خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون اقتصادی؛

بانک مرکزی مسول تخلفات موسسات مالی غیر مجاز است

رئیس کمیسیون اقتصادی بانک مرکزی را به لحاظ قانونی مسول برخورد با موسسات مالی غیر مجاز دانست.

ارسلان فتحی پور در گفتگو با ایلنا در خصوص موسسات غیر مجاز مالی گفت:مسولیت حقوقی موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز بر عهده بانک مرکزی است و ما مدتها پیش به عنوان نمایندگان مردم به مرکز پولی و مالی کشور این اخطار را داده بودیم که جلوی فعالیت های این مرا کز را بگیرد.

وی افزود:اما با وجود این تذکر ها بانک مرکزی هیچ عکس العملی به این موضوع نشان نداده است و این موسسات همچنان به روال قدیم خود به سپرده گذاران با درصد بالایی سود می دهند و از آن طرف از گیرندگان تسهیلات با درصد بالاتر سود اخذ می کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: همین امر سبب می شود که که تولید کنندگان ، صنایع کوچک و متوسط در نهایت اقتصاد ما ضربه ببیند این در حلیست که بحث هایی در مورد پولشویی نیز به وجود می آید وبر همین اساس بانک مرکزی برای جلوگیری از این آسیب ها باید بدون اهمال با این موسسات برخورد قاطع داشته باشد.

فتحی پور در مورد آخرین فعالیتها برای شناسایی حسابهای جعلی گفت:ما در مورد حسابهای جعلی به بانک مرکزی نامه رسمی زده ایم و از آنها خواسته ایم این حسابها را به کمیسیون معرفی بکنند که هنوز این کار را نکرده اند.

وی درباره تعداد این حسابها گفت:هنوز تعداد آنها مشخص نیست ،بانک مرکزی به دنبال حسابهای افرادی است که به طور مثال برای انجام اموری در استانی به غیر از محل اقامت خود بوده است و بعد در آنجا حسابی باز کرده و سپس از آن استان رفته است درحالیکه ما این را نمی خواهیم و اصلا برای ما جذابیتی ندارد .

نماینده مردم ارومیه تصریح کرد:ما به دنبال کسانی هستیم که اسامی آنها در سیستم یکپپارچه بانکی نیست و اصلا سوابق آنها در سیستم درج نمی شود و هیچگونه نظارتی بر روی آنها نمی شود ما به دنبال آنها هستیم نه اینکه چه شخصی در کجای کشور حساب دارد این برای ما مهم نیست و اصلا نظر ما را تامین نمی کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی افزود :هدف اصلی ما از این تحقیق این است کسانی که از خلاء بانکی سو استفاده کردند و حسابهای پنهان و خارج از نظارت بانک مرکزی افتتاح کرده اند را شناسایی کنیم .

کد خبر : ۳۰۸۰۳۱