خبرگزاری کار ایران

با به ثمر نشستن همکاری مشترک پژوهشگاه صنعت نفت و ایمیدرو؛

فناوری ایرانی کک نفتی رونمایی می‌شود

رییس پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اینکه این فناوری برای اولین بار در کشور توسعه یافته و واحد نیمه صنعتی آن نیز احداث شده است، گفت: با توجه به طرح‌های توسعه‌ای که در صنعت آلومینیوم وجود دارد، مقدار مورد نیاز کشور به کک آندی تا 500 هزارتن در سال پیش بینی می‌شود.

به گزارش ایلنا، پژوهشگاه صنعت نفت با همکاری مشترک سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از اولین فناوی ایرانی کک نفتی رونمایی و همچنین واحد نیمه صنعتی آن را روز سه شنبه 31 شهریور ماه در پژوهشگاه با حضور مدیران ایمیدرو و وزارت نفت افتتاح خواهد کرد.

 منصور بزمی،‌ رییس پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت با بیان این‌که فرآیند ککینگ یک فرایند ارتقاء کیفیت مهم و متداول در پالایشگاه‌های دنیا است، گفت: فراورده های میان تقطیر و کک به عنوان محصولات این فرآیند می باشند که کک آن در صنایع فلزی مانند آلومینیوم سازی و فولاد مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به این‌که در ایران با توجه به پیش‌بینی رشد صنایع آلومینیوم‌سازی وفولاد‌سازی، افزایش رشد مصرف این ماده نیز مورد انتظار است، گفت: این در حالی است که تمام کک مورد نیاز از خارج کشور وارد می‌شود و با وجود خوراک اصلی این واحد که ته‌ مانده برج تقطیر خلاء پالایشگاه است، هیچ واحد کک‌سازی در کشور احداث نشده است. 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این فناوری برای اولین بار در کشور  توسعه یافته و واحد نیمه صنعتی آن نیز احداث شده است، گفت: با توجه به طرح‌های توسعه‌ای که در صنعت آلومینیوم وجود دارد، مقدار مورد نیاز کشور به کک آندی تا 500 هزارتن در سال پیش بینی می‌شود.

رییس پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت با بیان این‌که در حال حاضر، متولی صنعت آلومینیوم ایمیدرو است، گفت: متولی و حامی مالی این طرح ایمیدرو است و طی قرارداد پژوهشی با پژوهشگاه به مدت 38 ماه این طرح از اسفند سال 91 در حال انجام است.

آن مقام مسئول با بیان اینکه طرح حاضر شامل 8 پروژه است تا علاوه بر بومی سازی دانش این فرآیند بتوانیم مقدمات لازم برای احداث اولین واحد صنعتی را نیز فراهم کنیم، گفت: در حال حاضر پروژه‌های اول تا سوم این طرح به اتمام رسیده است و سایر پروژه‌ها نیز تا اردیبهشت سال 95 به اتمام خواهد رسید.

بزمی با اشاره به اینکه کک به عنوان یک محصول راهبردی مطرح است، گفت: صنایع آلومینیوم به این خوراک بسیار وابسته است و طی بررسی‌های انجام شده این طرح از صرفه اقتصادی قابل قبولی برخوردار است.

بزمی تصریح کرد: یکی از ماموریت‌های پژوهشگاه توسعه فناوری های ارتقاء فرآورده‌های سنگین و کم ارزش است، از این رو تبدیل ته مانده‌های نفتی به محصولات با ارزش همانند فرآورده‌های میان تقطیر و کک بسیار حایز اهمیت است.

بزمی با بیان این‌که برای کسب داده‌های تجربی و تولید و تست محصولات نیاز به احداث واحد نیمه صنعتی است، اظهار داشت: پس از اتمام مراحل آزمایشگاهی، تیم مهندسی پژوهشگاه، طراحی یک واحد با ظرفیت دو بشکه در روز خوراک را در دستور کار قرار داد و پس از انجام مراحل خرید، ساخت و نصب این واحد هم اکنون قابل بهره برداری است.

رییس پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت با تاکید بر این‌که پژوهشگاه و ایمیدرو در طرح ککینگ فعالیتی مشترک داشته‌اند، گفت: برای معرفی پایلوت ککینگ، مسئولین ایمیدرو و پژوهشگاه صنعت نفت روز سه شنبه 31 شهریور از فناوری کک نفتی و واحد نیمه صنعتی آن رونمایی خواهند نمود.

بزمی در ادامه با تاکید بر اینکه هدف اصلی این طرح، صنعتی شدن این فرآیند است گفت: امیدواریم پس از راه‌اندازی این پایلوت داده‌های مورد نیاز برای طراحی واحد صنعتی را به دست آوریم و به یک خودکفایی ملی در این زمینه برسیم.

کد خبر : ۳۰۵۱۸۵