خبرگزاری کار ایران

وزیر انرژی، صنعت و گردشگری اسپانیا در تهران:

تمایل شرکتهای اسپانیایی برای همکاری با ایران با هدف حضور در بازار خاورمیانه

وزیر انرژی، صنعت و گردشگری اسپانیا از تمایل شرکتهای اسپانیایی برای همکاری با شرکتهای ایرانی با هدف تولید مشترک و حضور در بازار خاورمیانه خبرداد.

به گزارش ایلنا، خوزه مانوئل سوریا لوپز، وزیر صنعت، انرژی و گردشگری اسپانیا صبح امروز (دوشنبه ١٦ شهریورماه) پس از دیدار با بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در جمع خبرنگاران گفت: ایران و اسپانیا در طول سالهای گذشته روابط اقتصادی خوب و سازنده ای داشتند که متاسفانه به دلیل تحریمها این همکاریها تا حدودی دچار مشکل شد.

وی افزود: با وجود تحریمها در سالهای گذشته شرکتهای اسپانیایی به حضور، فعالیت، سرمایه گذاری و ساخت کالا در ایران با همکاری شرکتهای ایرانی ادامه دادند.

وزیر صنعت، انرژی و گردشگری اسپانیا با بیان این که شرکتهای اسپانیایی در طول سالهای تحریم به فعالیتهای خود در بخشهایی که شامل تحریمها نمی شد، ادامه دادند، اظهار کرد: اکنون امیدواریم در دور تازه همکاریها پس از لغو تحریمها شرکتهای اسپانیایی در بخشهای اقتصادی، صنعتی و انرژی ایران حضور فعالتری داشته باشند.

سوریا لوپز تصریح کرد: شرکتهای اسپانیایی در زمان برنامه ریزی برای سفر این هیئت به تهران نسبت به حضور در بازار ایران ابراز علاقه فراوانی نشان می دادند.

وی ادامه داد: در این دیدار دو طرف خواهان همکاری و بهره مندی دو کشور از روابط شدیم و وزیر نفت ایران نیز بر این موضوع تأکید کردند.

وزیر صنعت، انرژی و گردشگری اسپانیا عنوان کرد: ایران نه تنها به دلیل اهمیت و فوق العاده بودن بازارش بلکه به عنوان پایگاه پیشرفت و نقطه پرتاب به بازارهای منطقه نقشی بسزا دارد.

سوریا لوپز با بیان این که نمایندگان شرکتهای حاضر در این هیئت از بخشهای نفت، گاز، زیرساختی، مهندسی، صنعتی و انرژیهای نو بودند، گفت: ایران و اسپانیا در همه این بخشها برای همکاری مطلوب در آینده به توافق رسیدند از این رو در نظر داریم برای آغاز همکاری در این حوزه ها بحثهای جدی و مذاکرات اساسی را آغاز کنیم.

وی درباره همکاریها در صنایع نفت و گاز یادآور شد: شرکتهای اسپانیایی خواهان همکاری با شرکتهای ایرانی در حوزه اکتشاف، پالایش و افزایش ظرفیتهای پالایشی هستند.

وزیرصنعت، انرژی و گردشگری اسپانیا تصریح کرد: شرکتهای اسپانیایی همچنین می توانند در زمینه انتقال فناوری، صادرات کالا و تجهیزات مرتبط با صنایع نفت و گاز با ایرانی ها همکاری و مشارکت کنند.

سوریا لوپز افزود: اسپانیا می تواند به عنوان کانالی برای انتقال گاز ایران به اروپا ایفای نقش کند.

وزیر صنعت، انرژی و گردشگری اسپانیا اظهار کرد: امیدواریم موضوعات مورد نظر برای همکاری را در قالب یک توافقنامه آماده کنیم و پس از رفتن به اسپانیا برای وزارت نفت ایران ارسال کنیم.

وی گفت: همانطور که در دیدار با وزیر نفت ایران اشاره کردم دولت اسپانیا برای آماده سازی و فراهم کاردن چارچوبهای لازم به منظور حضور شرکتهای اسپانیایی در بخشهای مختلف اقتصادی، انرژی و صنعتی ایران به تهران سفر کرده است.

سوریا لوپز در پایان اظهار کرد: در بقیه پروژه هایی که دیگر کشورهای اسپانیایی می توانند حضور داشته باشند نظر دولت اسپانیا این است که تمام کمک لازم به این شرکتها ارائه دهد تا در فعالیتهایشان در ایران موفق باشند.

کد خبر : ۳۰۳۱۵۰