خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو:

بیلان منفی 303 دشت/8 هزار چاه غیرمجاز بسته شد

چیت چیان با بیان آنکه در کشور در مجموع 609 دشت داریم، گفت: از این تعداد 303 دشت دچار بیلان منفی هستند یعنی همان اتفاقی که برای دریاچه بختگان، ارومیه و هامون افتاده برای سفره های آب زیرزمینی ما نیز افتاده که متاسفانه قابل مشاهده نیست.

به گزارش ایلنا، حمید چیت چیان در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به عملکرد وزارت نیرو، افزود: در سال های پر آبی، میزان متوسط بارش سالانه کشور 250 میلی متر است در حالی که متوسط بارش در جهان 750 میلی متر است و این نشان می دهد که در ایران یک سوم بارش جهانی باران می بارد.

این عضو کابینه دولت یازدهم یادآور شد: کشور طی 15 سال گذشته همواره دچار خشکسالی شده و طی 46 سال گذشته به طور متوسط سالانه 250 میلی متر باران باریده، اما در 6 سال اخیر متوسط بارش 205 میلی متر شده و از ابتدای سال آبی در کشور شاهد بارش 192 میلی متر به متوسط بوده ایم که این رقم نسبت به سال های گذشته 22 درصد و نسبت به سال گذشته 13 درصد کاهش داشته است.

چیت چیان افزود: درجه حرارت متوسط کشور ما 1.1 درجه سانتیگراد نسبت به سال های گذشته افزایش یافته که این مساله افزایش تبخیر آب در کشور رقم زده و با تبخیر آب 50 درصد آب رودخانه های کشور کاهش یافته است.

وزیر نیرو گفت: ما در سال 5.7 میلیارد متر مکعب بیلان منفی در منابع آب زیرزمینی داریم یعنی میزان آبی که در سال توسط چاه ها ، قنات و چشمه ها از مجموع سفره های آب زیرزمینی برداشته می شود، بیشتر از آن مقداری است که در اثر بارش وارد سفره های آب زیرزمینی می شود بنابراین سفره های ما سال به سال فقیرتر می شوند و این مساله بسیار نگران کننده است.

وی با بیان آنکه در کشور در مجموع 609 دشت داریم، گفت: از این تعداد 303 دشت دچار بیلان منفی هستند یعنی همان اتفاقی که برای دریاچه بختگان، ارومیه و هامون افتاده برای سفره های آب زیرزمینی ما نیز افتاده که متاسفانه قابل مشاهده نیست.

وزیر نیرو گفت: با این حال علیرغم خشکسالی و تغییرات اقلیمی در صورتی که مصرف آب بهینه شود می توانیم به مشکل کم آبی در کشور غلبه کنیم.

وی با بیان اینکه 92 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود، گفت: برای کاهش مصرف آب در این برهه نیازمند تغییر فکر، تغییر شیوه های کشاورزی و تغییر شیوه های آبیاری در سطح هستیم.

چیت چیان افزود: یکی از دلایل عدم اطلاع کافی کشاورزان از نحوه مصرف است زیرا که ما نسبت به روشی که به آن خو گرفته ایم سخت می توانیم شیوه های خود را تغییر دهیم و سومین علت این است که تغییر شیوه های آبیاری و کشت نیازمند سرمایه اولیه ای است که شاید کشاورزان در تأمین این منابع دچار مشکل هستند.

وزیر نیرو بر تعادل بخشی سفره های آب زیرزمینی تاکید کرد و گفت: هم اکنون همکاری خوبی میان دستگاه های اجرایی نسبت به بهبود شرایط آبی کشور وجود دارد و تعادل بخشی به سفره های آب زیرزمینی توسط وزارت جهادکشاورزی و وزارت نیرو در دست بررسی قرار گرفته تا بتوانیم اقدامات مناسبی را در این بخش انجام دهیم و برای همین منظور از بین 609 دشت در کشور بیش از 100 دشت انتخاب شده است.

چیت چیان اظهارداشت: نمک زدایی از آب شور دریاها برای مصرف یکی از مواردی است که به دنبال آن هستیم تا با استفاده از بخش هایی از این تکنولوژی در داخل کشور آن را توسعه دهیم.

وزیر نیرو پیل سوختی، موتورهای الکتریکی پیشرفته، توربین های گازی پیشرفته و شبکه های هوشمند را از اقدامات دیگر وزارت نیرو در این زمینه عنوان و تصریح کرد: ایران در مقام چهاردهمین کشور دنیا از نظر ظرفیت نامی نصب شده نیروگاه ها به حساب می آید و جزو هشتمین کشور برتر دنیا از نظر تولید تجهیزات نیروگاهی است.

وی با بیان اینکه در صدد افزایش نیروگاه های گازی در کشور هستیم، گفت: در این زمینه مطالعات مورد نیاز آغاز شده تا بتوانیم با افزایش نیروگاه های گازی نیازهای خود را در این بخش برطرف کنیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه بیش از 95 درصد تکنولوژی های مورد نیاز در بخش آب را در اختیار داریم، گفت: در مورد برق هم بیش از 90 درصد نیازهای خود را از داخل کشور تأمین می کنیم.

وی با بیان اینکه تاکنون به 40 کشور دنیا تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی صادر کرده ایم، ادامه داد: این موضوع باعث افتخار صنعتگران، دانشمندان و مبتکرین کشور است.

چیت چیان با بیان اینکه در برخی از بخش های حوزه نیرو کشور به اشباع رسیده و بازارهای جدید خارجی نیاز داریم، اضافه کرد: این مساله سبب شده تا بتوانیم خدمات فنی و مهندسی خود را به کشورهای خارجی صادر کنیم.

وی از احداث نیروگاه برق در کشور قرقیزستان خبر داد و گفت: متخصصان ایرانی این نیروگاهها در این کشور احداث می کنند و هم اکنون در حال مذاکره با این کشور هستیم و این مساله با حضور بخش خصوصی در این عرصه صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران را بیش از پیش افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه در سال 93 حجم صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور در بخش نیرو 2 هزار و 569 میلیون دلار بوده است، افزود:: هم اکنون در بین صادرات خدمات فنی و مهندسی، بخش آب و برق سهم بالایی را به خود اختصاص داده است.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه با آغاز طرح تعادل بخشی سفره‌های زیرزمینی طی ۵ سال آینده بیلان منفی سفره های آب زیرزمینی را به صفر خواهیم رساند، گفت: در دو سال گذشته حدود 8 هزار چاه غیرمجاز را بستیم و از محل بستن این چاه های غیرمجاز 750 میلیون متر مکعب از بیلان منفی کاهش پیدا کرده و جبران شده است.

کد خبر : ۳۰۲۸۹۴