خبرگزاری کار ایران

پژوهشگر انستیتو پژوهش نیوکاسل انگلستان در گفت‌و‌گو با ایلنا:

بادبادک‌های سیاهرنگ راهکاری برای جلوگیری از تبخیر آب

هاشمی با یادآوری اینکه در سدسازی باید چرخه هیدرولوژی را در نظر بگیریم، تصریح کرد: در ساخت هر سازه یا سدی ابتدا باید بررسی کنیم که میزان تبخیر آبی که پشت سد جمع می‌شود چقدر است و تست کار صورت گیرد و راهکارهایی نیز جهت جلوگیری از تبخیر بکار بسته شود.

سید مختار هاشمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص کارایی اقدامی نظیر استفاده از بادبادکهای سیاهرنگ در آبهای سطحی و سدهای ایران جهت جلوگیری از تبخیر آب گفت: بادبادکهای سیاهرنگی که در یکی از دریاچه‌های کالیفرنیا‌‌ رها شده‌اند نورخورشید را جذب کرده و مانع تبخیر آب می‌شوند لذا در ایران نیز می‌توان از این تجهیزات استفاده کرد.

پژوهشگر انستیتو پژوهش نیوکاسل انگلستان افزود: ما در کشور فقط سد احداث کردیم اما اقدامی جهت جلوگیری از تبخیر آب انجام نداده‌ایم در حالی که ابتدای امر باید جهت استفاده و هزینه کرد هر سازه‌ای تمام جوانب را بسنجیم و عواقب را نیز بررسی کنیم.

هاشمی با یادآوری اینکه در سدسازی باید چرخه هیدرولوژی را در نظر بگیریم، تصریح کرد: در ساخت هر سازه یا سدی ابتدا باید بررسی کنیم که میزان تبخیر آبی که پشت سد جمع می‌شود چقدر است و تست کار صورت گیرد و راهکارهایی نیز جهت جلوگیری از تبخیر بکار بسته شود.

وی اظهار داشت: مثلا در حال حاضر 3.5 متر در سال آب پشت سدهای خوزستان تبخیر می‌شود لذا در سدسازی‌ها باید مطالعه کنیم که آیا سازه منجر به تبخیر بیبش‌تر می‌شود یا خیر؟ باید ارزیابی شود که چه میزان از آب تجدیدپذیر پشت هر سدی تبخیر و چه میزان باقی می‌ماند.

به گزارش ایلنا، مسئولان یکی از سدهای لس آنجلس آمریکا در اقدامی ابتکاری برای جلوگیری از آلودگی و تبخیر بیش از حد آب پشت سد، روی آن را با میلیون‌ها توپ پلاستیکی سیاهرنگ کوچک پوشانده‌اند.

یکی از مسئولان در این خصوص گفت سطح آب این سد را با نود و شش میلیون قطعه توپ پلاستیکی سیاهرنگ پوشانده‌ایم که اصطلاحا به آن‌ها توپ سایه می‌گوییم. وقتی نور خورشید به داخل آبی که در یک جا راکد است می‌تابد، اورگانیسمهای داخل آن فعال‌تر می‌شوند و با گاز کلر محلول در آب و دیگر ترکیبات آن فعل و انفعالاتی اتفاق می‌افتاد که کیفیت آب را پایین می‌آورد بنابراین ما با قراردادن این توپهای کوچک روی سطح آب مانع رسیدن نورخورشید به آب می‌شویم و جلوی این فعل و انفعالات را می‌گیریم و در نتیجه کیفیت آب بالا می‌ماند.

تاثیر دیگر این لایه از توپهای سیاهرنگ این است که مانع تبخیر آب می‌شود. به این ترتیب سالیانه از تبخیر سیصد میلیون گالن آب از این منبع آبی جلوگیری می‌شود. هزینه هر عدد از این توپ‌ها حدود سی و شش سنت است.

با توجه به اینکه نود و شش میلیون عدد از این توپ‌ها روی سطح آب ریخته شده است، هزینه آن حدود سی و پنج میلیون دلار است. این رقم بالایی است اما راه حل قبلی این بود که این حوزه آبی مسقف شود یا پوششی شناور روی آن نصب شود.

هزینه آن طرح حدود چهارصد میلیون دلار می‌شد که بسیار پیچیده‌تر و پرهزینه‌تر از طرحی است که هم اکنون اجرا کرده‌ایم. جنس این توپ‌ها از پلاستیکی است که مشکلی برای آب آشامیدنی ایجاد نمی‌کند و شبیه ظروف پلاستیکی است که برای نگهداری آب استفاده می‌شود، مثل پلاستیکی که در پارچ آب به کار رفته است. این توپ‌ها قابل بازیافت هستند و هیچ ماده سمی و شیمیایی وارد محیط زیست نمی‌کند.

کد خبر : ۳۰۶۶۰۴