خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا:

اقدامات مثبت دولت در جهت اشتغالزایی هنوز نمایان نشده است

asdasd
کد خبر : ۳۰۰۸۷۶

یک کارشناس اقتصادی گفت: اقدامات مثبتی در جهت بهبود شرایط اقتصادی صورت گرفته اما دولت نتوانسته نتیجه این اقدامات را در حوزه اشتغال مشاهده کند.

بهروز احمدی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه دولت یازدهم در حوزه اقتصاد کلان، عملکرد قابل قبولی را ارائه کرده و توانسته در کنترل تورم و نوسانات اقتصادی، به سامان کردن بودجه دولت و انضباط مالی به خوبی عمل کند، در ادامه به رشد نماگرهای اقتصادی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: هرچند نماگرهای اقتصادی نشان از رشد اقتصادی ۳ درصدی دارد و میزان تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ رشد مناسبی را تجربه کرد اما این رشد بیشتر متکی بر بنگاه‌های بزرگ بود و نتوانست آمار بیکاری در کشور را کاهش دهد.

احمدی با اشاره به این ‌که دولت هنوز نتوانسته نتیجه اقدامات مثبت اقتصادی خود را در حوزه اشتغال مشاهده کند، گفت: با وجود آنکه تاکنون دولت برای از بین بردن نوسانات و التهابات در حوزه‌های مختلف اقتصاد، گام هایی را برداشته است، اما با توجه به رکود تورمی که کشور درگیر آن است، ایجاد اشتغال پایدار به زمان نیاز دارد و در کوتاه مدت عملیاتی نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دولت برای ایجاد اشتغال پایدار باید رویکرد خود را تغییر دهد، بیان کرد: در ۳۵ سال گذشته اقتصاد دولتی بود و به همین دلیل ناکارآمدی‌هایی در این حوزه وجود داشت که منجر به شکل‌گیری اصل ۴۴ شد، بنابراین دولت نباید تجربه گذشته دولت‌های دیگر را تکرار کند و باید به کاهش تصدی‌گری اقدام کند.

 احمدی تخصیص ناکارآمد منابع را از مهم‌ترین موانع ایجاد اشتغال در کشور دانست و بیان کرد: در سال‌های گذشته به دلیل اختلال در قیمت‌ها و ارائه یارانه‌های تولیدی به برخی از کالاها و خدمات و همچنین اعطای مشوق‌ها به برخی از صنایع که رقابت‌پذیر نیستند و در بلندمدت امکان بقا ندارند، موجب شد تا بر تعداد بیکاران در جامعه افزوده شود و بسیاری از این بنگاه‌ها تعطیل شوند.

وی یکی دیگر از راه‌های افزایش اشتغال پایدار را حمایت از صنایعی که توان رقابت‌پذیری با بنگاه‌های بزرگ دنیا را دارند، دانست و اظهار کرد: دولت باید برای رونق تولید و افزایش اشتغال در کشور از بنگاه‌‌هایی که توان رقابت‌‌پذیری در فضای بین‌المللی دارند حمایت کند، ضمن این که علاوه بر آن، باید زنجیره ترمیم و تولید این گونه بنگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

احمدی با اشاره به این‌که کاهش اشتغالزایی و افزایش بیکاری در کشور به سیاست‌های نادرستی برمی گردد که در سال‌های گذشته و در دولت‌های قبلی صورت گرفته است، به چگونگی دستیابی به اشتغال پایدار در کشور اشاره کرد و گفت: اشتغال پایدار زمانی ایجاد می‌شود که صنایع بزرگ با ارتباطات بسیار قوی با زیرمجموعه‌های خود در ارتباط باشند. به این ترتیب در صورتی که چنین امری محقق شود، این بنگاه‌ها توان رقابت در بازارهای جهانی را خواهند داشت و موجب اشتغالزایی پایدار برای کشور می‌شوند که البته همه این موارد مستلزم بهبود فضای کسب و کار در اقتصاد است که با به اجرا درامدن لغو تحریم‌ها این مسیر تسهیل خواهد شد. 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز