خبرگزاری کار ایران

حسن صالحی:

350میلیون دلار محصولات شیلاتی ایران امسال صادر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۳۰۱۶۰۴

رییس سازمان شیلات ایران از روند رو به توسعه صادرات محصولات شیلاتی با لغو تحریم‌ها و رفع مسایل بانکی خبر داد گفت: امسال برای صادرات ۳۵۰ میلیون دلار محصولات آبزی با رشد ۱۵ درصدی برنامه ریزی کرده ایم.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی، حسن صالحی  افزود: ما به دنبال صادرات محصولات آبزی کشورمان در بازارهای جدید در اروپای شرقی، آسیای جنوب شرقی، آسیای میانه و قفقاز هستیم.

وی با بیان این که درهای  بازار روسیه نیز به روی محصولات آبزی ایران باز شده است، پیش‌بینی کرد که امسال 5 هزار تن میگو به این کشور توسط بخش خصوصی صادر شود.

صالحی درباره میزان صادرات سال گذشته نیز خاطر نشان کرد: سال 93 بیش از 300 میلیون دلار صادرات آبزیان به کشورهایی همچون ویتنام، عراق و امارات داشتیم.

وی اضافه کرد: صادرات 300 میلیون دلاری آبزیان در سال گذشته موجب شد نزدیک به 120 میلیون دلار تراز تجاری در حوزه محصولات شیلاتی کشور مثبت شود.

معاون وزیرجهاد کشاورزی، راندمان تولید آبزیان در کشور را مثبت و قابل ارتقا ارزیابی کرد و گفت: سال گذشته متوسط تولید میگو در هر هکتار 2/3 تن یعنی یک تن بالاتر از متوسط جهانی بود و این در حالی است که در بعضی از مزارع پرورش میگو، در هر هکتار هشت تا 10 تن از این گونه‌ آبزی تولید می‌شود.

وی متوسط برداشت ماهی قزل‌آلا را در سال گذشته، 39 کیلوگرم در متر مربع عنوان کرد و اذعان داشت: با توسعه مکانیزاسیون در آبزی‌پروری، میزا ن تولید در ماهی قزل‌آلا تا دو برابر و در ماهیان سردآبی تا 3 برابر قابل افزایش است.

صالحی در همین حال، متوسط برداشت ماهیان سردآبی را 4 تن در هکتار اعلام کرد.

وی در مورد سهم شیلات از مکانیزاسیون کشاورزی  تصریح کرد: سهم شیلات از اعتباراتی که وزارت جهادکشاورزی سال گذشته برای مکانیزاسیون کشاورزی در نظر گرفت، 40 میلیارد تومان بود که این سهم باید افزایش یابد.

رییس سازمان شیلات یادآور شد: مبلغ 40 میلیارد تومان در اختیار بخش خصوصی برای رفع نیازمندی‌هایشان مانند تهیه دستگاه اکسیژن‌ساز، پمپ‌های هواده و پمپ‌های برگشت آب قرار گرفت.

وی از تلاش این سازمان برای ایجاد زنجیره تولید در صنعت میگو خبر داد و اظهار داشت: با ایجاد این زنجیره روابط دست‌اندرکاران در حوزه میگو از مرحله تولید و تکثیر تا مرحله بازار تقویت می‌شود.

صالحی ادامه داد: ما در عین حال به دنبال الگوهایی برای مجتمع‌های پرورش میگو در کشور هستیم تا مدیریت واحدی برای مبارزه با بیماری‌ها، قیمت فروش و رفع مشکلات برداشت، ایجاد شود.

وی با بیان این که در حال حاضر زیرساخت برای پرورش لارو میگو در سطح 15 هزار هکتار در کشور آماده شده است، تصریح کرد: امسال 1200 هکتار در مجتمع پرورش میگو در گواتر و 500 هکتار نیز در منطقه گمیشان استان گلستان زیر کشت رفته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ، کل مساحت زیرکشت میگوی کشور را 7 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: باید تلاش کنیم ظرفیت 8 هزار هکتاری دیگر برای تولید میگو احیا شود.

وی اذعان داشت: سال گذشته در کمیسیون اقتصادی دولت 80 میلیارد تومان برای پرداخت بدهی بعضی از پرورش‌دهندگان و تکثیرکنندگان  میگو که در سال 80 به علت شیوع بیماری لکه سفید و سرمازدگی در استان های خوزستان، سیستان و بلوچستان و بوشهر خسارت دیده‌اند، درخواست کردیم و منتظر تصویب  این رقم از سوی دولت هستیم.

صالحی یادآور شد: در سال‌های 91 و 92دولت به منظور فعال کردن مزارع میگو، 100 میلیارد تومان از بدهی بانکی تعدادی از  پرورش‌دهندگان خسارت دیده را پرداخت کرد.

وی پرورش میگو را از مزیت‌های اقتصادی کشور دانست و گفت: از سال 1370 تاکنون، سرمایه‌گذاری‌های خوبی در سواحل جنوبی کشور توسط دولت‌ها انجام شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز