خبرگزاری کار ایران

عدم کاهش گازهای گلخانه‌ای مساوی تحریم سخت‌تر از هسته‌ای

asdasd
کد خبر : ۳۰۶۷۲۹

واحدهای HSE با یک دهه فعالیت در سطح وزارت نفت پیش‌رو هستند به طوری که در حال حاضر روند حوادث طی یک دهه گذشته کاهشی بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌اله نصیری مدیر بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست خبری که به منظور ارائه گزارش عملکرد حوزه HSE در صنعت پتروشیمی برگزار شد با بیان اینکه مدیریت بهداشت و پدافند غیرعامل و بحران پتروشیمی بازوی نظارت وزارت نفت است گفت: واحدهای HSE با یک دهه فعالیت در سطح وزارت نفت پیش‌رو هستند به طوری که در حال حاضر روند حوادث طی یک دهه گذشته کاهشی بوده است.

وی افزود: در حال حاضر با اقداماتی که انجام دادیم حوادث منجر به فوت در سطح پتروشیمی 80 تا 85 درصد کاهش یافته و در محیط‌زیست نیز 250 میلیارد تومان برای اجرای فضای سبز و تصفیه‌خانه و همچنین پایش آن‌لاین هزینه‌ کرده‌ایم.

نصیری تصریح کرد: در پدافند غیرعامل 5 طرح جامع و مطالعاتی انجام داده‌ایم و از مناظر مختلف ارزیابی کرده و اقدامات را به صورت دستورالعمل ابلاغ کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: طرح جامع مدیریت بحران در عسلویه به طور کامل اجرا شده و در ماهشهر نیز در دست تهیه است و بر آن اساس سناریوی مقابله را در برنامه‌های خود گنجانده‌ایم.

مدیر HSE شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: ما سالانه 200 مانور بین مناطق و مجتمع‌ها دو مانور پدافند غیرعامل و دو مانور شیمیایی نیز در سطح عسلویه و ماهشهر با هدف ایجاد آمادگی مطلوب در برابر شرایط و حوادث انسان‌زا و انفجاری و آتش‌سوزی برگزار کرده‌ایم.

وی با اشاره به تغییرات آب و هوایی و خطراتی که جهان را تهدید می‌کند اظهار داشت: براساس قوانین بین‌المللی برای جلوگیری از مضرات تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین کشورها نیز مکلف به کاهش گاز‌های گلخانه‌ای شده‌اند به طوری که تا سال 2012 فقط کشورهای توسعه‌یافته اجبار به کاهش این گازها داشته‌اند و دیگر کشورها به صورت اختیاری باید این قوانین را رعایت می‌کردند اما از سال 2015 باتوجه به اینکه جهان به سمت تغییر در شرایط آب و هوایی و بارش‌های ناگهانی و یا گرم شدن‌ها شدت گرفته تمامی کشورها مکلف شده‌اند که قوانین کنواسیون بین‌المللی را رعایت کنند وبرنامه‌های خود را برای کاهش گازهای گلخانه‌ای به اجلاس ارائه دهند و در این راستا  کشور ما نیز مکلف شده همچون دیگر کشورها تا پایان شهریور ماه برنامه‌های خود را ارائه دهد.

وی با اشاره به اینکه تا سال 2020 کلیه کشورها مکلف به کاهش 15 تا 20 درصدی گازهای گلخانه‌ای هستند تصریح کرد: ما نیز باید برنامه‌های خود را مطابق آنچه سازمان بین‌المللی تعریف کرده اجرا کنیم و چنانچه رعایت نکنیم با تحریم و قوانین سخت‌گیرانه‌تر از هسته‌ای مواجه می‌شویم.

نصیری در خصوص ملزم شدن شرکت‌های خصوصی پتروشیمی به رعایت قوانین HSE و اینکه آیا شرکت‌ ملی صنایع پتروشیمی امکان الزام کردن این شرکت‌ها به رعایت قوانین مربوط به HSE دارد یا خیر توضیح داد: طبق آنچه در قانون واگذاری‌ها آمده است شرکت‌های خصوصی نیز براساس الزامات حاکمیتی باید قوانین HSE را رعایت کنند ولی اینکه از قوانین شرکت‌ نفت تبعیت کنند فعلا مصوبه‌ای نداریم لذا در حال حاضر به دنبال تصویب این لایحه برای وادار کردن بخش‌خصوصی به تبعیت از وزارت نفت هستیم.   

وی با بیان اینکه دو مجتمع شامل پتروشیمی‌های فجر و مبین به‌صورت کلی همه پساب‌ها را از دیگر مجتمع‌ها دریافت کرده و تصفیه می‌کنند و در حد استاندارد در دریا تخلیه می‌کنند، افزود: در بعضی موارد دچار شوک می‌شویم، به گونه‌ای که به‌ عنوان مثال برق سراسری قطع می‌شود، ولی در این شرایط باز هم تلاش می‌کنیم از ورود پساب‌های آلوده به دریا جلوگیری کنیم.

مدیر ایمنی بهداشت و محیط زیست شرکت ملی پتروشیمی اظهار داشت: درمورد جیوه که پتروشیمی بندر امام با آن کار می‌کند، مستندات لازم را تهیه و حتی از سازمان ملل هم استفاده کردیم تا از انتشار جیوه با تغییر فرآیند تولید کلر جلوگیری کنیم، اما متأسفانه به تشدید تحریم‌ها برخوردیم که مشکل انتقال پول و حتی انتقال تکنولوژی‌های  محیط زیستی را برای ما ایجاد کرد.

وی توضیح داد: در پتروشیمی شیراز 6 واحد قدیمی را  جمع‌آوری کردیم و در پتروشیمی بندر امام هم  برنامه داشتیم که به تحریم خوردیم.

وی با بیان اینکه اگر تحریم‌ها کاهش یابد می‌توانیم ظرف 1 یا 2 سال واحد تولید کلر فعلی بندر امام را با واحد تولید کلر با استفاده از تکنولوژی غشایی جایگزین کنیم،گفت:  بعضی شرکت‌های پتروشیمی در ایران، 5 ستاره ایمنی جهانی گرفته اند.

نصیری افزود: طبق الزامات زیست محیطی سطح فضای سبز باید 10 درصد مساحت کل مجتمع باشد که در مجتمع‌های پتروشیمی ما فضای سبز بیش از 67 درصد از سطح کل را تشکیل می‌دهد و در ماهشهر نیز  10 میلیون اصله درخت مانگورو جنگلهای حرا کاشته‌ایم.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز