خبرگزاری کار ایران

با ۱۰ درصد کاهش نسبت به سال گذشته؛

سال آبی با 197 میلی‌متر بارندگی پایان یافت

مدیرکل دفتر مطالعات پایه شرکت مدیریت منابع آب کشور از پایان سال آبی جاری با ثبت 197 میلی‌متر بارندگی خبر داد.

به گزارش ایلنا، رضا راعی با بیان اینکه میانگین ارتفاع بارش در سال آبی جاری از مهرماه سال گذشته تا پایان شهریورماه، 10 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، اظهار داشت: این در حالیست که در پایان سال آبی گذشته 219 میلیمتر بارش داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه میزان بارش ها در این مدت در کل کشور نسبت به میانگین 46 ساله از کاهش 18 درصدی برخوردار بوده است، ادامه داد: بر این نکته هم تأکید کرد که با توجه به کاهش ریزش‌های جوی سال آبی باید کماکان صرفه‌جویی و مصرف بهینه را در دستور کار خود داشته باشیم.

راعی با اشاره به وضعیت بارش استان‌ها تصریح کرد: بررسی وضعیت بارندگی در 31 استان طی سال آبی 94-93 نشان می‌دهد، میزان بارش در 14 استان نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و این میزان در برخی استان‌ها مانند سمنان از رشد 42 درصدی برخوردار بوده است.

وی افزود: میزان بارش‌ها در استان‌های مختلف کشور در این مدت نسبت به مدت مشابه میانگین 46 ساله کشور در 8 استان افزایش و در 22 استان کاهش و در یک استان بدون تغییر بوده است.

مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب در خصوص وضعیت افزایش بارش‌ها در استان‌های مختلف گفت: در بر این اساس در سال آبی 94-93 در آذربایجان شرقی 380 میلیمتر بارش داشته ایم که نسبت به میانگین 46 ساله 28 درصد رشد داشته است. استان گیلان در رتبه دوم استان هایی است که با افزایش بارندگی رو به رو بوده است و میزان باران در این استان طی مدت یاد شده 1194 میلیمتر بوده که از رشد 18 درصدی نسبت به میانگین 46 ساله برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: مازندران در ردیف سوم رشد قرار دارد که میزان بارش در آن از رشد 15 درصدی برخوردار بوده است. در استان آذربایجان غربی 399 میلیمتر باران باریده که نسبت به میانگین 46 ساله رشد 13 درصدی داشته است. استان اردبیل نیز در این مدت 338 میلیمتر باران داشته و میزان بارش آن نسبت به دراز مدت افزایش 8 درصدی داشته است.

راعی با بیان اینکه کمترین میزان بارش‌ها در استان‌های هرمزگان و خوزستان بوده است، گفت: در این دو استان به ترتیب 82 و 198 میلیمتر رخ داده است که در هرمزگان بارش سال جاری نسبت به متوسط بلند مدت56 درصد کاهش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: بهترین شکرگزاری برای هر نعمتی نظیر بارش‌های مناسب هفته‌های اخیر، درست مصرف کردن همان نعمت یعنی آب است.

کد خبر : ۳۰۷۳۵۴