خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق ایران و روسیه:

روسیه علاقه دارد به جای غربی‌ها با ایران معامله کند

همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک ایران و روسیه در هتل پارسیان تهران برگزارشد. سخنران ابتدایی این مراسم، اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق ایران و روسیه بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وی با اشاره به سطح روابط تجاری ایران و روسیه گفت: ما در حال حاضر در پایین‌ترین سطح تجارت چه از نظر واردات و چه از نظر صادرات با روسیه قرار داریم. در حالی که این کشور از متحدین استراتژیک اقتصادی و سیاسی ما است و ما در حال هدر دادن فرصت‌های اقتصادی و تجاری خود هستیم.

عسگراولادی با اشاره به بازار کشاورزی و سیفی‌جات روسیه گفت: این کشور سالیانه 40 میلیارد دلار واردات میوه و سیفی‌جات دارد که اکثر این اقلام در کشور ما موجود است و حتی بیش از نیاز داخلی تولید داریم اما سهم ما از این بازار 40 میلیاردی تنها 300 میلیون دلار است. در حالی که روسیه عمده محصولات خود را از اروپا و شیلی وارد می‌کند و دولت و شرکت‌های این کشور تمایل دارند به جای طرف های غربی با طرف ایرانی معامله کنند اما ما با سهل‌انگاری خودمان چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی، این فرصت‌ها را از دست می‌دهیم.

عسگراولادی با اشاره به دوران پساتحریم گفت: من اولین اثر رفع تحریم‌ها را در اردیبهشت و خرداد سال آینده می‌بینم. هرچند آمریکایی‌ها دیروز گزینه نظامی را مطرح کردند اما همه اینها بیخود است و امیدوارم پیام ما را شنیده باشند که ما به دنبال تعامل با جهان هستیم و دیگر دوران تهدید گذشته است.

رئیس اتاق ایران و روسیه با مورد خطاب دادن دولت گفت: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل کشور اشتغال و بیکاری است و اگر در طول برنامه ششم دولت برنامه‌ای برای حل این مشکل نداشته باشد کل این برنامه محکوم به نابودی است. از دولت یازدهم می‌خواهم که در برنامه ششم توسعه دولت را کوچک کند چون همین امر باعث می‌شود که فساد کمتر شود.

عسگراولادی تصریح کرد: دولت باید بخواهد که سطح همکاری ایران و روسیه گسترش پیدا کند به طور مثال در حالی که اکثر کارخانجات صنعتی و بنگاه‌های اقتصادی این کشور در جنوب روسیه وجود دارد اما ما فقط پرواز مستقیم به مسکو داریم در صورتی که کشور ترکیه روزانه فقط 6 پرواز به جنوب روسیه دارد.

وی در پایان گفت: من اینجا هستم تا از شما مهمانان عزیز انتقادات و خواسته‌های اقتصادی و تجاری شما را بشنوم و آنها  را به رئیس اتاق فدرال روسیه منتقل کنم تا بتوانیم فصل جدیدی را در روابط تجاری و اقتصادی ایران و روسیه باز کنیم.

کد خبر : ۳۰۴۵۲۲