خبرگزاری کار ایران

رئیس سابق موسسه عالی بانکداری در گفتگو با ایلنا:

پرداخت 70 درصدی تسهیلات قیمت مسکن ممکن نیست

در کشورهایی که بانک‌ها بیش از 70 درصد قیمت خانه را وام پرداخت می‌کنند، نرخ تورم و نرخ بهره بانکی پایین است و مردم نیز به دلیل درآمد مناسب، توان پرداخت اقساط را دارا هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در کشورهای توسعه یافته، خرید مسکن از محل درآمدهای آتی شهروندان انجام می‌شود. در حال حاضر کاهش قدرت خرید به کاهش تقاضا و در نتیجه به رکود در بخش مسکن منجر شده است. از این رو نقش نهادهای تامین مالی و پرداخت تسهیلات برای تحریک تقاضا در بخش مسکن، برای خروج کشور از رکود مسکن ضروری به نظر می‌رسد.
مرتضی الله‌داد، رئیس سابق موسسه عالی بانکداری در این خصوص در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: آنچه در کشورهای توسعه یافته در حوزه پرداخت تسهیلات مسکن انجام می‌شود به دلیل نظام بانکی رقابتی و منسجم این کشورها است. ما در ایران فقط یک بانک تخصصی در حوزه مسکن داریم که عملا حدود  10 درصد قیمت یک ملک، وام پرداخت می‌کنند.
در اقتصادهای پیشرفته، خانه مانند ایران ارزش افزوده بی حد و حساب ندارد. در آن کشورها مالیات بر مسکن به گونه‌ای است که جلوی افزایش قیمت را گرفته است و مسکن ذخیره دارایی نیست. در ایران از سال 1350 هیچ نوع دارایی مانند مسکن و به خصوص زمین، رشد قیمت نداشته است. این افزایش قیمت موجب سودجویی در این بخش شده است.

معاون فعلی اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی ایران اظهار داشت: کشورهای پیشرفته،  سیستم بانکی رقابتی و منسجم و بانک مرکزی مستقل دارند. هیچ کدام از این موارد در ایران وجود ندارد. این مسئله پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها برای خرید مسکن را به حاشیه رانده است. در حال حاضر اگر یک زوج جوان در تهران بخواهند یک واحد مسکونی به قیمت 500 میلیون تومان خریداری کنند و تصمیم داشته باشند مثلا 70 درصد قیمت ملک ( یعنی در حدود 350 میلیون آن را وام بگیرند ) با توجه نرخ‌های بالای بهره باید ماهانه چند میلیون تومان قسط پرداخت کنند که عملا بسیاری از زوج‌های جوان توان پرداخت چنین اقساطی را ندارند. افزایش نرخ بهره تسهیلات بانکی نیز به دلیل بالا بودن نرخ تورم است که آن نیز ریشه در رشد نقدینگی دارد. دولت آقای احمدی‌نژاد در مدت 8 سال نقدینگی را از 80 هزار میلیارد تومان به 520 هزار میلیارد تومان رساند که منجر به تورم نزدیک به 40 درصدی شد.

وی افزود: در کشورهایی که بانک‌ها بیش از 70 درصد قیمت خانه را وام پرداخت می‌کنند، نرخ تورم و نرخ بهره بانکی پایین است و مردم نیز به دلیل درآمد مناسب، توان پرداخت اقساط را دارا هستند. در ایران اما به دلیل تورم بالا و نرخ کارمزد بالای بانک‌ها و درآمد پایین مردم، امکان پرداخت تسهیلاتی در حد 70 درصد قیمت مسکن وجود ندارد. زیرا به دلیل بالا بودن قیمت خانه و بالا بودن نرخ بهره، مبلغ قسط ماهیانه رقم بزرگی می‌شود و بسیاری از اقشار توان پرداخت چنین اقساطی را ندارند.
 

کد خبر : ۳۰۳۰۹۳