خبرگزاری کار ایران

با حضور معاون اول رییس جمهوری؛

اولین سد و نیروگاه تلمبه ذخیره ای کشور به بهره برداری رسید

asdasd
کد خبر : ۳۰۱۶۸۹

اولین سد و نیروگاه تلمبه ذخیره ای کشور امروز با حضور معاون اول رییس جمهور اسحاق جهانگیری و حمید چیت چیان وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اولین سد و نیروگاه تلمبه ذخیره ای کشور امروز با حضور معاون اول رییس جمهور اسحاق جهانگیری و حمید چیت چیان وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

بهره برداری از اولین سد و نیروگاه تلمبه ذخیره ای در سال 1890میلادی در کشورهای ایتالیا و سوییس آغاز شده است.

در حال حاضر بیش از 220 هزار مگاوات نیروگاه تلمبه ذخیره ای در دنیا در حال بهره برداری است.

 در حدود سه درصد انرژی الکتریکی تولیدی دردنیا توسط نیروگاههای تلمبه ذخیره ای تامین می شود.

25 هزار مگاوات برق تولیدی کشور آمریکا از طریق نیروگاههای تلمبه ذخیره ای تامین می شود.

30 هزار مگاوات برق تولیدی کشور ژاپن از طریق نیروگاههای تلمبه ذخیره ای تامین می شود. که راه اندازی این نیروگاه ها بین 1 تا 4 دقیقه زمان نیاز دارد.

این گزارش حاکی است : مطالعات اولیه احداث نیروگاههای تلمبه ذخیره ای در ایران با درخواست مشاورین بلژیکی در منطقه البرز و در قالب همکاری بین دو دولت ایران و بلژیک آغاز و در سال 1349 گزارشات اولیه آن توسط شرکت تراک سیونل بلژیک به وزارت نیرو ارایه شد.

عملیات مقدماتی زمین شناسی در اوایل سال 1357 شروع شد که با پیروزی انقلاب و قطع همکاری مشاورین خارجی متوقف شد .

درسال 1362 مطالعات طراحی فاز دو و تهیه اسناد مناقصه توسط مشارکتی از شرکت های مشانیر /لامایر آغاز و در سال 1364 به پایان رسید.

در فاصله سالهای 1364 تا 1371 کارهای مطالعاتی تکمیل و طراحی جزییات توسط مشارکتی از شرکت های مشانیر / لامایر انجام شد.

در همین مدت جهت تسریع در انجام کارهای اجرایی بعضی از قسمت های پروژه مانند ساخت تونل های انحراف سدهای بالا و پایین ، قسمتی از تونل دسترسی به مغار نیروگاه ، تونل زه کشی نیروگاه به همراه بعضی از آزمایشات انفجاری و تراکم صحرایی تکمیل شد که این فعالیت ها تا سال 1371 ادامه داشت.

پس ازآن کلیه عملیات اجرایی از سال 1371 تا 1380 تعدیل شد و مجددا با عملیات تزریق تونل های انحراف از سال 1381 از سر گرفته شد.

همچنین بازنگری فنی و اقتصادی طرح که از سال 1378 توسط شرکت های EDF فرانسه و مشانیر آغاز شده بود ، در سال 1381 به اتمام رسید.

به گزارش ایلنا ایجاد تعادل در شبکه برق کشور در ساعات پرباری و کم باری ‌، تولید انرژی برق آبی با ظرفیت 1040مگاوات در ساعت پرباری شبکه ، مصرف کننده مطمئن انرژی به میزان 960 مگاوات در ساعت کم باری شبکه ، اشتغالزایی در حین اجرای طرح و دوران بهره برداری  و ایجاد محیط گردشگری و توریستی از جمله اهداف این پروژه است.

ساختگاه سدها و نیروگاه تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه و 125 کیلومتری شمال تهران و 12 کیلومتری شمال تونل کندوان در استان مازندران و در مسیر رودخانه چالوس گرفته است.

محل ساختگاه در نزدیکی روستاسیاه بیشه بوده لذا طرح به همین نام خوانده می شود.

لازم به ذکر است سیاه بیشه اولین نیروگاه تلمبه ذخیره کشور از اولین سدهای CSRD درایران بوده که اجرای شفت های مایل 67 درجه از لحاظ حفاری ، پوشش فلزی در شفت مایل به طول حدود 500 متر ، قرارگرفتن در کنار جاده اصلی چالوس و نزدیکی شهر تهران ، تخلیه و پر شدن مخزن در طول مدت 4 تا 5 ساعت از دیگر ویژگی های طرح یاد شده است.

اولین نیروگاه تلمبه ذخیره ای کشور با حضور معاون اول رییس جمهور به بهره برداری رسید.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز