خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل یکی از شرکت های فولادی تاکید کرد؛

ضرورت بهره گیری از مشاوران داخلی در 7 طرح فولادی

آب یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای تولید فولاد است و کمبود آن تولید این فلز مهم را با معضلات جدی روبه‌رو خواهد کرد. از سویی دیگر در شرایطی که کشور با بحران کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند صنعت فولاد پرمصرف‌ترین صنعت کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، 7طرح فولادی که شامل طرح میانه (آذربایجان شرقی)، قائنات (خراسان جنوبی)، شادگان (خوزستان)، نی ریز (فارس)، بافت (کرمان)، سبزوار (خراسان رضوی) و سپید دشت (چهارمحال و بختیاری) است طی سالهای گذشته با چالش های زیادی همراه بوده است و مهمترین مشکل آنها جانمایی نامناسب این طرح ها بوده که در آینده این 7 طرح را با بحران کمبود آب مواجه خواهد کرد !

کارشناسان معتقدند آب یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای تولید فولاد است و کمبود آن تولید این فلز مهم را با معضلات جدی روبه‌رو خواهد کرد. از سویی دیگر در شرایطی که کشور با بحران کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند صنعت فولاد پرمصرف‌ترین صنعت کشور محسوب می‌شود.

البته پیشرفت هفت طرح فولادی یادشده سالها به کندی پیش می رفت، اما در دولت‌های نهم و دهم کار مقدماتی برای این منظور صورت گرفت که پیشرفت آنها در بخش احیاء به ۶۰ تا ۷۰ درصد رسید.

چندی پیش مهدی کرباسیان در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت‌: فاینانس چینی ها برای مجموعه های فولادی ما 1 میلیارد و 800 میلیون یورو است.

البته کرباسیان با انتقاد ازعدم همکاری چینی ها در 7 طرح فولادی طی ماههای گذشته گفت: در حوزه فولاد در ده ماهه گذشته طرف چینی همراهی لازم را نکرد و کارها جلو نرفت البته مقامات عالی رتبه چینی هشدارهای لازم را به شرکت های طرف قرارداد با ایمیدرو برای ادامه همکاری ها داده اند.

در همین زمینه جهاندار شکری در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت : سالها از ساخت و تکمیل این طرح ها می گذرد و چینی ها در این مسیر گاهی همکاری خود را با ما قطع کرده اند و بهانه هایی آورده اند اما شرایط در حال حاضر برای ایران بهتر از قبل شده و در حال حاضر می توان تصمیمات بهتری برای همکاری با کشورهای دیگر گرفت.

وی ادامه داد: هر چند جانمایی این 7 طرح به دلیل کم آبی در این مناطق درست نبود اما ایمیدرو میتواند با استفاده از مشاوران خبره داخلی و با مطالعات درست چشم انداز روشنی برای این طرح ها ایجاد کند.

شکری با بیان اینکه انتقال آب به استان‌های کرمان و خراسان رضوی برای فولادسازی امکانپذیر نیست افزود: بهترین مناطقی که برای تولید فولاد مناسب است، اطراف خلیج فارس و دریای عمان است.

مدیر عامل شرکت فولاد غرب با بیان اینکه برخی از طرح های کوچک با بی تدبیری مسئولین به تعطیلی کشیده شد افزود: بسیاری از طرح های کوچک فولاد سازی نظیر طرح ذوب آهن کردستان طی سالهای گذشته به تعطیلی کشیده شد این در حالی است که اگر مطالعات درستی صورت می گرفت این اتفاق رخ نمی داد.

وی در خاتمه گفت: اتمام این 7 طرح می تواند به افزایش تولیدات فولاد و توسعه آن در کشور کمک کرده و موجب اشتغال و افزایش ارزش افزوده در بازار شود.

گفتنی است ؛ چشم انداز تولید فولاد برای سال ۱۴۰۴ تحقق ظرفیت ۵۵ میلیون تنی هدف گذاری است.

 مبلغ قرارداد با چینی‌ها برای طرح فولاد سبزوار دو میلیارد و 28 میلیون و 840 هزار و 688 یوان، طرح فولاد بافق یک میلیارد و 922 میلیون و 571 هزار و 816 یوان، طرح فولاد شادگان دو میلیارد و 149 میلیون و 137 هزار و 960 یوان، طرح فولاد نیریز دو میلیارد و 90 میلیون و 81 هزار و 480 یوان، طرح فولاد میانه دو میلیارد و 165 میلیون و 55 هزار و 992 یوان، طرح فولاد قائنات دو میلیارد و 236 میلیون و 282 هزار و 312 یوان و طرح فولاد سپید دشت دو میلیارد و 288 میلیون و 688 هزار و 22 یوان است .

کد خبر : ۳۰۶۸۹۴