خبرگزاری کار ایران

امضای ۲۰قرارداد جدید سرمایه گذاری بین بخش خصوصی و دولت؛

وزیر نیرو: 99 طرح آب و فاضلاب با مشارکت بخش خصوصی اجرا شد / مدت زمان تکمیل پروژه‌های آب و فاضلاب کاهش می‌یابد

asdasd
کد خبر : ۳۰۶۱۲۶

وزیر نیرو گفت: تاکنون 99 طرح به صورت مشارکت بخش خصوصی و دولتی در حوزه آب و فاضلاب اجرا شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید چیت‌چیان در مراسم امضای قراردادهای سرمایه‌گذاری در بخش آب و فاضلاب  بین وزارت نیرو و بخش خصوصی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های محوری دولت تدبیر و امید واگذاری طرح‌ها به بخش خصوصی است، گفت: این طرح‌ها در تعریف کلی جزء وظایف دولت محسوب می‌شوند و از جمله خدمات اساسی و محوری است که به مردم ارائه می‌شود. که از جمله‌ آنها طرح‌های آبرسانی، نمک‌زدایی آب‌دریا، تولید آب شیرین، طرح‌های آب و فاضلاب، تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و در کل طرح‌های زیربنایی هستند.

وی افزود: در چارچوب ایده جدیدی که مورد اهتمام تمامی کشورهای پیشرفته است و براساس آن بخش خصوصی و دولت با هم همکاری می‌کنند ما نیز درایران تلاش کردیم این ایده را تحقق بخشیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: تاکنون 99 طرح به صورت مشارکت بخش خصوصی و دولتی در حوزه آب و فاضلاب اجرا شده است.

وی با اشاره به اهداف وزارت نیرو از اجرای طرح‌های یاد شده و اعتقاد به مشارکت بخش خصوصی و دولت اظهار داشت: اولین هدف ما ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات است چرا که دولت و وزارت نیرو طرح‌های پرشماری را مد نظر دارند که با توجه به محدودیت منابع دولت اجرای آن‌ها به تاخیر می‌افتد.

چیت‌چیان ادامه داد: با توجه به اینکه دولت منابع مورد نیاز را ندارد لذا یکی از اهداف جدی ما این است که بخش خصوصی وارد میدان شود و به این نحو با مشارکت بخش‌خصوصی طرحی که در نظام دولتی 20 و حتی تا 40 سال به طول می‌انجامد بخش‌خصوصی می‌تواند در عرض سه سال انجام دهد.

وی خاطر نشان کرد:پس یکی از اهداف مشارکت بخش‌خصوصی و دولتی این است که طول دوره اجرا به حداقل برسد و مردم سریعتر بهره‌برداری کرده و در نتیجه اجرای این طرح‌ها کیفیت رفاه مردم نیز ارتقا یابد.

چیت‌چیان تجهیز منابع جدید را نیز یکی دیگر از اهداف اصلی مشارکت دادن بخش خصوصی جهت اجرای پروژه‌های بخش آب و فاضلاب برشمرد و گفت: با این هدف انجام کارهای زیربنایی که نیاز اصلی جامعه نیز است صرفا متکی به منابع دولتی نیست و منابع بخش خصوصی نیز در اختیار قرار می‌گیرد.

وی همچنین گفت: غیر از اینکه بخش خصوصی منابع در اختیار خودش را برای انجام وظیفه دولت می‌آورد ظرفیت مدیریت بخش آب و فاضلاب نیز ارتقا می‌یابد به این معنا که  وقتی بخش خصوصی اقدام به سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری کرد تیم مدیریت جدید از سوی بخش خصوصی وارد کار شده و ظرفیت مدیریت آب و برق رشد پیدا می‌کند لذا  بیش از منابع مالی ظرفیت مدیریتی بخش خصوصی نیز در خدمت مردم قرار می‌گیرد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در نتیجه ورود ظرفیت جدید مدیریتی انتظار داریم که فناوری جدید هم وارد کار شود لذا یک مجموعه فکری توانمند تشکیل خواهد شد و به این ترتیب با ورود بخش خصوصی توان و فناوری جدید در اختیار صنعت قرار گرفته و آن را  رشد خواهد داد.

وی کاهش هزینه‌های خدمات مورد نیاز مردم را از دیگر اهداف مشارکت بخش خصوصی و دولت برشمرد و اظهار داشت: وقتی پروژه‌ای به طول می‌انجامد هزینه‌های سرمایه‌گذاری نیز افزایش می‌یابد. لذا وقتی فناوری و توان فکری مدیریت جدید وارد شود هزینه‌هایی که نیز به جامعه تحویل می‌شود کاهش خواهد یافت.

مقام عالی وزارت نیرو با ابراز امیدواری از اینکه با رویکرد شرکت آب و فاضلاب کشور بتوانیم خدمات بیشتر و باکیفیت بالاتر و هزینه کمتر را به مردم ارائه دهیم تصریح کرد: امروز 20قرارداد جدید به امضا می‌رسد که بخشی از آن به صورت بیع متقابل، بخشی به صورت BOO و بخشی نیز به صورت BOT خواهد بود.

وی ارزش قراردادهای یاد شده را بیش از هزار و 500 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود:‌ سال گذشته نیز 1200 میلیارد تومان قرارداد به شیوه کنونی امضا شد و در کل مجموعه طرح‌هایی که با این شیوه در حال اجراست 4500 میلیارد تومان  ارزش دارد و 114 طرح جدید که با این شیوه اجرا می‌شود در حال انجام مناقصه است و به مجموعه طرح‌های بخش خصوصی اضافه می‌شود.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز