خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن برنج کاران مطرح کرد:

کم آبی محصول برنج را در برخی نقاط تحت تاثیر قرار داد

رئیس انجمن برنج کاران میزان تولید برنج در سال جاری رادو میلیون تومان پیش بینی کرد.

جمیل علیزاده شایق در گفتگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با احتمال ممنوعیت کشت برنج در برخی از مناطق کشور بیان داشت: در سال جاری هیچگونه ممنوعیت کشت برنج در کشور نداشته ایم، در سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی در خصوص ممنوعیت کشت اظهاراتی کرد که با توضیحات قانع شدند که این مساله امکان پذیر نیست؛ اما کشت برنج در مناطقی محدود شده است؛ توصیه وزارت جهاد این است که در مناطقی که در آن محدودیت آبی وجود دارد اقدام به کشت محصولات خاصی نکنند؛ بنابراین تنها محصولی که کشت آن در کشور ممنوع است خشخاش است.

وی افزود: کشاورزان در شروع فصل آماده کشت در 600 هزار هکتار زمین بوده اند؛ اما در برخی استان ها به دلیل شدت کم آبی امکان کشت وجود نداشته است؛ مثل اصفهان و بخشی از فارس و گلستان که در این مناطق کم آبی به حدی شدید بود که کشاورزان امکان آماده کردن زمین را نداشته اند؛ بنابراین کشت برنج با کاهش مواجه شد که این کاهش چشمگیر نیست.

رئیس انجمن برنج کاران وضعیت آب برای کشت برنج در مازندران و گیلان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: در مازندران و گیلان به دلیل نبود مشکل کم آبی و وضعیت مناسب آب و هوایی تولید افزایش یافته است.

وی افزود: کشور به واردات  800 تا یک میلیون تن برنج نیاز دارد ؛ اما با توجه به اینکه در سال 92 دو میلیون تن و در سال 93 هم 911 هزار تن برنج وارد کشور شد و از طرفی میزان تولید در سال 92 و 93 در حدود دو میلیون تن بوده است مازاد موجودی در انبارها وجود دارد بر همین اساس قرار نبود که در سال 94 برنج وارد شود؛ اما طبق آمار رسمی گمرک 230 هزار تن برنج در 5 ماهه اول سال وارد کشور شده است.

شایق در رابطه با اینکه برخی از مصرف کنندگان به دلیل قیمت پایین برنج های وارداتی اقدام به خرید می کنند و جلوگیری از وادات برنج خارجی مصرف این خریداران را تحت تاثیر قرار خواهد داد بیان داشت: قیمت برنج باید به گونه ای باشد که تولید داخل روی دست کشاورز نماند، کشور به 3 میلیون تن برنج نیاز دارد با توجه به تولید 2 میلیون تن در داخل کشور اگر واردات بیشتر از 1 میلیون باشد برنج ایرانی در انبار می ماند دولت حتما باید برنج را با قیمت توافقی بخرد یارانه تعیین کند و این محصول را با قیمتی ارزان تر در اختیار مصرف کننده قرار دهد.

وی در خصوص بحث یکسان سازی قیمت برنج داخلی و خارجی گفت: این بحث را وزیر جهاد کشاورزی در سال گذشته مطرح کرد اما به طور جدی پیگیری نشد، در صورتی که در کشورهایی مثل کره و ژاپن که قیمت برنج تولید داخل آنها بسیار بالا بود به تولیدکننده داخلی یارانه تعلق می گیرد و این سبب می شود که قیمت آن با برنج وارداتی برابر شود؛ قرار بود در ایران نیز این اتفاق رخ دهد که فراموش شد.

شایق تاکید کرد: باید یارانه را در سرمایه گذاری در بهبود کیفیت اراضی هزینه کرد تا قیمت تمام شده برنج ایرانی کاهش یابد البته این اتفاق باید در سال های گذشته رخ می داد؛ زمانی که در سال 64 متوسط واحد بهره برداری در اراضی شالیزاری 2 هکتار بوده است اما در حال حاضر  متوسط واحد بهره برداری در اراضی شالیزاری 6 هزار متر است که یکپارچه سازی زمین های کشاورزی در این شرایط به مراتب سخت تر است.

رئیس انجمن برنج کاران پیش بینی تولید برنج در سال جاری را حدود 2 میلیون تن اعلام کرد در حالی که  وزارت جهاد این رقم را 1850 هزار تن اعلام کرده است.

 

 

 

 

 

 

کد خبر : ۳۰۶۳۵۹