خبرگزاری کار ایران

مسعود کرباسیان خبر داد:

واردات 17 هزار و 778 دستگاه خودرو / تغییر در قوانین واردات خودرو لوکس

asdasd
کد خبر : ۳۰۰۹۱۹

رییس کل گمرک گفت: براساس قوانین قبلی خودروی بالای 2500 سی سی لوکس محسوب می شد اما هم اکنون پدیده ای ایجاد شده که خودروهای زیر 2500 سی سی هم با ارزش بالا تولید می شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود کرباسیان در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، از تغییر قوانین واردات خودرو لوکس خبر داد و گفت: براساس قوانین قبلی خودروی بالای 2500 سی سی لوکس محسوب می شد اما هم اکنون پدیده ای ایجاد شده که خودروهای زیر 2500 سی سی هم با ارزش بالا تولید می شوند.

وی با اشاره به تولید خودروهای هیبریدی و پورشه زیر 2500 سی سی نیز اظهار داشت: از آنجا که براساس قانون واردات خودروی زیر 2500 سی سی آزاد است امکان واردات خودروهای 2000 تا 2200، 2300 سی سی وجود دارد لذا دولت برای رفع این مشکل بررسی های لازم را آغاز کرده است.

رییس کل گمرک گفت: برهمین اساس قرار است ارزش خودرو به جای سی سی در واردات خودرو مدنظر قرار گیرد و این امر در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال پیگیری است.

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که با وجود ممنوعیت واردات برنج چرا باز هم واردات آن به کشور انجام می شود، ادامه داد: واردات برنج به کشور ممنوع است اما دو گروه ملوانی و مرزنشینی سهمیه واردات برنج بدون ثبت سفارش دارند.

وی ادامه داد: هر ملوان مجاز به واردات 6 بار برنج به میزان 700 کیلوگرم در سال و این در حالی است که 103 هزار ملوان در کشور داریم ضمن آن که 5 میلیون مرزنشین نیز می توانند هر کدام 50 کیلوگرم برنج وارد کنند.

کرباسیان گفت: هرچند وزیر جهاد کشاورزی ممنوعیت واردات برنج را اعلام کرده اما براساس قانون ملوانان و مرزنشینان حق واردات برنج بدون ثبت سفارش را دارند لذا باید در مقررات واردات این نوع کالا بازنگری شود.

رییس کل گمرک ایران گفت: در پنج ماهه ابتدای سال جاری 5 درصد واردات افزایش یافته ضمن اینکه 68 درصد درآمد پیش بینی شده نیز محقق شده است.

وی با بیان اینکه گمرک در سال گذشته 10 هزار و 400 میلیارد تومان باید به خزانه واریز می کرد، گفت: این در حالی است که گمرک ایران سال گذشته 17 هزار و 500 میلیارد تومان به خزانه واریز کرده و افزایش واردات رسمی یکی از دلایل آن بوده است.

وی میزان صادرات کشور در پنج ماهه امسال را 48 هزار و 778 میلیارد تومان و واردات را 48 هزار و 470 میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: میزان صادرات در این مدت 5.53 درصد و میزان واردات 9.37 درصد کاهش داشته است.

رییس کل گمرک کشورهای عمده صادرکنندگان به کشور طی دوره مورد بررسی را چین، عراق، امارات متحده عربی و هند دانست و افزود: عمده اقلام وارداتی نیز در این مدت شامل ذرت دامی، برنج، کنجاله سویا، لوبیای سویا و دانه گندم به جز گندم دامی بوده است.

رییس کل گمرک ایران از واردات 17 هزار و 778 دستگاه خودرو در پنج ماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: ارزش این تعداد خودرو 420 میلیون و 325 هزار دلار بوده که از لحاظ وزنی 48.08 درصد و ارزشی 43.83 درصد کاهش یافته است.

رییس کل گمرک با بیان آنکه متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی در این مدت 1.220 دلار بوده است، اظهار داشت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از کاهش 4.01 درصدی در ارزش برخوردار شده است.

معاون وزیر اقتصاد درباره وضعیت ترانزیت خارجی کشور نیز گفت: میزان ترانزیت خارجی کشور در دوره مورد بررسی بالغ بر 5.971 هزار تن و ارزش 13.496 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با تغییرات وزنی حدود 11.98 درصد و ارزشی حدود 0.79 درصد مواجه بوده است.

کرباسیان تصریح کرد: در 5 ماهه سال جاری گمرکات شهید رجایی، پرویزخان، باشماق، سرخس و پیرانشهر 5 گمرک مبدا نخست ترانزیتی بوده اند و این گمرکات در مجموع 74.57 درصد از نظر وزنی و 55.62 درصد از لحاظ ارزش دلاری کل ترانزیت خارجی کشور را به خود اختصاص داده اند.

رییس کل گمرک از کاهش زمان ترخیص کالا خبر داد و گفت: ترخیص کالا از مسیر سبز در گذشته 2 درصد بود که این میزان اکنون به 19 درصد رسیده است. همچنین ترخیص کالا از مسیر زرد به 50 درصد رسیده ضمن آنکه ترخیص کالا از مسیر قرمز نیز از 80 به 27 درصد تغییر کرده است.

معاون وزیر اقتصاد از امکان شناسایی کالاهای تقلبی توسط مردم خبر داد و گفت: گمرک ایران سامانه ای را طراحی کرده که براساس آن مردم می توانند با ارائه اطلاعات اصل یا تقلبی بودن کالا را متوجه شوند.

وی ادامه داد: خریداران کالا می توانند بارکد روی کالا را به این سامانه ارائه داده و با اتصال با سازمان جهانی گمرک و تولیدکننده از اصل یا تقلبی بودن کالا با خبر شوند. متقاضیان کالا می توانند شماره بارکد را به سامانه ITM و شماره 30008887 ارائه و از اصل بودن کالا مطلع شوند.

رییس کل گمرک از کشف 126 تن مواد مخدر خبر داد و گفت: این مواد در لباس عروس، خرما، نوشتن کتاب خطی با تریاک و دیگر موارد جاسازی شده بود که توسط ماموران گمرک کشف شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز