خبرگزاری کار ایران

عضو موسس جامعه حسابداران رسمی در گفتگو با ایلنا:

حذف مالیات بر ارزش افزوده به رشد دلالی منجر می‌شود / برخی نمایندگان مجلس نباید از منافع دلالان دفاع کنند

asdasd
کد خبر : ۳۰۸۰۵۰

با وجود مالیات بر ارزش افزوده در زنجیره تولید تا مصرف نهایی، از واسطه‌گری غیر ضروری کاسته می‌شود.

عضو موسس جامعه حسابداران رسمی در گفتگو با ایلنا گفت: وظیفه دولت، ارائه خدمات عمومی مثل آموزش، بهداشت، تامین امنیت، نظارت بر بازارهای سرمایه‌ای مثل بورس و بازار پول است. فعالیت اقتصادی باید توسط مردم صورت بگیرد. مردم تامین کننده منابع مالی دولت هستند. از آنجا که مالیات بر سود است، محاسبه آن تابعی از برقراری انضباط مالی، استانداردهای حسابداری، استانداردهای حسابرسی و گزارشگری مالی است.

عباس هشی افزود: علی‌رغم این که احکام حکومتی تاکید دارند که اتکا به نفت کاهش یابد اما تا کنون هیچ یک از دولت‌ها و مجالس بعد از انقلاب در تحقق این هدف موفق نبوده‌اند. این در حالی است که آنچه به برقراری حکومت مردمی، کاهش فساد و برقراری عدالت کمک می‌کند، وجود نظام جامع و کامل مالیاتی است.
عضو شورای عالی چهاره دوره جامعه حسابداران رسمی اظهار داشت: متاسفانه هنوز 65 درصد اقتصاد ایران به صورت زیر زمینی است که مالیات پرداخت نمی‌کنند.

وی با اشاره به نظر کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص تغییر مالیات بر ارزش افزوده به مالیات بر مصرف گفت: هر فعال اقتصادی در انتظار کسب سود است و در فعالیت‌های اقتصادی، هر هزینه‌ای که انجام می‌دهد را در  بهای تمام شده‌اش لحاظ می‌کند. پس در واقع این مصرف کننده نهایی است که مالیات را نیز می‌پردازد. واقع همه انواع مالیات، مالیات بر مصرف است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: در همه جای دنیا مالیات بر مصرف وجود دارد و از مردم اخذ می‌شود. یکی دیگر از انواع مالیات، مالیات بر عملکرد شرکت‌ها است که توسط فعالان اقتصادی پراخت می‌شود. تغییر مالیات بر ارزش افزوده به مالیات بر مصرف غلط است. زیرا مالیات بر ارزش افزوده باعث می‌شود جلوی دلالی گرفته شود. زیرا با وجود مالیات بر ارزش افزوده قیمت کالا در اثر تعدد واسطه‌ها بالا می‌رود و در نتیجه گران و غیراقتصادی می‌شود. با وجود مالیات بر ارزش افزوده در زنجیره تولید تا مصرف نهایی، از واسطه‌گری غیر ضروری کاسته می‌شود. در ضمن با وجود مالیات بر ارزش افزوده، مسئولیت وصول مالیات بر عهده خود مردم قرار می‌گیرد نه مامور مالیاتی. این کار در واقع یک نوع گزارشگری مالی اقتصادی توسط خود مردم است.

هشی تاکید کرد: مالیات بر ارزش افزوده باعث دموکراتیک شدن دولت می‌شود. در ضمن دلالی کاهش می‌یابد و اطلاعات اقتصادی نیز در اختیار دولت قرار می‌گیرد. حال که دوره آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده تمام شده است باید نقاط ضعف و قوت آن در مجلس بررسی شود تا نقاط ضعف برطرف شود. اتاق بازرگانی تهران گزارشی از مشکلات فعالان اقتصادی در رابطه با مالیات بر ارزش افزوده تهیه کرده است. در حال حاضر یکی از مشکلات در اجرای مالیات بر ارزش افزوده این است که بخش زیر زمینی اقتصاد ایران، مالیات بر ارزش افزوده را از خریداران اخذ می‌کند اما آنرا به اداره دارایی پرداخت نمی کند. مسئله دوم این است که پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به صورت نقدی است اما در ایران در عمل بسیاری از معاملات به صورت نسیه است. بسیاری از فروشندگان می گویند فروش‌شان به صورت نسیه است و چگونه پولی را که هنوز دریافت نکرده اند را به اداره دارایی پرداخت کنند؟

این کارشناس ارشد مالیاتی ادامه داد: در دنیا سهم مالیات در تامین منابع بودجه، بالای 80 درصد است اما در ایران این عدد زیر 40 درصد است. همچنین در دنیا سهم مالیات در GDP بالای 25 درصد است و در ایران این عدد زیر 10 درصد می‌باشد. در بسیاری از کشورها مالیات بر ارزش افزوده برای کالاهای لوکس بالای 40 درصد است اما در ایران این نرخ برای همه کالاها، چه لوکس و چه غیر لوکس، ثابت است که این امری غلط ات و مجلس باید آنرا اصلاح کند. در ضمن در زبان فارسی، نام غلطی برای این مالیات گذاشته‌اند که موجب شده است برخی اقتصاددانان با توجه به تعاریف اقتصادی، با مالیات بر ارزش افزوده مخالف باشند. تعریف اقتصادی ارزش افزوده این است که با کار جدید و افزودن مواد و قطعات جدید، مواد اولیه را به کالای جدید تبدیل می‌کنند که ما به التفاوت بهای آن، ارزش افزوده است.
تعریف مالیات بر ارزش افزوده عبارت است از مالیات اضافه شده به قیمت صورتحساب. این تفاوت گمراه کننده است به طوری برخی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس نیز علی‌رغم این که از این تفاوت اطلاع دارند اما می‌گویند می‌خواهیم اسم قانون قانون مالیات بر ارزش افزوده را به مالیات بر مصرف تغییر دهیم.

هشی گفت: یکی از غدد سرطانی اقتصاد ایران، دلالی و واسطه‌گری است که از طریق مالیات بر ارزش افزوده از بین می‌رود. وقتی مشکلاتی در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد باید این مشکلات را حل کرد نه این که صورت مسئله را پاک کرد. اگر قرار باشد مجلس مالیات بر ارزش افزوده را از مراحل و زنجیره تولید و مصرف حذف کند و صرفا مالیات را از مصرف کننده نهایی بگیرد، نمی‌تواند جلوی دلالی را بگیرد. در حال حاضر مشکل مالیات بر ارزش افزوده این است که عده‌ای آنرا از خریداران اخذ می‌کنند و به دولت پرداخت نمی‌کنند. این مشکل باید حل شود نه این که کلا آنرا را حذف کنند. یا این که مردم می‌پرسند چرا باید نرخ مالیات بر ارزش افزوده بسیاری از کالاهای ضروری با کالاهای لوکس مثل اتومبیل پورشه یکسان باشد؟ این انتقاد درستی است و باید حل شود.
این عضو جامعه حسابداران رسمی در انتها تاکید کرد: این که برخی از نمایندگان مجلس بخواهند با حذف مالیات بر ارزش افزوده و تبدیل آن به مالیات بر مصرف از منافع دلالان دفاع کنند، با اصول و وظایف نمایندگی همخوانی ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز