خبرگزاری کار ایران

مسئول محیط زیست HSE صنایع ملی پتروشیمی:

قانون زیست محیطی جلوگیری از فلر نداریم/برنامه تصفیه بوی پساب پتروشیمی‌ها در دستور کار

سرافرازی گفت: تصفیه‌خانه‌های آب در ایران استاندارد بو ندارند، درحالی که در امارات بعضی تصفیه‌خانه‌ها از چنین استانداردی استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد رضا سرافرازی، مسئول محیط زیست HSE صنایع ملی پتروشیمی در نشست ارائه گزارش عملکرد حوزه HSE در صنعت پتروشیمی اظهار داشت: یکی ازمباحثی که در صنعت پتروشیمی دنبال می‌شود رعایت مسائل زیست محیطی است و در این راستا همه جوانب را  برای تولید محصول در نظر می‌گیریم.

وی ادامه داد: مثلا در تولید پلیمر معمولی در مقابل پلیمرهای زیست تجزیه‌پذیر باید گفت که  درصددیم که پلیمرهای زیست تجزیه‌پذیر را که آسیب کمتری به محیط زیست می‌رسانند در دستور کار تولید خود قرار دهیم و یا چنانچه محصولی  ممنوعیت استفاده داشته باشد باید از چرخه تولید خارج شود.

سرافرازی با اشاره به لزوم حذف برخی مواد شیمیایی از چرخه تولید اظهار داشت: به طول مثال مصرف جیوه باید  محدود شود و طبق آنچه استانداردهای زیست محیطی تعریف کرده  باید از سال 2020 از چرخه صنعت حذف شود.

وی با اشاره به همکاری های سازنده و تعامل پتروشیمی‌ها با سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: ما در قوانینی که محیط زیست تدوین کرده قوانین مرتبط با پتروشیمی‌ها را جدا کرده و در مجموعه‌ای  الزامات مربوط به این صنعت را گردآوری کرده‌ایم و البته  برخی قوانین را نیز خود جداگانه تدوین کرده‌ایم. همچنین با توجه به اینکه عمده صنایع ما نزدیک دریا هستند قوانین مربوط به دریا و بنادر را نیز جداگانه مد نظر قرارداده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه جدیدترین قانون محیط زیست پایش لحظه‌ای و آنلاین آلاینده‌ها در صنایع بزرگ است گفت: طبق این قانون تا پایان سال جاری50  درصد  و تا پایان برنامه ششم مابقی پایش لحظه‌ای  انجام شود.

سرافرازی خاطرنشان کرد: ما در صنعت پتروشیمی سعی می‌کنیم آلودگی را از منبع کنترل کنیم لذا از جمله اقداماتی که انجام داده‌ایم مباحث مربوط به فلر است و تکنولوژی حذف فلر از زمان احداث واحدهای جدید را مورد استفاده قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه هدف ما در احداث واحدهای جدید zeroflaring است تصریح کرد: البته برای شرایط اضطراری وجود فلرها لازم است زیرا در صورتی که واحد دچار مشکل شود باید گاز بسوزد و از حبس آن جلوگیری شود تا از حوادث بعدی جلوگیری شود اما در هر صورت در شرایط نرمال ما cuntinueflaring نداریم ضمن اینکه باید سازمان حفاظت از محیط‌زیست قانونی برای حذف فلرها ندارد اما ما خودمان ملزم به رعایت کاهش فلرها کرده‌ایم.

وی در ادامه گفت: تصفیه‌خانه‌های آب در ایران استاندارد بو ندارند، درحالی که در امارات بعضی تصفیه‌خانه‌ها از چنین استانداردی استفاده می‌کنند.

سرافرازی افزود: ما برای پتروشیمی‌های فجر و مبین که پساب‌های صنعتی را تصفیه می‌کنند، طراحی کردیم تا تصفیه‌خانه‌های آن‌ها سرپوشیده شده و بوی آن‌ها تصفیه شود که برای پتروشیمی فجر، 7 و برای پتروشیمی مبین 12 میلیارد تومان، برای این کار منابع مالی پیش‌بینی شده است.

کد خبر : ۳۰۶۸۳۱