خبرگزاری کار ایران

حجتی:

مقدمات توسعه مناسبات میان تهران - لیسبون فراهم شود

asdasd
کد خبر : ۳۰۵۴۳۹

وزیر جهادکشاورزی گفت: امیدواریم همانطور که وضعیت همکاری ایران و پرتغال از لحاظ سیاسی خوب است در بخش کشاورزی نیز ضوابط بین دو کشور گسترش یابد.

به گزارش ایلنا، محمود حجتی در مراسم امضای سند یادداشت تفاهم همکاری های کشاورزی ایران و پرتغال، افزود: با توجه به روابط دیرینه دو کشور امید است که بعد از توافق برجام سرفصل جدیدی در توسعه روابط دو کشور به ویژه در بخش کشاورزی به وجود آید.

وی اظهار داشت: متاسفانه تحریم به صورت یک طرفه و ظالمانه علیه ایران وضع شده بود و همین امر باعث شد ما نتوانیم از ظرفیت های مشترک دو کشور در زمینه های مختلف به ویژه در بخش کشاورزی در ارتباط با تولید محصولات زراعی، باغی، دامی، طیور، شیلات و لبنی آنگونه که باید استفاده کنیم.

وزیر جهادکشاورزی گفت: از آنجا که بخاطر گستردگی کشورمان در تنوع اقلیمی ظرفیت های خوب و مناسبی داریم دولت توجه جدی به این موضوع داشته به طوری که از لحاظ نیروهای آموزش دیده و متخصص وضعیت خوبی داریم.

وی اضافه کرد: همچنین از موسسات تحقیقاتی قابلی برخورداریم به طوری که محققان وارسته ای را در زمینه های مختلف کشور توانسته ایم تربیت کنیم.

حجتی افزود: تصور می کنم یکی از زمینه های همکاری خوبی که علاوه بر موارد مذکور می توانیم با پرتغال داشته باشیم در زمینه صنایع پایین دستی یعنی بعد از تولید در بحث بسته بندی صنایع تبدیلی و غذایی است تا بسترهای لازم را برای توسعه همکاری های مشترک فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه همکاری های اقتصادی دو کشور در حال حاضر پایین تر از ظرفیت های بین دو کشور می باشد به ویژه در بخش کشاورزی فوق العاده کمرنگ است.

وی تاکید کرد: امیدواریم با امضای سند یادداشت همکاری های دو کشور در بخش کشاورزی مقدمات توسعه مناسبات میان تهران - لیسبون فراهم شود.

وی افزود: با توجه به آنکه فعالان بخش خصوصی پرتغال در کشور ما حضور دارند همکاران ما موفق شدند نشستی بین فعالان دو بخش خصوصی در بخش کشاورزی را با اتاق بازرگانی هماهنگ کنند که امیدواریم این هماهنگی با اتاق بازرگانی بتواند مناسبات دو کشور را افزایش دهد.

نونو ویرا بریتو وزیر مشاور در امور غذا و تحقیقات کشاورزی و دریایی پرتغال نیز گفت: متاسفانه طی چند سال گذشته در بخش کشاورزی و غذایی با آسیب های جدی مواجه شده ایم به طوری که اقتصاد پرتغال تغییرات زیادی را به همراه داشته اما این امر موجب مستحکم و قوی شدن پرتغال در بخش های مختلف شده است.

وی اظهار داشت: بخش حمل و نقل کشور پرتغال 40 درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده در حالی که قبلا سهم این بخش در تولید ناخالص ملی حدود 20 درصد بوده است.

وی تصریح کرد: در بخش غذا و کشاورزی پیشرفت های خوبی در صنعت، تحقیقات و فناوری به دست آورده ایم به طوری که محصولات ما در سطح اروپا و جهان از کیفیت بالایی برخوردار است.

وی اضافه کرد: در همین راستا توانسته ایم بازارهای مختلف در قاره های مختلف جهان را از آن خود کنیم به طوری که به 80 بازار جهان از جمله چین و کوبا صادرات انجام می دهیم.

وی با اشاره به روابط 400 ساله ایران و پرتغال، گفت: با وجود اینکه ایران در تحریم به سر می برد پرتغال در بخش های مختلف با ایران همکاری داشته است.

وی ادامه داد: در این سفر هیاتی قوی در بخش غذا و کشاورزی به ایران آمده و قرار است در بخش تحقیقات صنایع تبدیلی و فرآوری سرمایه گذاری هایی داشته باشیم.

وی افزود: امیدواریم هم اکنون زمان مناسبی برای شروع دوباره روابط ایران و پرتغال در بخش تحقیقات، فناوری و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی باشد همانطور که می دانید ما نیز دوران سختی را پشت سر گذاشته ایم و امیدواریم با نگاه به افق آینده همکاری های خوبی را با یکدیگر تجربه کنیم.

وی اظهار داشت: تغییرات اقلیم، تبادل ژرم پلاسم، تولید علوفه، کارایی آب و سلامت غذا مورد ترکیب طرفین دو کشور قرار گرفت.

وی اضافه کرد: فردا نیز قرار است این هیات پرتغالی از موسسات تحقیقاتی استان البرز نیز بازدید کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز