خبرگزاری کار ایران

در نشست اتحادیه سراسری تعاونی‌های مصرف، عنوان شد:

محجوب: برداشت عمومی از تعاونی‌ها نادرست است / طلایی: از تبعیض ناراحتیم

asdasd
کد خبر : ۳۰۳۶۶۹

به حاشیه رفتن بخش تعاون در اقتصاد ایران در حالی رخ داد که در اصل 44 جایگاه بخش تعاون بسیار رفیع است.

نشست اتحادیه سراسری تعاونی‌های مصرف محلی ایران به مناسبت هفته تعاون برگزار گردید.

ایرج ندیمی، رئیس فراکسیون تعاون مجلس در این در نشست گفت: ما مجلس در خصوص مالیات بر ارزش افزوده، پذیرای پیشنهادهای شما هستیم. همچنین هجمه‌ای که در مباحث اقتصادی به مصرف می‌شود هجمه بیهوده‌ای است زیرا اساس اقتصاد بر مصرف است.

وی افزود: شما به عنوان فعالان بخش تعاون باید پیگیر حقوق‌تان باشید و مطمئن باشید پیگیری‌ها به نتیجه می‌رسد.

کلانتری، معاون وزیر تعاون، کار و تامین اجتماعی در امور تعاون، دیگر سخنران این نشست بود. وی گفت: کیک اقتصاد شامل بخش دولتی، خصوصی و تعاونی است. دولت سهم خودش از اقتصاد را به طور کامل در اختیار دارد. بخش خصوصی هم امروز بسیار تواناتر از گذشته است. در این میان بخش تعاونی ضعیف‌تر از سایر بخش‌ها است. برای ارتقاء جایگاه بخش تعاونی لازم است تعاونی‌ها تصمیم بگیرند که سهم مناسبی در اقتصاد داشته باشند.

کلانتری ادامه داد: تعاونی مصرف محلی باید برای متحول شدن، تلاش کنند. امروز دیگر فروش کالا در حال حرکت به سوی فروش اینترنتی است. تعاونی‌های مصرف محلی باید تلاش کنند این قبیل تحولات را دریابند وگرنه در رقابت با فروشگاه‌های بزرگ حذف می شوند.

علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر در این نشست گفت: متاسفانه برداشت نادرستی از تعاونی‌ها در میان مردم شکل گرفته است. بسیاری از مردم تصور می‌کنند قیمت کالا در تعاونی‌ها باید نصف قیمت فروشگاه‌های عادی باشد که این تصور نادرستی است.

محجوب ادامه داد: متاسفانه سهم بخش تعاون به درستی ادا نشده است. در دو دهه اخیر دائم بر قواعد اقتصاد رقابتی تاکید می‌شود. اما در بازار قاعده رقابت وقتی صحیح است که در بازار شرایط سالم حاکم باشد. در بازار ناسالم نمی‌توانیم بگوییم که رقابت اصل است. در واقع سلامت اصل است، نه رقابت. برخی افراد تعریف‌شان از مفاهیم صرفا کتابی است. باید روابط عالمانه بر بازار حاکم باشد.

دبیرکل خانه کارگر افزود: به حاشیه رفتن بخش تعاون در اقتصاد ایران در حالی رخ داد که در اصل 44 جایگاه بخش تعاون بسیار رفیع است. در قانون اساسی به صراحت تاکید شده که بخش خصوصی مکمل بخش دولتی و بخش تعاون است.

در پایان این نشست، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های مصرف محلی ایران، تبعیض را اصلی‌ترین دلخوری بخش تعاون دانست. طلایی گفت: ناراحتی ما از تبعیض است. تبعیض توسط شهرداری در اختصاص مکان به تعاونی‌های مصرف. تبعیض در اخذ مالیات. تبعیض در اخذ مالیات بر ارزش افزوده و همچنین تبعیض در اختصاص منابع بانکی. مهم ترین خواسته ما به عنوان فعال در بخش تعاون، رفع تبعیض از بخش تعاون است.

 

در انتهای این نشست از تعاونی‌های مصرف محلی برگزیده تقدیر شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز