خبرگزاری کار ایران

مدیریت بحران تامین گاز زمستان بی سابقه در دولت یازدهم

asdasd
کد خبر : ۳۰۱۷۹۱

تامین گاز مدیریت بحران سرمای بی سابقه و با مدت و عمق نفوذ زیاد در زمستان سال 1392 علیرغم همکاری کم کشور ترکمنستان و با کمترین میزان قطعی و افت فشار گاز از جمله موفقیت های دولت یازدهم در بخش صنعت گاز کشور محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، براساس گزارش عملکرد وزارت نفت، در حالی گاز خانگی در زمستان 92 قطع نشد که تامین سوخت نیروگاه نیز از شرایط خوبی برخوردار بود. برمبنای آمار ارائه شده  در زمستان سال 1392، 27 میلیارد لیتر سوخت مایع به بخش نیروگاه های کشور تخصیص داده شده است.

صنعت گاز کشور در سال 1393 نیز به نتایج خوبی دست یافته که رشد 12 درصدی پالایش و عرضه گازطبیعی در این سال نسبت به سال پیش از آن از جمله این دستاوردها محسوب می شود.

بخشی از دستاوردهای صنعت گاز کشور طی دو سال ابتدایی دولت تدبیر وامید به شرح ذیل است.

  • افزایش چشمگیر میزان گاز تحویلی به نیروگاه های کشور در راستای صرفه جویی در مصرف سوخت های مایع و ایجاد ارزش افزوده  بیشتر و نیز بهبود محیط زیست . به طوری که عرضه گاز طبیعی به نیروگاه ها در سال 1393 نسبت  به سال گذشته به میزان 83درصد رشد داشته است.این رقم که در سال 1392 بالغ بر 36.2 میلیارد متر مکعب بوده در سال 1393 با افزایش جهشی به میزان 13.7میلیارد مترمکعب به قریب 50 میلیارد مترمکعب بالغ می شود.
  • عرضه گاز طبیعی به نیروگاه ها در آذر و دی ماه 1393 به ترتیب 3برابر و4برابر سال 1392 بوده که کاهش مصرف سوخت مایه و کاهش آلودگی هوا در زمستان را به دنبال داشته  است.
  • کاهش سهم سوخت مایع در سبد سوخت مصرفی نیروگاه ها از 46درصد در سال 1392 به نزدیک به 288در در سال 1393
  • عرضه گاز طبیعی به مجتمع های پتروشیمی در سال 1393نسبت به سال گذشته به میزان 15.4درصد رشد داشته است.
  • عرضه  گاز طبیعی به سایر صنایع عمده (پالایشگاه ها ،صنایع فولاد،کارخانجات سیمان، تلمبه خانه های نفت و مس و آلمینیوم)درسال 1393 نسبت به سال گذشته حدود5 درصد رشد داشته است.

 

  • تخصیص گاز تقریبا بدون محدودیت اجباری به شرکت های پتروشیمیایی و سایر صنایع و تخصیص 70درصد گاز بیشتر به صنایع عمده در دی ماه 1393 نسبت به مدت مشابه در سال 1392
  • در راستای جلوگیری از سوختن گازهای همراه،حفظ محیط زیست ،توسعه زنجیره ارزش و ایجاد ارزش افزوده بیشتر،29میلیون مترمکعب  در روز گازهای سوزانده شده از 61میدان نفتی تعیین تکلیف شده است(اعلام عمومی شده است).
  • افزایش ظرفیت بهره برداری و توسعه جایگاه های CNGبا محوریت بخش خصوصی  بخصوص در شهرهای بزرگ. در سال 1393 تعداد 91 جایگاه عرضه CNG در کشور تجهیز و راه اندازی شده است. بدین ترتیب مجموع تعداد جایگاه های CNGکشور تا پایان سال 1393 به حدود 2260 جایگاه بالغ گردیده است.
  • تکمیل گازرسانی به 3143روستای جدید و نصب حدود650هزار کنتور روستایی و درمجموع کل کشور نصب حدود2میلیون و 400هزار کنتورجدید در شهرهای گازدار، شهرهای جدید(50شهر) و روستا ها
  • تکمیل و بهره برداری از طرح ذخیره سازی گاز طبیعی در مخزن شوریجه
  • تخصیص منابع مالی به پروژه های با اولویت بالاتر در بخش گازرسانی با توجه به نقش و میزان اهمیت آنها در شبکه انتقال گاز کشور و پیگیری و نظارت جدی بر روند پیشرفت پروژه ها به طور مستمر
  • تدوین،ابلاغ و اجرای دستورالعمل مربوط به طرح جامع خدمات سوخت رسانی به کشتی ها(بانکرینگ) و خدمات جانبی در خلیج فارس و دریای عمان در اجرای ماده(131) قانون برنامه پنجم توسعه، به طوری که میزان بانکرینگ نفت  کوره و نفت گاز از 9میلیون لیتر در روز در سال 1392 به 107 میلیون لیتر در روز در سال 1393 افزایش یافته است.
  • تدوین ساختار جدید ارائه  نفت گاز به خودروهای ناوگان  حمل بار و مسافر براساس پیمایش که در بهمن ماه 1393 به تصویب دولت رسید.
نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز