خبرگزاری کار ایران

ساجدی در گفت‌وگو با ایلنا خبر داد؛

نقش کلیدی بخش خصوصی در زمینه توسعه همکاری‌ کشورهای اسلامی

asdasd
کد خبر : ۳۰۳۰۹۵

عضو شورای مرکزی دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی گفت: در راستای توسعه ارتباطات خوبی با کشورهای حوزه آسیای میانه، ترکیه و خاورمیانه برقرار شده است اما کاری که هم اکنون باید انجام شود این است که تعریف جدیدی از این ارتباطات باید شکل بگیرد

حامد ساجدی، عضو شورای مرکزی دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی با اشاره به لزوم گسترش همکاری‌ها و مناسبات در حوزه علوم و فناوری میان کشورهای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: از چند سال گذشته یک علاقه‌ای برای گسترش ارتباط و مناسبات میان کشورها وجود داشته که این ارتباط بیشتر در فضاهای فرهنگی و اقتصادی اتفاق می‌افتاده است و این محورها بیشتر مورد نظر قرار می‌گرفته است. اما اتفاقی که در دهه‌های اخیر رخ داده این بوده است که جایگاه علم و تکنولوژی در سالیان اخیر اهمیت بیشتری پیدا کرده است. به گونه ای که این 2 محور به صورت کاملاً ملموس اقدام به شکل‌دهی و تاثیرگذاری بر نظام جهانی کرده‌اند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی به عنوان پاسخ به این دیدگاه در ارتباط بین کشورهای اسلامی و افرادی که در این کشورها اهداف مشترکی را دنبال می‌کنند، از طریق انتقال علم و دانش و تکیه بر مزیت‌های فناوری نسبت به ایجاد و برقراری ارتباطات اقدام ‌می‌کند. به عبارت اگر بخواهیم وحدت و هم گرایی رخ دهد، بی‌شک این موضوع در میدان بازی فناوری بهتر بروز و ظهور خواهد کرد. لذا در این راستا طبیعتاً احتیاج است تا شبکه‌ سازی‌های خوبی صورت گیرد و توانایی هایی که میان افراد وجود دارد شناسایی شود و با ترتیب دادن‌روابط مناسب و متناسب، هم‌افزایی میان این اجزاء شکل بگیرد تا ضمن ایجاد ارزش برای جامعه مخاطب یک تشریکی در میان منافع گروه‌ها و افراد مختلف در سراسر دنیا ایجاد شود.

ساجدی در تشریح و توصیف اقدامات دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی از بدو تاسیس تاکنون ابراز داشت: محور اولی که شاید بتوان فعالیت‌های مرتبط را درباره آن توصیف کرد این است که دبیرخانه در این مدت به نوعی تعریف مساله کرده است تا بتواند جایگاه خودش را در این حوزه تعریف کند. اقدام بعدی این بوده است که پتانسیل‌های موجود در کشور شناسایی شوند و همین موضوع موجب شده تا کارگروه‌هایی طراحی شوند و متناسب با حوزه‌های مرتبط، افراد و سازمانهای موثر را به یک نحوی در شبکه متخصصین و متعاملین دبیرخانه قرار دهد.

وی با تاکید بر حضور بخش خصوصی در جریان فعالیتهای دبیرخانه بیان داشت: نکته‌ای که باید بدان اشاره کرد این است که در این روند توجه ویژه‌ای به بخش خصوصی شده است. به عبارت دیگر همانطور که این روند در سایر فعالیتهای ملی و بین المللی دیده می‌شود، این نگاه که بخش دولتی دیگر نمی‌تواند در این خصوص ورود کند و نقش پر رنگی را ایفاء کند هم در دبیرخانه پر رنگ شده است و از ابتدای شکل‌گیری دبیرخانه، مشارکت بخش خصوصی با نگاه کلان وجود داشته است. مورد دیگری که به نظر از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود، بهره‌برداری از پایگاه‌های خارج از کشور برای رسیدن به این هدف جدید است.خوشبختانه با فعالیتهایی که در گذشته اتفاق افتاده است، ارتباطات خوبی با کشورهای حوزه آسیای میانه، ترکیه و خاورمیانه برقرار شده است اما کاری که هم اکنون باید انجام شود این است که تعریف جدیدی از این ارتباطات باید شکل بگیرد یعنی باید تلاش کنیم که بیشتر فعالیتهای قبلی در حوزه فن آورانه کانالیزه و شکل دهی شود.

وی بیان داشت: طبیعتاً این نگاه‌ها می‌تواند تنها بر روی کشورهای منطقه معطوف نباشد و از هر فرصتی که در هر نقطه‌ای از دنیا به وجود خواهد آمد و منفعتی را برای جامعه اسلامی خواهد داشت باید استفاده و بهره‌برداری کرد.

این عضو شورای مرکزی دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی در تشریح اقدامات گذشته و جاری این دبیرخانه عنوان کرد: بخشی از تعاملات و نشستهایی که در حال حاضر در حال پیگیری است، به جهت شناسایی و تثبیت دبیرخانه خواهد بود. به طوریکه تعاملاتی با سازمانها و عناصر تاثیر گذار در حال برقراری است. به دلیل حضور بخش خصوصی در این بین، برای ارتباط‌گیری دبیرخانه با کشورهای عضو کنفرانس وحدت اسلامی در حال برنامه ریزی هستیم تا بتوانیم از این پتانسیل برای جذب سرمایه‌های موجود و تکمیل پازل فناورانه برای ارزش افزایی بیشتر و همین‌طور گشودن افقهای جدیدی برای تعاملات برنامه ریزی شود.

وی در پایان درباره حضور دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی در کنار اجلاس سران کشورهای اسلامی که در سه ماهه چهارم سال جاری برگزار خواهد شد خاطر نشان کرد: در گام اول می‌توان در کنار کنفرانس وحدت اسلامی محیطی را برای تبادل نظر و ارتباط‌گیری در سطوح مختلف با حضور دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی تدارک دید اما در سالهای آتی می‌توان به شکل‌گیری رویدادهای مستقل منطقه‌ای یا بین المللی ذیل دبیرخانه اقدام کرد که با زمانبندی مشخص قابل اجراء خواهد بود. لذا باید بگویم که برنامه امسال در ایران برگزار خواهد شد اما متصور است که گستره اثر گذاری و تعاملات فراتر از ایران خواهد بود و در آینده در سایر کشورها هم برگزار خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز