خبرگزاری کار ایران

تاخیر در افتتاح نخستین نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای کشور

براساس پیش‌بینی‌های انجام شده قرار براین بود که کار پروژه در سال 1388 تمام شود، اما امسال در سال 1394 پروژه به اتمام رسیده و در حال حاضر چهار سال از برنامه‌ریزی‌های انجام شده خودمان عقب‌تر هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مطالعات اولیه ایجاد نیروگاه‌های تلمبه ذخیره‌ای در ایران با هدف ایجاد تعادل در شبکه مصرفی کشور در ساعت‌های پربار و کم بار مصرف، تولید انرژی برق‌‌آبی با ظرفیت 1040 مگاوات در ساعت‌های پر بار مصرف، مصرف انرژی الکتریکی با ظرفیت 960 مگاوات در ساعت‌های کم بار مصرف، کاهش هزینه‌های استهلاک نیروگاه‌های حرارتی به میزان سالانه 19میلیون دلار با درخواست از مهندسین مشاور بلژیکی در منطقه البرز و در قالب همکاری بین دو دولت ایران و بلژیک آغاز شد که در سال 1349 گزارشات اولیه آن توسط شرکت تراکسیونل بلژیک به وزارت نیرو ارائه شد.

عملیات مقدماتی زمین‌شناسی در اوائل سال 1357 شروع گردید که با پیروزی انقلاب و قطع همکاری مشاورین خارجی متوقف شد.

در سال 1362 مطالعات طراحی فاز 2 و تهیه اسناد مناقصه توسط شرکت مشانیر-لامایر آغاز شد، که در سال 1364 به پایان رسید. در فاصله سالهای 1364 تا 1371 کارهای مطالعاتی تکمیلی و طراحی جزئیات توسط شرکت مشانیر- لامایر تکمیل گردید و در همین سال‌ها جهت تسریع در انجام کارهای اجرائی بعضی از قسمت‌های پروژه مانند ساخت تونل‌های انحراف سدهای بالادست و پائین‌دست،‌  قسمتی از تونل دسترسی به مغار نیروگاه، تونل زهکشی نیروگاه به همراه بعضی از آزمایشات انفجاری و تراکم صحرائی تکمیل گردید که این فعالیت‌ها تا سال 1371 ادامه داشت.

کلیه عملیات اجرائی از سال 1371 تا سال 1380 متوقف شد که مجدداً کارهای اجرایی با عملیات تزریق تونل‌های انحراف در سال 1381 از سر گرفته شد، بازنگری فنی و اقتصادی طرح نیز که از سال 1378 توسط شرکت‌های EDF فرانسه و مشانیر آغاز گردیده بود در سال 1381 به اتمام رسید.

طی سال‌های 1381 و 1382 اسناد مناقصه تهیه گردیده و عملیات اجرایی این طرح با مشارکت و همکاری پیمانکاران ایرانی نظیر فراب، تابلیه، کیسون، بتا و مکانیک خاک مجددا آغاز شد. پیش‌بینی می‌شود که این طرح ملی در اواخر سال 1389 به بهره‌برداری برسد.

این سد در 125 کیلومتری شمال تهران، 10 کیلومتری شمال تونل کندوان و در مجاورت روستای سیاه بیشه واقع شده، لذا طرح، به همین نام خوانده می‌شود.

طرح سد و نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه بیشه در محدوده سد بالا بر روی رودخانه چالوس و در محدوده سد پائین در محل تلاقی رودخانه‌های چالوس و گرمرودبار در مجاورت روستای ورکلو واقع شده است.

بر اساس این گزارش؛  اولین نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای ایران، اولین سدهای سنگریزه‌ای با پوشش بتنی در ایران (CFRD) ، نزدیکی پروژه به شهر تهران به عنوان بزرگترین محل مصرف برق، 20 سال مطالعات مهندسی در پروژه، توسط مهندسین مشاور ایرانی و خارجی، عدم ‌وابستگی به تأمین آب شرب و کشاورزی، کوچک بودن حجم مخازن و کم بودن تأثیرات سوء زیست‌محیطی، اقتصادی، اجتماعی و خسارت مخاز از جمله ویژگی های این نیروگاه است.

به گفته مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران برای این پروژه حدود 1300 میلیارد تومان هزینه شده است.

رضازاده گفت: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده قرار براین بود که کار پروژه در سال 1388 تمام شود، اما امسال در سال 1394 پروژه به اتمام رسیده و در حال حاضر چهار سال از برنامه‌ریزی‌های انجام شده خودمان عقب‌تر هستیم.

لازم به ذکر است؛ نیروگاه تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه که در بهار سال جاری به طور کامل بهره برداری شد وقرار بر این بود که امروز توسط مقامات ارشد کشور افتتاح شود اما طبق اعلام وزارت نیرو مراسم افتتاح به روزهای آینده موکول شده است.

کد خبر : ۳۰۰۸۴۰