خبرگزاری کار ایران

علی طیب نیا:

ایران ظرفیت های بالقوه برای فعالیت های اقتصادی دارد

asdasd
کد خبر : ۳۰۵۳۷۶

وزیر اقتصاد با یادآوری اینکه ایران ظرفیت های بالقوه برای فعالیت های اقتصادی دارد؛ اظهارکرد: کشور ما دارای معادن غنی نفت و گاز است و از این لحاظ در رتبه نخست جهان قرار دارد.

به گزارش ایلنا، علی طیب نیا درآیین افتتاحیه نخستین کنفرانس آهن وفولاد متال بولتن ایران در کیش با بیان اینکه اقتصاد ایران در روزهای اخیر شاهد حضور سرمایه گذاران و تجار برای بررسی شرایط ایران و نحوه ازسرگیری روابط و فعالیت های اقتصادی با شرکای اروپایی بوده است، افزود: تلاش داریم با معرفی ظرفیت های بالقوه اقتصاد ایران این روند را تسریع و زمینه را برای روابط و همکاری ثمربخش فراهم کنیم.

وی با یادآوری اینکه ایران ظرفیت های بالقوه برای فعالیت های اقتصادی دارد؛ اظهارکرد: کشور ما دارای معادن غنی نفت و گاز است و از این لحاظ در رتبه نخست جهان قرار دارد.

طیب نیا گفت: وجود منابع نیروی انسانی تحصیل کرده و کارآمد، دستمزدهای مناسب و رقابتی و بازار رو به رشد داخلی و موقعیت ژئواکونومیک در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در کنار مزیت نفت و گاز، وضعیت خوبی را ایجاد کرده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین اظهارکرد: تحریم ها و محدودیت های اقتصادی علیه ایران با هدف شکستن اراده بر مردم تحمیل شد تا زمینه را برای توقف استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای فراهم کند.

وی با یادآوری اینکه تحریم ها، تورم بالای 45 درصد را در کشور ایجاد و رکود منفی را بر اقتصاد ایران مستولی کرد؛ افزود: با تلاش های انجام شده ، برنامه ریزی درست و انضباط پولی و مالی و همچنین اتخاذ تدابیر مناسب، توانسته ایم بر مشکلات غلبه کنیم .

طیب نیا با بیان اینکه نرخ تورم امروز به زیر 14 درصد رسیده است؛ افزود: پیش بینی ما این است که این روند تا پایان سال ادامه یابد و در آینده تورم تک رقمی شود.

وی گفت: در سال 93 در چهار فصل متوالی و در چند صنعت خاص رشد مثبت اقتصادی را شاهد بودیم اما شرایط کنونی نشان می دهد رشد اقتصادی در حال تسری به بدنه اقتصاد کشور و همچنین صنایع کوچک است.

وی با تاکید بر اینکه تلاش تیم مذاکره کننده هسته ای اهداف صلح طلبانه ایران را به دنیا نشان داد؛ افزود: امروز در شرایطی هستیم که برای نخستین بار در قطعنامه شورای امنیت بر حق استفاده ایران از انرژی صلح آمیز هسته ای و غنی سازی آن مهر تایید زده شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی یادآور شد: امروز درحال گذر از مرحله تحریم هستیم که با حذف آن محدودیت های بیمه ای، سیستم بانکی، کشتیرانی و سایر حوزه ها برداشته می شود و شرایط لازم برای حرکت ایران مهیا خواهد بود .

وی با بیان اینکه تحریم ها مزایایی برای اقتصاد ایران به همراه داشت افزود: این موضوع سبب شد ایران از اقتصاد نفتی و دولتی خارج شده و به سمت کاهش وابستگی بودجه به نفت و همچنین کاهش سهم درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نفت در تراز تجاری کشور پیش برود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در پنج ماه گذشته تراز تجاری غیرنفتی کشور با مازاد مواجه شد و صادرات فزونی گرفت که این موضوع در راستای اقتصاد مقاومتی و وابستگی بودجه دولت به نفت و اقتصاد خارجی توفیقات قابل ملاحظه ای است.

وی به اصلاح بهبود محیط کسب و کار در ماه های گذشته اشاره کرد و افزود: در دوران پساتحریم شرایط بهتری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم می شود و امکان صادرات و پیش فروش نفت را خواهیم داشت.

طیب نیا با بیان اینکه باید فرصت های جدید را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم گفت: اگر می خواهیم رشد مستمر داشته باشیم باید مبتنی بر دانش فنی و فناوری جدید پیش برویم.

وی اضافه کرد: هیات های زیادی در هفته های اخیر به ایران سفر کرده اند تا ظرفیت های ایران را بشناسند و این ظرفیت ها به حدی بود که آنها را شگفت زده کرده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران را امن ترین و با ثبات ترین منطقه خاورمیانه برای سرمایه گذاری دانست و افزود: این مزیت ها فرصت خوبی برای سرمایه گذاران است، البته سرمایه گذاران باید از سه مساله مطمئن شوند تا انگیزه برای کار داشته باشند.

قوانین و مقررات مناسب برای حمایت از سرمایه گذاران خارجی، محیط اقتصاد کلان باثبات و وجود فضای کسب و کار مناسب از جمله مواردی بود که طیب نیا به ان اشاره کرد .

طیب نیا با بیان اینکه تورم در کشور تک رقمی شده است افزود: نرخ تورم تولیدکننده نقطه ای در مرداد ماه امسال در مقایسه با سال گذشته به پنج و نیم درصد رسید که نویدبخش کاهش فشار بر تورم در کشور است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در بازار ارز و طلا آرامش برقرار است گفت: اگرچه تحریم ها ادامه دارد و در سال گذشته قیمت نفت به کمتر از نصف رسید اما توفیقات زیادی در زمینه مهار تورم داشته ایم.

وی میزان تولید و مصرف صنعت فولاد را سنجه ای برای سنجش رشد اقتصادی کشور دانست و گفت: این صنعت دارای سابقه زیادی در میان صنایع راهبردی در اقتصاد ایران است.

طیب نیا با بیان اینکه نگاه دولت به صنعت فولاد نگاهی جامع و منطقی است افزود: حمایت اصولی از این صنایع از اولویت های اصلی دولت به شمار می رود و هدف اصلی در این نگرش راهبری افزایش رقابت پذیری صنایع و افزایش بهره وری صنعت فولاد است.

وی اضافه کرد : برای رسیدن به وضعیت مطلوب در صنعت فولاد باید بر کیفیت و بهره وری تمرکز کنیم که استفاده از فناورهای نوین زمینه رشد بهره وری را فراهم می سازد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز