خبرگزاری کار ایران

رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه نفت در گفت‌و‌گو با ایلنا:

تجربه موفق در مطالعات ازدیاد برداشت با استات اویل

کمالی گفت: اولین تجربه موفق و پروژه ما در راستای ازدیاد برداشت و توسعه میدان با شراکت استات اویل بوده و ۳ سال نیز به طول انجامید و مورد تایید هم واقع شد.

محمدرضا کمالی رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص اینکه آیا ازدیاد برداشت از میادین نفتی نیاز به تکنولوژی خاصی دارد که به لغو تحریم‌ها بسته باشد، گفت: ما در جایی که در بضاعتمان بوده در برخی زمینه‌ها حتی گوی سبقت را از بعضی شرکت‌های خارجی صاحب فناوری ربوده‌ایم حتی در زمینه‌هایی فناوری تولید شده و کاربردی شده است اما در برخی زمینه‌ها نمی‌توانیم همه تکنولوژی‌های مورد نیاز صنعت را در اختیار داشته باشیم و کمبود و کاستی داریم که باید آن‌ها را تکمیل کنیم.

وی افزود: در گذشته ۲۰ مخزن مهم با شرکای خارجی مطالعه کرده‌ایم و زمانی که تحریم نبود با شرکت‌های خارجی مثل استات اویل کار پژوهشی داشته‌ایم و نتایج مطالعات را به صنعت ارسال کرده‌ایم تا خودشان تصمیم گیری کنند.

کمالی تصریح کرد: پژوهش‌ها در شناخت مخازن بسیار موثر بوده است و یا جایی که مثلا شرکت نفت اطلاع نداشته که نفت سنگین و یا سبک بوده حفاری کرده و به نتایجی رسیده‌اند که ما نیز قبلا مطالعه کرده بودیم.

وی یادآور شد: اولین تجربه موفق و پروژه ما در راستای ازدیاد برداشت و توسعه میدان با شراکت استات اویل بوده و ۳ سال نیز به طول انجامید و مورد تایید هم واقع شد.

به گزارش ایلنا، بر اساس قرارداد مطالعه فناورانه ٩ میدان نفتی کشور، میدان آزادگان جنوبی به انستیو مهندسی نفت دانشگاه تهران، میدان نفتی دارخوین به دانشگاه امیر کبیر، میدان نفتی سروش به دانشگاه سهند تبریز، میدان اهواز به پژوهشگاه صنعت نفت، میدان کرنج به دانشگاه آزاد اسلامی، میدان کوپال به دانشگاه صنعتی شریف، میدان منصوری به دانشگاه شیراز، میدان گچساران به دانشگاه صنعت نفت و میدان بی‌بی حکیمه به پژوهشکده ازدیاد برداشت واگذار شده است.

این گزارش حاکی است، برنامه مطالعه ازدیاد برداشت از میدان‌های اهواز و یادآوران بصورت ۱۰ ساله به پژوهشگاه صنعت واگذار شده و این مرکز مامور شده است که از ابتدا تا انت‌ها توسعه فناوری‌های ازدیاد برداشت را با هدف بالا بردن ضریب برداشت و تولید بهینه از مخازن عهده دار شود.

 برای رسیدن به این اهداف باید بستر لازم از نظر سخت افزاری و نرم افزاری و مغز افرای مهیا شده و همچنین یکی از الزامات دیگر این است که باید یک شریک خارجی دانشگاه و یا شرکت معتبر داشته باشیم.

در حال حاضر ضریب ازدیاد برداشت از مخازن کشور ۲۴ درصد است و هدفگذاری پژوهشگاه برای افزایش ضریب برداشت میادین از ۲۴ درصد فعلی به ۳۵ درصد است و با این میزان برداشت ۴۵۰ میلیون بشکه نفت در مخازن باقی می‌ماند که اگر نتوانیم فناوری‌های مربوط به ازدیاد برداشت را توسعه دهیم این مخازن در نیمه دوم عمر خود با کاهش تولید و در ‌‌نهایت مرگ مخزن مواجه خواهند شد.

کد خبر : ۳۰۶۹۲۷