خبرگزاری کار ایران

براساس بررسی پژوهشکده پولی و بانکی:

گزارش اختصاصی اتاق تهران از رشد منفی تولیدات صنعتی

کد خبر : ۳۰۱۸۹۷

مطالعات انجام شده برای تولید شاخص تولید صنعتی که به سفارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و توسط پژوهشکده پولی و بانکی صورت گرفته، نشان از رشد منفی تولید صنعتی در شرکت های صنعتی عضو سازمان بورس اوراق بهادار تهران طی بهار سال جاری دارد.

به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع رسانی اتاق تهران، براساس این مطالعات، رشد منفی 19.3 درصدی شاخص تولید صنعتی شرکتهای بورسی در فصل بهار سال جاری به ثبت رسیده است.

رشد شاخص مزبور در مقایسه با فصل زمستان سال گذشته نیز منفی یک (1-)درصد است و رشد سالانه منتهی به فصل اول سال جاری در این بخش منفی پنج درصد (5-) برآورد شده که برخلاف روند تولید صنعتی در سال 93 است که رشد مثبت را نشان داد.

براساس این گزارش، شرکت های صنعتی عضو بورس 39 درصد از ارزش تولید صنعتی کشور را تولید می کنند و طبق بررسی های انجام شده بر روی شاخص های صنعتی در سال های 93-1386، تغییرات تولید صنعتی کشور توسط شاخص تولید صنعتی شرکت های بورسی به خوبی توضیح داده می شود.

همچنین رشد تولید صنعتی بدون در نظر گرفتن صنعت فرآورده های نفتی در بهار سال جاری نسبت به فصل مشابه سال گذشته کاهش 7.6 درصدی (7.6-) و نسبت به فصل زمستان سال گذشته 5.9 درصد رشد داشت.

رشد سالانه منتهی به بهار سال جاری در تولید صنعتی بدون صنعت فرآورده های نفتی چهار درصد برآورد شده است.

اتاق ایران می افزاید: بررسی مزبور نشان داد وضعیت تولید در فرآورده های نفتی بدتر از سایر صنایع بود.

برپایه این گزارش، عملکرد صنعت خودرو روبه بهبود بوده و در فصل بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال گذشته رشد داشته است.

بنابراین بررسی پژوهشکده یادشده، شاخص تولید صنعتی بدون در نظر گرفتن صنعت خودرو رشد منفی 25.3 درصدی (25.3-) را نشان می دهد.

طبق پیش بینی شرکت های بورسی از وضعیت تولید صنعتی در فصل تابستان امسال، عمده گروه های صنعتی ،غیراز صنعت خودرو و قطعات، چشم انداز مثبتی را برای تولیدات خود در مقایسه با فصل بهار 94 پیش بینی می کنند، در عین حال این پیش بینی در مقایسه با تابستان 93 در برخی از گروه ها از جمله غذایی و آشامیدنی، محصولات دارویی و خودرو منفی ارزیابی شده است.

براساس پیش بینی شرکت های بورسی شاخص وزنی تولید صنایع در تابستان امسال نسبت به بهار، رشد 1.6 درصدی خواهد داشت اما نرخ رشد شاخص تولید در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته منفی 1.4 درصد پیش بینی شده است.

پژوهشکده یادشده در این گزارش آورده است: انتظار می رود در مجموع دو گروه صنعت خودرو و قطعات و محصولات شیمیایی رشد مثبتی را برای سال 94 داشته باشند و چشم انداز سایر گروه ها برای این بازه زمانی، منفی پیش بینی شده است.

پیش بینی شرکت های بورسی در اواخر فصل نخست سال 1394 تنظیم شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز