خبرگزاری کار ایران

یک مقام مسئول:

پیش بینی صادرات دو میلیارد دلاری محصولات باغی

asdasd
کد خبر : ۳۰۷۶۳۳

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت : طی سه سال گذشته صادرات پسته، خرما، انار ، سیب ، کیوی ، انگور خشک کرده ، زعفران و چای افزایش چشمگیری داشته و پیش بینی می شود ارزش صادرات محصولات باغی به دو میلیارد دلار برسد .

به گزارش ایلنا از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، محمد علی طهماسبی افزود: سال گذشته میزان تولید محصولات باغی بیش از 16 میلیون تن بود و بر اساس آمار فائو در سال های 2012 و 2013 ایران رتبه نخست در تولید انار ، سوم در خرما، چهارم در کیوی و پنجم در انجیر را کسب کرد.

به گفته وی ،براساس آمار سال 1393 ، میزان صادرات پسته در کشور 180.3 هزار تن، خرما 162.2 هزار تن، انار 13.471هزار تن، سیب 394.4 هزار تن، کیوی 89 هزار تن، کشمش 13.4 هزار تن، زعفران 158 تن و چای 34.4 هزار تن بود.

طهماسبی میزان رشد تولید محصولات باغی را در سال گذشته نسبت به 92 به این شرح ذکر کرد، سیب 9 درصد ، انگور 27 درصد، پسته 31 درصد، بادام 21 درصد، انار و انجیر 24 درصد، کیوی 29 درصد ، زیتون 36 درصد و زعفران هفت درصد و میزان کل تولیدات باغی در سال گذشته نسبت به سال 1391 بیش از 10 درصد رشد داشت.

وی گفت: سالانه در کشور دو میلیارد و 552 میلیون گل شاخه بریده تولید می شود و سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی کشور 6 هزار و 193 هکتار است و دوهزار و 222 هکتار آن در فضای گلخانه ای و سه هزار و 971 هکتار در فضای باز کشت می شود.

به گفته معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ،مساحت باغهای کشور دو میلیون و 600 هزار هکتار است که 800 هزار هکتار از باغ های کشور به سیستم آبیاری تحت فشار تجهیز شده اند.

وی اظهار امیدواری کرد : میزان صادرات سالانه محصولات باغی از رقم دو میلیارد دلار فعلی با توجه به ظرفیت های موجود در کشور در آینده ای نزدیک افزایش یابد.

طهماسبی تصریح کرد: اکنون 240 میلیون نفر از جمعیت کشورهای همجوار از محصولات باغی ایران بهره مند می شوند و با توجه به توافق هسته ای و رفع تحریم ها، کشورهای روسیه و آسیای میانه نیز به بازار محصولات باغی ایران پیوسته اند یا خواهند پیوست.

دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد ،طی چهار ماهه نخست امسال 14 میلیارد و 15 میلیون دلار انواع کالا از ایران به سایر کشورها صادر و در مقابل 13 میلیارد و 822 میلیون دلار وارد کشور شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز