خبرگزاری کار ایران

بررسی روابط تجاری ایران و امارات ؛

از دعوای جزیره ها تا تجارت 16 میلیارد دلاری

روابط ایران و امارات بهترین مثال برای دوستی جدا ،کار جدا بوده است.

ایران و امارات همواره بهترین مثال برای دوستی جدا و کار بوده‌اند. با اینکه هر دو کشور همواره بر سر مالکیت جزایر سه گانه درگیری داشته‌اند اما در بحث روابط اقتصادی کاملا همدیگر را پوشش داده اند.

به گزارش ایلنا امارات متحده عربی همواره برای ایرانیان متشکل از دو کشور بوده یکی امارات دیگری دبی و همین امر ،نشان از اهمیت و نقش دبی را برای ایرانیان و خصوصا تجار بخش خصوصی ایران را دارد.

دبی در دو برهه تاریخی توانست سود زیادی از کنار ایران کسب کند، یکی در دوران جنگ که این کشور توانست از طریق واسطه‌گری از یک شهرک در وسط بیابان تبدیل به یک مدرن شهر بشود و بار دوم در زمان تحریم‌های هسته‌ای که وقتی اکثر کشورهای جهان در حال تدوین برنامه ریاضتی اقتصادی برای عبور از رکود حاکم بر اقتصاد دنیا بودند این شهر باز هم از کنار واسطه‌گری در کنار ایران هیچ دلهره‌ای و بحرانی را حس نکرد هرچند نفت‌های شیخ نشین ابوظبی هم به اقتصاد این شهر در آن برهه کمک زیادی کرد.

تجارت ایران و امارت در دوران تحریم

از زمان تشدید تحریم‌های بین المللی بر علیه ایران نقش امارات برای تجارت خارجی ایران بسیار پررنگ شد هرچند اینبار بر خلاف دوران جنگ که بیشترین حجم دور زدن تحریم‌ها در این کشور بود ترکیه نیز به عنوان یکی از کشورهای واسطه‌ای برای تجار ایرانی مطرح شده بود اما همچنان این امارات بود که نقش اساسی را داشت.

بنا بر آمارهای اعلام شده از سال ۸۸ که همزمان با شدت گرفتن تحریم‌ها بر علیه ایران بوده است نسبت واردات ایران از امارات نسبت به دیگر کشور‌ها افزایش پیدا کرده است

ایران در سال ۸۸ معادل ۳۸ درصد از واردات خود را از دبی انجام داده است و این رقم در تا سال ۹۰ در همین حدود باقی مانده است اما در سال ۹۱ به کمترین میزان خود یعنی ۲۰ درصد می‌رسد هر چند برخی کار‌شناسان معتقد هستند که معادل همین رقم کالا و تجهیزات از طریق غیر قانونی وارد کشور شده است.

ایران و امارات بعد از ژنو

انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۲ آغاز می‌شود و مردم ایران به کاندیدایی رای می‌دهند که شعار تنش زدایی و ارتباط با دنیا را در اولویت برنامه‌هایش اعلام می‌کند. حسن روحانی بعد از رسیدن به ساختمان پاستور بعد از ۴ ماه با ۵ قدرت جهانی بر سر رسیدن به یک توافق جامع به توافق رسید. توافقی که به نام ژنو معروف شد.

بعد از این توافق بود که بازارهای جهانی خود را آماده ورود دوباره ایران کردند.

براساس آمار رسمی گمرک ایران میزان صادرات کالا به امارات در سال ۹۲ بالغ بر ۶/۳ میلیارد دلار و حجم واردات از این کشور ۷/۱۱ میلیارد دلار بوده است که نشان دهنده تجارت خارجی ۳/۱۵ میلیارد دلاری میان دو کشور است. در سال ۹۳ نیز بالغ بر ۹/۳ میلیارد دلار کالا به این کشور صادر شده است و در مقابل ۱/۱۲ میلیارد دلار کالا وارد شده و براین اساس مجموع مبادلات تجاری دو کشور به ۱۶ میلیارد دلار رسیده است.

ایران و امارات پسا تحریم

اکثر کار‌شناسان و فعالین تجاری بر این عقیده هستند که بعد از توافق حجم مبادلات تجاری ایران و امارت کاهش خواهد یافت. عباس محمدی عضو اتاق بازرگانی ایران و امارات و فعال اقتصادی در گفتگو با ایلنا ضمن تائید کاهش فعالیت تجاری دو کشور گفت: این کاهش یک امر طبیعی است و ما هم انتظار این کاهش را داشتیم زیرا با لغو تحریم‌ها دیگر واردات مستقیم کالا‌ها از سایر کشور‌ها مانعی ندارد و چون عمده محل تبادل تجاری ما و امارات از صادرات مجدد بود این رقم کاهش پیدا می‌کند.

وی در خصوص برخی از هزینه‌های اضافی که بر اثر صادرات مجدد بر وارد کننده تحمیل می‌شد گفت: از زمانی که بنادر ما تحریم شدند کشتی‌های بزرگ کانتینری برای تخلیه بار به جبل علی که یکی از بنادر مجهز در دنیا است می‌روند و برای ارسال مجدد هر کانتینر به بندر عباس که شامل تخلیه و بارگیر مجدد می‌شود رقمی در حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ دلار هزینه می‌شود.

علاوه بر کاهش میزان واردات ایران از امارات میزان مسافرت ایرانیان نیز به این کشور کاهش پیدا کرده است که مهم‌ترین دلیل ان بالا رفتن نرخ برابری دلار با ریال است اما با تمام این اوصاف پیش بینی می‌شود که امارات همچنان به عنوان ۵ شریک اصلی تجاری ایران باقی بماند ثبت 30 هزار شرکت ایرانی در این دبی و حضور نزدیک به 10 هزار ایرانی در این کشور امارت را جزء لاینفک تجارت خارجی ایران کرده است.

گزارش: بسیم لاله

.

کد خبر : ۳۰۰۶۶۶