خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نیرو:

امتیاز ویژه وزارت نیرو به استفاده کنندگان از تجهیزات ساخت داخل / پروژه‌های مپنا EPCF اجرا شود

اگر حمایت صنعت برق و وزارت نیرو نبود هیچ اتفاقی در زمینه تولید نیروگاه‌ها و یا توربین‌های یاد شده نمی‌افتاد.

به گزارش خبرنگار ایلنا هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در مراسم تحویل توربین 2.5 مگاواتی به کارفرمای مزرعه بادی کهک با بیان اینکه ما باید با مهندسی معکوس دانش ساخت تجهیزات صنعتی را کسب کنیم به قابلیت‌های مپنا در ساخت آنچه مورد نیاز کشور اشاره و اظهار داشت:  چنانچه ما اراده کنیم که موتور هواپیما می‌سازیم حتما قادر  به این کار خواهیم بود. فقط باید از آن حمایت شود و اینکه با وجود رقابت‌های سنگینی که با ورود کشورهای خارجی و انتقال تکنولوژی صورت می‌گیرد سازنده داخل باید بداند که چه روشی را اتخاذ کند که منجر به بهبود فضای کسب و کار شود.

وی در ادامه به ساخت توربین 2.5 مگاواتی ساخت مپنا اشاره و اظهار داشت: باید گفت توربین یاد شده کم‌اثرتر از توربین‌های 160 مگاواتی نیست چرا که ظرافت و نکات ریز نیز در ساخت آن به کار گرفته شده است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی ادامه داد: برای ساخت توربین یاد شده کار ارزنده‌ای از سوی مپنا انجام شده بدون اینکه حتی یک ریال برای این شرکت سود داشته باشد.

وی اظهار داشت: اگر حمایت صنعت برق و وزارت نیرو نبود هیچ اتفاقی در زمینه تولید نیروگاه‌ها و یا توربین‌های یاد شده نمی‌افتاد.

فلاحتیان ادامه داد: اگر حمایت‌های وزارت نیرو از تولید داخل استمرار نداشته باشد تولید تبدیل به معضل اجتماعی و ملی می‌شود چون کار در کشور ما به مراتب سخت‌تر است زیرا LC باز نمی‌شود، پرداخت صورت نمی‌گیرد و انتقال تکنولوژی به سختی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: حتی تولیدات غول‌های جهانی اگر خلاقیت نداشته باشند و حمایت با استمرار صورت نگیرد خط تولیدشان را تغییر می‌دهند بنابراین ما باید همچنان از مپنا حمایت کنیم و به عنوان مسئولیت ملی تلاش کنیم زیرساخت‌ها برای کشور حفظ شود.

وی با بیان اینکه باید زیرساخت‌ها برای نظام و کشور حفظ شود اظهار داشت: اگر می‌بینیم که در سال‌های گذشته در صنعت برق مشکل چندانی نداشته‌ایم به واسطه ساخت داخل بوده است لذا ما باید همواره حمایت‌های خود را از تولیدات داخل ادامه دهیم.

وی در ادامه با اشاره به حمایت‌های وزارت نیرو از انرژی‌های تجدید‌پذیر تاکید کرد: در حال حاضر برق تولیدی از نیروگاه‌های تجدیدپذیر که از تجهیزات ساخت داخل استفاده شده باشد 15 درصد گران‌تر از دیگر تولیدکنندگان خریداری می‌شود اما پیشنهاد جذاب دیگری نیز به دولت داده‌ایم مبنی بر اینکه این رقم به 30 درصد افزایش پیدا کند یعنی کسانی که در تولید برق از انرژی‌های تجدید پذیر از تجهیزات ساخت داخل استفاده کنند برق تولیدی‌شان 30 درصد گران‌تر از دیگر تولیدکنندگان خریداری می‌شود.

در ادامه سوق دادن سرمایه‌گذاران جهت استفاده از تولید داخل و جلوگیری از واردات تجهیزات را از دیگر موارد حمایتی وزارت نیرو از سازندگان داخل برشمرد.

فلاحتیان گفت: ما طی قراردادی که با گروه صنعتی مپنا داشتیم 90 درصد ساخت نیروگاه گازی را به این مجموعه سپردیم و اگر نگاهمان نسبت به این شرکت عوض می‌شود این کارگاه به مشکل برمی خورد لذا سعی می‌کنیم این فضای دانش به عنوان سرمایه ملی برای کشور حفظ شود.

معاون وزیر نیرو در ادامه به گروه صنعتی مپنا توصیه کرد که به سمت اجرای پروژه به صورت EPCF بروند و از ظرفیت خود برای آوردن پول به داخل کشور استفاده کرده تا فضای کسب و کار بهتر شود.

 

کد خبر : ۳۰۱۶۱۶