خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی تهران:

می‌توانیم با روسیه در بحث پتروشیمی و نفت متحد باشیم

asdasd
کد خبر : ۳۰۴۵۶۶

در بحث حمل و نقل در هر 4 بخش ریلی، زمینی، هوایی و دریایی ما می‌توانیم با روسیه روابط تجاری داشته باشیم.

مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران در همایش سرمایه‌گذاری‌های متقابل در ایران و روسیه با اشاره به سابقه روابط دو کشور گفت: در هیچ موقع از تاریخ دو کشور روابط اقتصادی آنطور که باید و شاید در حد مطلوب نبوده‌است. در قدیم به علت اختلافات ایده‌ائولوژیکی که کشور ما با اتحاد جماهیر شوروی داشت و این دوره نیز به دلیل نفتی بودن هر دو کشور سطح روابط اقتصادی پایین بوده است.

وی افزود: در بهترین حالت تجاری ما واردات ما از روسیه 1.6 میلیارد دلار بوده است و صادرات ما نیم میلیارد دلار.

رئیس اتاق تهران تصریح کرد: اکنون با توجه به تحریم‌های روسیه توسط غرب و رفع تحریم‌های ایران می‌توان این رقم را افزایش داد. روسیه یک بازار بسیار بزرگ برای بازار مواد غذایی است و کشور ما هم در این زمینه بسیار قوی است البته اکنون فعالیت‌هایی دراین زمینه آغاز شده است که صادرات مرغ و برخی مواد بسته‌بندی شامل این اقلام است.

خوانساری افزود: در بحث حمل و نقل در هر 4 بخش ریلی، زمینی، هوایی و دریایی ما می‌توانیم با روسیه روابط تجاری داشته باشیم.

وی با اشاره به اهمال دولت نهم و دهم در بخش موافقت‌نامه کریدور جنوب گفت: موافقت‌نامه کریدور جنوب یک توافق بسیار خوب برای دو کشور بود که متاسفانه دولت قبل آن را جدی نگرفت. اگر این کریدور به مرحله اجرایی می‌رسید اکنون بسیاری از فرصت‌های شغلی و بازرگانی برای ما ایجاد شده بود.

خوانساری تصریح کرد: در بحث خطوط ریلی به دلیل منازعات بین ارمنستان و آذربایجان خط ریلی مستقیم ما به روسیه قطع شده است که اگر می‌خواهیم صادارت ارزان قیمت داشته باشیم می بایست این خط را فعال کنیم.

او با اشاره به پتانسیل دو کشور در خصوص انرژی گفت: ما می‌توانیم با روسیه در بحث پتروشیمی و نفت متحد باشیم و نقش پررنگی را در بازارهای بورس جهانی ایفا کنیم.

وی افزود: اتاق مشترک ایران و روسیه می‌تواند بسیار مفید باشد و امیدوارم با یک آسیب‌شناسی دقیق این مسئله را حل کنند که چرا با وجود نزدیکی دو کشور هیچ وقت سطح روابط اقتصادی آنطور که باید و شاید نبوده است.

خوانساری تصریح کرد: اکنون که نظام هم تمایل دارد که روابط دو کشور گسترش پیدا کند بهترین فرصت است که بخش خصوصی ازاین فضای پیش آمده استفاده کند ما هم در اتاق ایران و اتاق تهران تاجایی که بتوانیم به این امر کمک می‌کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز