خبرگزاری کار ایران

پیش نویس اصل اخلاق حرفه ای و شئون مهندسی منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۳۰۳۹۵۶

وزیر راه و شهرسازی در نامه ای به جامعه مهندسی کشور بر اهمیت افزایش سرمایه اجتماعی مهندسان ایران در سطح ملی و بین المللی تاکید و اصل اخلاق حرفه ای و شئون مهندسی را تشریح کرد و به پیوست، پیش نویس اصل اخلاق حرفه ای و شئون مهندسی را برای نظرخواهی منتشر کرد.

 به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در این نامه با اشاره به اینکه به یقین مهندسان نقشی بی بدیل در توسعه و آبادانی کشور و نوسازی آن داشته اند، تصریح کرد: نقش مهندسان در استقرار دولت - ملت مدرن ایران، تحولات سیاسی و اجتماعی پس از مشروطه تا پیروزی انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس و استقرار و پایداری جمهوری اسلامی نیز غیرقابل چشم پوشی است.

وی افزود: اینک در شرایط سخت پس از تحریم باید آماده شویم که در جهت توسعه ایران و افزایش قدرت رقابت پذیری آن در سطح جهانی ایفای نقش کنیم و آنچه در توان داریم در راه افزایش رفاه اجتماعی و برگشت زندگی ایرانیان بکار بندیم لیکن همه اینها در گرو افزایش سرمایه اجتماعی مهندسان ایران در سطح های ملی و بین المللی است.

آخوندی گفت: از این رو به پیوست پیش نویس اصل اخلاق حرفه ای و شئون مهندسی را که چند سال پیش تهیه کرده بودم جهت نظرخواهی به سمع و نظر شما عزیزان می رسانم. یقینا مشارکت فعال شما و اظهار نظرهای سازنده تان در جهت ایجاد اجماع مهندسان و غنای آن موثر خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی در پایان نامه خود تاکید کرده است: در ادامه این اصول باید در قالب دستورالعملی رسمی، ضمانت اجرایی پیدا کند و معدود عهدشکنان احتمالی در سیستم انتظامی مورد مواخذه و محکومیت قرار گیرند. امید که بدین ترتیب به اتفاق برای اعتلای اخلاق مهندسی در ایران پایه ای مستحکم بنا نهیم.

همچنین وزیر راه و شهرسازی 'اصول اخلاق حرفه ای و شئون مهندسی' را در پیوست نامه خود به مهندسان کشور منتشر کرد که در قسمتی از آن آمده است: کلیه مهندسان حقیقی و حقوقی حرفه ای طبق ماده 4 مکلفند الزامات اصول اخلاق حرفه ای را در فعالیت های حرفه ای مهندسی در قبال کارفرما، جامعه، سایر مهندسان حرفه ای و سازمان های نظام مهندسی متبوع، رعایت کنند.

در بند 8 این اصول اخلاق حرفه ای آمده است: نباید اجازه دهد شخصی که به فعالیت اقتصادی یا مهندسی فریبکارانه یا غیر درستکارانه مبادرت می ورزد، از نام وی یا شخص حقوقی متبوع وی سو استفاده کند.

وزیر راه و شهرسازی در در بند 14 اصول اخلاق حرفه ای و شئون مهندسی تصریح کرده است: نباید در مورد میزان دانش مهندسی یا صلاحیت حرفه ای خود مهندسان یا شرکا یا کارکنان شخص حقوقی که در آن کار می کند، اظهار خلاف واقع، مبالغه آمیز یا گمراه کننده باشد و یا برخلاف واقع آگهی های تبلیغی منتشر کند.

در بند 16 پیش نویس اصول اخلاق حرفه ای و شئون مهندسی تاکید شده است: مهندس مجاز نیست هیچگونه واسطه ای را برای بدست آوردن کار مهندسی بین خود و کارفرمای خود بپذیرد و از بابت آن مجاز نیست مبلغی را بپذیرد، یا تعهدی بپذیرد و یا وعده ای بدهد، موضوع بازاریابی و وکالت از این قاعده مستثنی است.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز