خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن صفی کارفرمایان سیمان در گفتگو با ایلنا :

دامپینگ سیمان صحت ندارد / ادعای پاکستان را قبول نداریم

قیمت کنونی هر تن سیمان فله حدود 90 تا 95 هزار تومان است .

عبدالرضا شیخان در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد وضعیت سیمان در بازار اظهار داشت: قیمت سیمان از یک ماه گذشته نه تنها تغییری نداشته بلکه زیر قیمت مصوب 31 خرداد ماه 93 ( هر تن سیمان فله 100 هزار تومان ) به فروش می رسد .

وی گفت : قیمت کنونی هر تن سیمان فله حدود 90 تا 95 هزار تومان است .

شیخان در پاسخ به این پرسش که آیا این موضوع که رقابت منفی در بازار سیمان بوجود آمده و برخی کارخانه‌ها با دامپینگ سیمان، شرایط را برای کارخانه‌های دیگر دشوار کرده‌اند درست است ؟ گفت: خیر ، این گونه نیست در برخی از بازارها مانند تهران و شهرهای شمالی کشور که کشش بازار سیمان بیشتر است این محصول بیشتر عرضه می شود و نرخ ها هم کاهش نیافته تنها تخفیفات برداشته شده و نرخ ها توافقی شده اند.

شیخان در مورد وضعیت صادرات به عراق نیز خاطر نشان کرد: وضعیت صادرات از تیر ماه که مصادف با ماه رمضان بود بهتر شده است.

دبیر انجمن صفی کارفرمایان سیمان در مورد ادعای اتحادیه تولیدکنندگان سیمان پاکستان در مورد قاچاق 600 تنی سیمان ایران به پاکستان و کاهش سهم سیمان پاکستان در این کشور و حمایت از تولیدکنندگان پاکستانی افزود: سیمان ایران از 20 سال گذشته از طریق کارخانه خاش و از سیستان و بلوچستان به دلیل حمل و نقل ارزان به پاکستان وارد می شد و نرخ سیمان ایران برای پاکستان ارزان تر و با صرفه تر بود زیرا این کشور از زغال سنگ برای سوخت خود استفاده می کند که بسیار گران تر است.

وی تصریح کرد: همچنین به جز صرفه اقتصادی ، سیمان ایران با کیفیت تر از سیمان پاکستان است و صادرات آن به پاکستان هم قطع نشده و نخواهد شد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در مورد تولید سیمان و کلینکر طی 4 ماهه ابتدای سال 94 گفت: طی 4ماهه منتهی به تیر ماه سال جاری ؛ تولید سیمان به مرز 20 میلیون و 882 هزارتن رسید.در این مدت محصول کلینکر نیز به میزان 24 میلیون و 870 هزار تن کلینکر تولید شده است.

به گفته شیخان در تیر ماه امسال تولید سیمان به میزان 5 میلیون و 262 هزارتن و تولید کلینکرنیز به حجم 5 میلیون و 512 هزارو 636 تن تولید شده است.

وی همچنین گفت: طی 4 ماهه نخست امسال به میزان 5 میلیون و 167 هزارو 364 تن سیمان به خارج از کشور صادر شد که از این میزان بالغ بر 3میلیون و849 هزارو 63 تن از نوع سیمان و یک میلیون و 318هزارو 301 تن به کلینکر تعلق داشته است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تصریح کرد: در تیر ماه امسال به میزان 653 هزارو 999 تن سیمان همچنین به حجم 171هزارو762 تن کلینکر صادر شده است.

وی گفت: میزان توزیع سیمان طی4 ماهه نخست امسال بالغ بر 17 میلیون و 100 هزارو 441 تن بوده است.

شایان ذکر است ؛ ظرفیت تولید سیمان در حال حاضر 80 میلیون تن است که در هدف گذاری کمی سال 1404 رقم 120 میلیون تن پیش بینی شده است.

کد خبر : ۳۰۱۸۱۰