خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس مسائل انرژی اعلام کرد:

صادرات ال.ان.جی فرصتی طلایی برای جلوگیری از خام فروشی

یونس آرا گفت: اگر همین امروز تمام محدودیت‌ها برای تجارت انرژی با اروپا برداشته شود اولین فرصتی که گاز ایران بخواهد از طریق خط لوله به اروپا برسد حداقل ۴ تا ۵ سال طول می‌کشد اما با ال.ان.جی در زمان صرفه جویی کرده و می‌توانیم محموله را سریع‌تر وارد بازار اروپا کنیم.

عبدالله یونس آرا کار‌شناس ارشد انرژی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص خام برنامه‌های عبور از خام فروشی نفت گفت: در سفر هیئت‌های خارجی و شرکت‌های بزرگ نفتی به ایران بعد از توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵ بخوبی مشهود است که توسعه صنایع بالادستی نفت در صدر برنامه‌ها قرار گرفته است اما صنعت نفت یک زنجیر است و ما نمی‌توانیم فروش محصول و یا توسعه بالادستی نفت را بصورت جداگانه در اولویت قرار دهیم بلکه هر دو باید همزمان جلو برود.

وی تصریح کرد: غولهای نفتی جهان شرکت‌هایی مستقل هستند و مقامات دولتی کمتر در سیاست‌های اجرایی آن‌ها تاثیرگذار هستند لذا به محض اینکه شرایط فراهم شود و برجام وارد فاز اجرایی شده و محدودیت‌ها لغو شود شاهد این خواهیم بود که غول‌های نفتی مثل شل یا انی ایتالیا بطور جدی‌تر وارد مذاکره با مقامات نفتی ایران می‌شوند البته تا کنون نیز اینگونه بوده ولی بخش پایین دستی و یا فروش بیشتر نفت بیشتر نمود پیدا کرده است.

یونس آرا فروش ال.ان.جی را راهکاری برای جلوگیری از خام فروشی دانست و اظهار داشت: ما برای جلوگیری از خام فروشی ساخت پالایشگاه ال.ان.جی را داریم که بازاریابی برای آن مهم است و اگر آن موفق باشد می‌توانیم واحد‌ها و ظرفیت‌های بیشتری را در حوزه ال.ان.جی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در مورد ال.ان.جی نفوذ به بازار خیلی مهم است که رسپول اسپانیا می‌تواند این امکان را برای گاز ایران فراهم کند تا بتوانیم وارد بازار گاز اروپا شویم.

این کار‌شناس انرژی خاطرنشان کرد: اگر همین امروز تمام محدودیت‌ها برای تجارت انرژی با اروپا برداشته شود اولین فرصتی که گاز ایران بخواهد از طریق خط لوله به اروپا برسد حداقل ۴ تا ۵ سال طول می‌کشد اما با ال.ان.جی در زمان صرفه جویی کرده و می‌توانیم محموله را سریع‌تر وارد بازار اروپا کنیم.

کد خبر : ۳۰۷۱۰۴