خبرگزاری کار ایران

میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی:

فضا برای خصوصی سازی باز شده است

asdasd
کد خبر : ۳۰۵۳۴۰

رییس سازمان خصوصی سازی گفت: با انتقاد از عملکرد خصوصی سازی در دولت های نهم و دهم، اظهار داشت: در این دوره خصوصی سازی به شکل رد دیون و بابت بدهی های دولت به طلبکاران انجام می شد اما هم اکنون با روی کار آمدن دولت یازدهم فضا برای خصوصی سازی باز شده است.

به گزارش ایلنا، میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی در نشست تخصصی رسانه و ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی که با حضور فرشاد مومنی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: در باب اقتصاد مقاومتی آنچه ابتدا در ذهن متصور می شود این است که این امر برنامه ریزی برای مدیران کشور است تا اقتصاد را در برابر آسیب ها، شوک ها و ناملایمات مقاوم کنند.

وی با اشاره به تک محصولی بودن اقتصاد ایران، اظهار داشت: عمده ترین آسیب از تک محصولی بودن این است که اقتصاد کشور با کاهش قیمت نفت و یا فروش آن دچار نوسان می شود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: هرچند مدیران باید اقتصاد کشور را در برابر آسیب های بیرونی مقاوم کنند اما برخی از شوک ها ریشه داخلی دارد و بنابراین باید برای خروج کشور از تک محصولی بودن برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه تک محصولی بودن تنها آسیب کشور نیست، اظهار داشت: آسیب دیگری که در اقتصاد کشور وجود دارد نشات گرفته از بافت قدرت و شکل گیری آن است و این در حالی است که کشور براساس سه قوه بنا شده که اعضای قوه مجریه و مقننه توسط مردم تعیین می شوند اما ساز و کار رای سازی و شکل گیری آن در کشور که همان احزاب و نهادهای مدنی هستند، وجود ندارد.

رییس سازمان خصوصی سازی ادامه داد: همین امر سبب شده تا رسانه ها در این زمینه نقش پررنگی داشته باشند زیرا غیر از رسانه ها تشکلی در کشور وجود ندارد که بتوان از طریق آن دور هم جمع شد یا موارد را تحلیل کرد.

پوری حسینی تصریح کرد: البته نبود نهادهای مدنی به معنای تعطیلی انتخابات نیست و انتخابات در حالی در کشور برگزار می شود که ساز وکار اجتماعی مناسب همانند احزاب وجود ندارد و در این صورت است که اگر طرز تفکر مناسبی قوه مجریه را در اختیار گیرد کشور به سمت شکوفایی و در غیر این صورت به سمت نادرست حرکت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه، اگر اقتصاد در اختیار دولتی نامطلوب قرار گیرد و آن دولت راه انحرافی را در پیش گیرد کشور از رشد اقتصادی عقب می ماند، اظهار داشت: برای جلوگیری از این آسیب باید مقاوم سازی در اقتصاد کشور و همچنین شوک ها ایجاد شود و این امر فقط با کوچک کردن دولت محقق می شود.

پوری حسینی با اشاره به تصویب اصل 44 قانون اساسی، خاطرنشان کرد: در سایه این اصل قرار شد 80 درصد تصدی گری های دولت به بخش خصوصی واگذار شود.

وی با انتقاد از عملکرد خصوصی سازی در دولت های نهم و دهم، اظهار داشت: در این دوره خصوصی سازی به شکل رد دیون و بابت بدهی های دولت به طلبکاران انجام می شد اما هم اکنون با روی کار آمدن دولت یازدهم فضا برای خصوصی سازی باز شده است.

وی افزود: دولت به صورت گسترده ای در عرصه های اقتصادی فعال و این در حالی است که یکی از الزامات اولیه اقتصاد مقاومتی کاهش حضور دولت در این عرصه ها است.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه، تا زمانی که دولت کوچک نشود و مدیران دولتی تصدی های خود را واگذار نکنند، اقتصاد رشد نمی کند و این در حالی است که برخی خواهان بخش خصوصی ضعیف هستند که البته این امر نیز سیاسی است، ادامه داد: برخی عامدانه و عالمانه از رشد بخش خصوصی جلوگیری می کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز