خبرگزاری کار ایران

معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خبر داد:

انعقاد 98 قرارداد اجرای طرح های آب و فاضلاب با بخش خصوصی

asdasd
کد خبر : ۳۰۵۳۹۱

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از انعقاد قرارداد اجرای 98 پروژه با اعتبار 41 هزار میلیارد ریال با بخش خصوصی خبر داد.

به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، علی اصغر قانع در این باره گفت: با استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی می توانیم بخش عمده ای از مسائل را در تاسیسات آب و فاضلاب حل کنیم.

وی با بیان آنکه در حال حاضر 59 پروژه به روش B.O.O در کشور وجود دارد، اظهار داشت: ساخت، بهره برداری و مالکیت این پروژه ها برعهده بخش خصوصی است که قرار دادهای این پروژه ها عمدتا در بحث نمک زدایی و حذف فلزات سنگین از آب در سطح استان های مختلف منعقد شده است.

قانع افزود: هم اینک 311 هزار مترمکعب از این قرار داد ها منعقد شده که در مرحله ساخت و بهره برداری هستند و افزون بر 160 هزار مترمکعب از این پروژه ها در قالب قرار داد های B.O.O به بهره برداری رسیده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: این پروژه ها عمدتا در استفاده از آب دریا و نمک زدایی استفاده می شود و به همین دلیل بیشتر در جنوب کشور متمرکز هستند.

قانع در خصوص میزان سرمایه گذاری در این پروژه ها، اضافه کرد: در مجموع هفت هزار میلیارد ریال در این 59 پروژه سرمایه گذاری کردیم که همه منابع توسط بخش خصوصی تامین شده اما در نهایت آب به قیمت تضمینی از آنها خریداری می شود.

به گفته وی، همه قیمت ها از طریق مناقصه به دست می آید و با توجه به شرایطی که آب در مناطق مختلف دارد تنوع قیمت بسیار زیاد است؛ اما می توان گفت که عمدتا در مقوله آب شیرین کن ها حدود 30 هزار ریال در هر مترمکعب از بخش خصوصی خرید تضمینی صورت می گیرد و این در حالی است که کمتر از سه هزار ریال به مردم فروخته می شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به روش BOT در طرح مشارکت سرمایه گذاری بخش خصوصی، تصریح کرد: در این روش سرمایه گذاران پس از احداث پروژه ها و بهره برداری آنها کل تاسیسات را به این شرکت انتقال می دهند.

قانع با بیان اینکه در حال حاضر حدود 24 پروژه در بخش تصفیه خانه های آب، فاضلاب و خطوط انتقال از طریق روش BOT در حال بهره برداری است، گفت: بخش خصوصی در این زمینه تا امروز 12 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده که در مقابل به روش خرید تضمینی آب و محصول نهایی که پساب فاضلاب و یا آب است از بخش خصوصی تحویل گرفته می شود.

وی اضافه کرد: روش بیع متقابل روشی است که می توانیم از طریق آن موجب توسعه شبکه فاضلاب و ایجاد تصفیه خانه ها شویم و در این روش نیز امتیازی به منظور بهره برداری طولانی مدت از پساب فاضلاب به بخش خصوصی می دهیم، به طوری که آنها می توانند حدود 30 سال از این پساب استفاده کنند.

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: در حال حاضر قرارداد 15 پروژه بیع متقابل را با سرمایه گذاری 22 هزار میلیارد ریال با بخش خصوصی منعقد کرده ایم که پروژه ها در حال احداث است و از این طریق می توانیم بخش عمده ای از مسائل را در تاسیسات آب و فاضلاب حل کنیم.

قانع با بیان ینکه در مجموع بیش از 159 پروژه در قالب طرح BOT و BOO و بیع متقابل در حال پیگیری داریم، ایراز امیدواری کرد که تا پایان امسال و سال های بعد این پروژه ها به مرحله قرار داد رسیده و بخش زیادی از سرمایه آن توسط بخش خصوصی تامین شود.

به گفته این مقام مسؤول، حدود 112 پروژه به روشBOT و BOO و 47 پروژه در بخش بیع متقابل در حال بررسی است، افزود: قرار داد های این پروژه ها در ماه های آینده تنظیم می شود که البته در بخش روستایی نیز تعداد زیادی از پروژه ها را به روش B.O.T ایجاد کرده ایم.

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از در نظر گرفته شدن دو هزار و 600 پروژه برای روستاهای مشکل دار در زمینه آب خبر داد و افزود: اجرای این پروژه ها نیازمند 13 هزار میلیارد ریال اعتبار است که یک میلیون و 100 هزار نفر جمعیت را تحت پوشش قرار خواهد داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز