خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش در گفت وگو با ایلنا:

کیش برای مصرف مردمی کسری آب و برق ندارد/ اولویت با پروژه‌های زیربنایی است

asdasd
کد خبر : ۳۰۰۸۳۴

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش با بیان اینکه اولویت ساخت و ساز با تکمیل پروژه های زیربنایی است، گفت: پروژه نیمه تمام ملی در جزیره کیش نداریم و در طول دو سال گذشته سیاست های عمرانی بر تکمیل خدمات زیربنایی بوده است.

بهبود بهی زاده در گفت وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به تکمیل پروژه تصفیه خانه فاضلاب جزیره، اظهار کرد: تا دو سال گذشته فاضلاب جزیره پای درختان تخلیه می شد و برای11 هزار متر مکعب فاضلاب تولیدی تنها زیرساخت تصفیه 2 هزار متر مکعب فاضلاب در جزیره وجود داشت که تصفیه آن 2 هزار متر مکعب هم به طور استاندارد انجام نمی شد.  

وی افزود:سازمان منطقه آزاد کیش ظرف 9 ماه تصفیه خانه جدید احداث شد. سرمایه گذاری اولیه برای ساخت تصفیه خانه 9میلیارد تومان بود که پس از افزایش نرخ ارز، یک الحاقیه 6 میلیارد تومانی هم به پروژه اضافه شد اما در نهایت با سرمایه 25 میلیارد تومانی تصفیه خانه کیش احداث شد و امروز توانایی تصفیه 10 هزار متر مکعب فاضلاب تولیدی را دارد.

بهی زاده با بیان اینکه از پس آب برگشتی تصفیه خانه برای آبیاری فضای سبز استفاده می شود، ادامه داد: در حال حاضر16 هزار و 500 متر مکعب برای آبیاری فضای سبز نیاز است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش  با بیان اینکه ایجاد آب شیرکن از الزامات است، گفت:  اداره آب و برق چیزی حدود 22 هزار متر مکعب آب تولید می کند که به شبکه تزریق می شود اما نیاز استراتژیک جزیره به ذخیره 20 هزار متر مکعب است. چشم انداز فضای سبز جزیره ساخت 2 هزار هکتار فضای سبز است که هنوز ساخته نشده و در ابتدای دولت یازدهم 400 هکتار فضای سبز وجود داشت که در طی دو سال 150 هکتار به ان اضافه شد و 100 هکتار هم در سال جاری به این محدوده اضافه می شود بنابراین باید آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز را تامین کنیم.

وی افزود: برای تامین آب مورد نیاز چند گزینه وجود دارد. یکی از گزینه های این است که ا آب را به قیمت جهانی یعنی 66 سنت یورو  خریداری کنیم و  یا اینکه اقدام به احداث آب شیرین کن کنیم.

بهی زاده اظهار کرد: 50 هزار متر مکعب آب ذخیره داریم که 40 هزار متر مکعب آن ذخیره شهری و 15 هزار متر مربع ذخیره روباز است که از این مقدار گاهی برای آبیاری فضای سبز استفاده می کنیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش درباره قطع برق در کیش گفت: در دو سال گذشته یک نیروگاه 37 مگا واتی به شبکه برقی جزیره اضافه شد. تاکید می کنم، جزیرهکیش مشکل کسری در برق ندارد و مشکل آب مصرفی مردم را  هم نداریم و بیش از سرانه مصرفی در جزیره تولید می شود اما  مشکل اصلی در بحث آبیاری فضای سبز است. البته سفره آب زیر زمینی کیش شناسایی نشده اند و در سال گذشته هم بارندگی قابل توجهی هم نداشتیم که این موارد کسری آب در بخش آبیاری را افزایش داده است.      

وی با تاکید بر اینکه در بخش سرانه مردمی کسری آب و برق نداریم، گفت: برق جزیره در نهایت باید به شبکه سراسری متصل شود   در حال حاضر به برق سرزمین اصلی وصل نسیتم و برای اتصال به شبکه سراسری برق، چیزی حدود250 میلیارد تومان هزینه می خواهیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش  در پاسخ به این سوال که آیا بخش خصوصی تمایل به سرمایه گذاری در این حوزه را دارد، گفت:  البته 51 درصد سهام شرکت و اداره برق جزیره به بخش خصوصی واگذار شده است اما این پروژه جذابیت سرمایه گذاری ندارد چراکه در جزیره نوسانات مصرف برق بسیار قابل توجهی وجود دارد.  از خرداد تا اواخر مهر با پیک شدید مصرف برق مواجه هستیم اما این مصرف در سایر ماه های سال وجود ندارد بنابراین تولید انبوه برای سرمایه گذاری صرفه اقتصادی ندارد.

بهی زاده با بیان اینکه قیمت ها باید اقدامات دولت در این زمینه ها حمایتی باشد، گفت: برای رفع این مشکلات باید به شبکه سراسری وصل شد که مازاد تولیدهم  به شبکه برق سراسری تزریق شود.

وی در پاسخ به  این سوال که این مشکل در جزایر کشورهای همسایه با چه راهکاری رفع شده است، گفت: در کشورهای همسایه مانند امارات تمام این اقدامات از سوی دولت انجام می شود و یارانه کلانی به این بخش اختصاص داده است . در حال حاضر تصفیه خانه دبی 300 هزار متر مکعب آب تصفیه می کند اما در کیش شاید 30 هزار متر مکعب هم نتوانیم تصفیه کنیم.

بهی زاده تاکید کرد: باید یکسری اقدامات زیرساختی هزینه بر انجام شود که این پروژه های زیربنایی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی جذابیت ندارد و زیرساخت باید توسط دولت تامین شود که البته در طول دو سال گذشته اقدامات قابل توجهی در زمینه تامین زیرساخت ها در جزیره کیش انجام شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز