خبرگزاری کار ایران

مرکز آمار ایران:

مصرف انرژی کارگاههای صنعتی افزایش داشت

asdasd
کد خبر : ۳۰۶۹۰۳

مرکز آمار ایران اعلام کرد: مصرف کل انرژی کارگاه‎های صنعتی 10 نفر کارکن و بیشتر در سال 92 معادل 247 میلیون بشکه معادل نفت خام بوده که نسبت به سال قبل رشد داشته است.

به گزارش ایلنا از نتایج طرح آمارگیری از مقدار مصرف انرژی کارگاههای صنعتی 10 نفر کارکن و بیشتر 1392- 1385که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است، بررسی مقدار انرژی مصرفی کارگاه‎های صنعتی 10 نفر کارکن و بیشتر به تفکیک استان های کشور، طی سال های یاد شده نشان می‎دهد استان های اصفهان و خوزستان بیشترین و استان کهگیلویه و بویراحمد کمترین مصرف انرژی را در این بخش داشته‎اند. مقدار مصرف انرژی کارگاه‎های صنعتی 10 نفر کارکن و بیشتر در سال 91 برای استان‎های اصفهان و خوزستان به ترتیب 45 و42 میلیون بشکه معادل نفت خام و برای استان کهگیلویه و بویراحمد به مقدار 0.1 میلیون بشکه معادل نفت خام بوده است.

همچنین در سال‎های85 تا 92 ، گاز طبیعی و برق به ترتیب بیش از سایر حامل‎های انرژی در کارگاه های صنعتی 10 نفر کارکن و بیشتر مصرف ‎شده است. در سال 1392، سهم گاز طبیعی78.3 درصد (193 میلیون بشکه معادل نفت خام)و سهم برق13.4 درصد(33 میلیون بشکه معادل نفت خام)بوده که بیشترین سهم را نسبت به سایر حامل‎ها داشته است.

بررسی مقدار انرژی مصرفی کارگاه‎ ها براساس نوع فعالیت، به تفکیک گروههای دو رقمی ISIC در سال‎های 1385 تا 1392نشان می‎دهد، گروه‎های 'تولید سایر محصولات کانی غیرفلزی' و 'تولید فلزات اساسی' بیشترین مقدار انرژی را در میان کارگاه‎های صنعتی 10 نفر کارکن و بیشتر مصرف کرده‎اند و پس از آن 'گروه‎های صنایع تولید مواد' و'محصولات شیمیایی و صنایع تولید زغال کک'، پالایشگاه‎های نفت قرار دارند.

همچنین در سال 92 مصرف انرژی تولید سایر محصولات کانی غیرفلزی 73 میلیون بشکه معادل نفت خام و 'تولید فلزات اساسی' 57 میلیون بشکه معادل نفت خام بوده که به ترتیب سهمی معادل 29.7 و 22.9 درصد از کل انرژی مصرفی را داشته‎اند.

کمترین مصرف انرژی نیز در گروه 'بازیافت ضایعات فلزی و غیرفلزی'بوده که در سال 1392مصرفی به میزان9.9 هزار بشکه معادل نفت خام داشته است.

مقدار مصرف حامل‎های انرژی به تفکیک خط تولید، گرمایش و سرمایش، حمل و نقل، روشنایی، مواد اولیه و سایر در سال‎های 85 تا 88 پرسیده شده، در ضمن در سالهای 82 تا 92 مصرف به تفکیک مواد اولیه پرسش نشده و موتور برق مورد پرسش قرار گرفته است. بیشترین سهم از انرژی کارگاه‎ها، در خط تولید مصرف می‎شود.

این گزارش می افزاید: در سال 1392 معادل 76.9 درصد انرژی کارگاه‎های صنعتی 10 نفر کارکن و بیشتر در خط تولید مصرف شده است.

یادآور می شود، نتایج تفصیلی طرح مذکور در قالب نشریه در دست چاپ و انتشار است و کاربران می‎ توانند از طریق واحد اطلاع رسانی به آن دسترسی داشته باشند. بعلاوه کاربران از طریق وبگاه مرکز آمار ایران به آدرس www.amar.org.ir نیز می‎توانند به نشریه طرح مذکور به صورت الکترونیکی دسترسی داشته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز