد 44 درصدی ارائه تسهیلات بانک مسکن

asdasd
کد خبر : ۳۰۰۰۳۶

تسهیلات اعطایی بانک مسکن در سال 93 نسبت به سال 92، 44 درصد رشد داشت. در سال 93 تسهیلات نظام بانکی به بخش مسکن نیز رشد 41 درصدی داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز نشست خبری بت‌شکن مدیرعامل بانک مسکن درمحل وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تشریح عملکرد این بانک برگزار شد.

بت شکن در این نشست در خصوص تسهیلات اعطای این بانک گفت: تسهیلات اعطایی بانک مسکن در سال 93 نسبت به سال 92، 44 درصد رشد داشت. در سال 93 تسهیلات نظام بانکی به بخش مسکن نیز رشد 41 درصدی داشته است. اگرچه سهم مسکن در تسهیلات اعطایی در 2 ماهه ابتدایی امسال 10 درصد کاهش یافت اما سهم بانک مسکن در پرداخت تسهیلات به بخش مسکن و تامین مالی پروژه‌های مسکن 40 درصد رشد داشت. ما در سال 92 172هزار میلیارد ریال به بخش مسکن تسهیلات پرداخت کردیم. در سال 93 نیز سر جمع برای 796 هزار واحد مسکونی 198 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کردیم. در سال 94 نیز در چهارماهه ابتدای سال 44 هزار میلیارد ریال پرداخت تسهیلات داشتیم.

بت شکن افزود: یکی از مهم ترین تکالیفی که با دولت به بانک مسکن تفویض کرده است پرداخت سهم الشرکه مسکن مهر است. تا امروز بانک مسکن در مسکن مهر 491 هزار میلیارد ریال برای تامین مالی ساخت 2 میلیون و 37 هزار واحد مسکن مهر تسهیلات پرداخت کرده است. تاکنون 98 درصد تعهد بانک مسکن، در مسکن مهر منجر به عقد قرارداد شده و در قراردادهای منعقده 92 درصد تسهیلات پرداخت شده. تاکنون از 2 میلیون مسکن مهر یک میلیون و 400 هزار آن فروش اقساطی شده و دفترچه قسط نیز صادر شده است و بالغ بر 67 هزار میلیارد ریال از فروش اقساطی مسکن مهر وصول شده است.

مدیرعامل بانک مسکن اظهار داشت: بانک مسکن در سال 94 عاملیت اعطای تسهیلات به بافت‌های فرسوده را نیز برعهده داشت همچنین در بخشی از وام ازدواج در سال 93، 50 هزار وام ازدواج پرداخت کرده است. برای تجهیز منابع نیز در سال 93 نسبت به سال 92 رشد 22 درصدی داشته. در بخش وصول مطالبات در سال 92، 97هزار میلیارد ریال و در سال 93 ، 110 هزار میلیارد ریال از مطالباتمان را وصول کردیم.

وی افزود: در اقدامی دیگر در حدود 2 ماه پیش صندوق خانه اولی‌ها در بانک مسکن راه‌اندازی شد و در این صندوق در دوماه گذشته 12 هزار و 600 فقره حساب افتتاح شد و منابع مناسبی از این طریق جذب بانک مسکن شد.

وی گفت: در خصوص عملکرد توسعه‌ای بانک مسکن این بانک با مجوز شورای عالی بورس نهاد تامین سرمایه تخصصی بخش مسکن را تاسیس کرده. این یکی از نهادهایی است که در راستای فعالیت‌ توسعه‌ای بانک مسکن تاسیس  شده است. نهاد دیگری به نام زمین و ساختمان نیز در سال گذشته تاسیس شد. همچنین گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن به گروه مالی بانک مسکن تبدیل شد و تغییر ساختار داد. بانک مسکن با توجه به ویژگی‌هایی که دارد 21 درصد از سهم بازار در تسهیلات اعطایی را در اختیار دارد.

بت‌شکن در پاسخ به سوالی در خصوص میزان مطالبات معوق این بانک گفت: با توجه به ماهیت فعالیت بانک مسکن و اینکه وثیقه ملک در رهن بانک قرار می‌گیرد بانک مسکن کمترین میزان مطالبات معوق را دارد و حدود 3 درصد تسهیلات پرداختی بانک مسکن معوق شده است.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: بانک مسکن یک بانک توسعه‌ای است از این رو دولت باید ساختار مالی بانک‌های توسعه‌ای را تقویت کنند. عموم بانک‌ها در سال‌های گذشته افزایش سرمایه چندانی نداشتند و عمدتاً افزایش سرمایه‌شان از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بوده است که این در واقع آورده نقدی نیست. دولت باید بانک‌های توسعه‌ای را یاری کند. بانک‌های توسعه‌ای وقتی بازار شکست می‌خورد یا در پروژه‌های دیربازده سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد به پروژه‌ها ورود می‌کنند. در نتیجه این بانک‌ها باید به منابع بلندمدت دسترسی داشته باشند به ویژه از طریق انتشار اوراق بهادار. نمی‌توان با مقررات و محدودیت‌های بانک‌های تجاری، بانک‌های توسعه‌ای را مدیریت کرد.

وی ادامه داد: ما به کسانی که ازدواج کرده‌اند به شرط سپرده‌گذاری تا سقف 80 میلیون تومان وام پرداخت می‌کنیم. همچنین ما الان شاهد هستیم که بسیاری از ساختمان‌ها به صورت نیمه‌کاره رها شده‌اند. ازاین رو به دنبال این هستیم که جهت‌گیری منابع را به سوی اتمام ساختمان‌های نیمه‌کاره سوق دهیم. همچنین قصد داریم برای پیش‌خرید ساختمان‌ها نیز تسهیلات پرداخت کنیم. در خصوص انبوه‌سازان نیز علاقه داریم به آنان با نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار تسهیلات بدهیم. اما به انبوه‌سازانی تسهیلات پرداخت می‌کنیم که گردش حساب‌هایشان را در بانک مسکن متمرکز کنند. ما نمی‌توانیم به انبوه‌سازانی تسهیلات بدهیم که گردش مالی‌شان در بانک‌های دیگر است ولی تسهیلاتشان را از ما می‌خواهند.

بت‌شکن در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص میزان سود  بانک مسکن از محل فعالیت‌های عملیاتی و واسطه‌گری مالی گفت: بانک مسکن به دلیل ماهیت فعالیتش، 95 درصد از سودش را از محل واسطه‌گری مالی کسب کرده است.

مدیرعامل بانک مسکن در انتها تاکید کرد: به دنبال تامین مالی پروژه‌های مربوط به زیرساخت‌های کشور نیز هستیم و در این حوزه، تامین مالی فاز2 بزرگراه تهران – پردیس در دستور کار بانک مسکن قرار دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز