خبرگزاری کار ایران

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اعلام کرد:

کاهش 16 درصدی واردات در 5 ماه اول سال/افزایش صادرات به چین،عراق و امارات

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با ایلنا از آخرین آمار واردات و صادرات 5 ماهه اول امسال خبر داد.

محمد لاهوتی با بیان اینکه در صادرات با کاهش 15.79 درصدی همراه بودیم، گفت:علاوه بر کاهش صادرات در واردات نیز 19.36 درصد کاهش داشته‌ایم.

وی افزود: در میزان صادرات بیشترین کاهش در میعانات گازی بوده است که 41 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است و بعد از آن پتروشیمی با 3 درصد کاهش بوده است.

عضو هیئت نمایندگی اتاق بازرگانی ایران در خصوص آمار صادرات کشور در سال 94 گفت:بیشترین صادرات ما به چین بوده است که 23 درصد از میزان کل صادرات کشور ما را شامل شده است.بعد از آن عراق با 18.5 درصد، امارات 16.5 درصد ،هند 8.5 درصد و افغانستان 7.5 درصد که این درصد ها شامل 75 درصد از صادرات کشورمان را شامل می شود و 25 درصد بقیه مربوط به سایر کشورها است.

وی 3 علت اصلی کاهش صادرات ایران را کاهش قیمت نفت ،بلاتکلیفی تاجران و قوانین داخلی برای امور صادراتی بیان کرد.

لاهوتی تصریح کرد:با کاهش جهانی قیمت نفت کاهش صادرات معینات طبیعی امری اجتناب ناپذیر بود و سایر کشورهایی که در این بازار رقیب ما هستند سعی کردند با پیشنهاد قیمت پایین تر مشتریان را جذب کنند هرچند میزان خرید این محصولات هم کاهش داشته است.

بلاتکلیفی صادرکنندگان

عضو هیئت نمایندگی اتاق بازرگانی افزود: برجام و اتفاقات بعد از آن سبب شد که صادرکنندگان نتوانند پیش بینی کنند که آیا توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی به فاز اجرایی خواهد رسید یا خیر مراحل بررسی آن در کنگره آمریکا و مجلس شورای اسلامی سبب شد که صادرکنندگان ما 6 ماه در بلاتکلیفی به سر ببرند چون وضعیت اقتصادی و بازار در صورت تصویب یا رد برجام تفاوت زیادی پیدا می کرد که مهمترین شاخص آن تغییر قیمت ارز بود

قوانین داخلی برای صادرات

رئیس کنفدراسیون صادرات تصریح کرد:در قوانین صادراتی ما یک سری از کالاها هستند که صادرات آنها آزاد است و بدون عواض گمرکی به کشورهای مقصد فرستاده می شوند بدین صورت که گمرک کشور اظهارات صادرکننده را می پذیرد.

اما در برخی کالاها همچون مواد معدنی باید یک هیئتی از کارشناسان گمرک تشکیل شود و بر روی کالای صادر شده ارزش گذاری کنند که آنها بر اساس قیمت های سال پیش این ارزش گذاری را انجام می دهند این درحالیست که در چند ماه اخیر با توجه به کاهش قیمت نفت و رکود جهانی حاکم بر اقتصاد دنیا قیمتها به شدت کاهش پیدا کرده و در بیشتر موارد با توجه به عوارض گمرکی صادرات کالا به صرفه نیست.

لاهوتی افزود:هرچند ما با مکاتبات و جلساتی که با گمرک داشته ایم این مشکلات را تا حد زیادی حل کردیم اما همین زمانی که طی شد تا ما به این توافقات برسیم سبب شد از میزان صادرات ما کم شود.

با توجه به این که واردات ما نیز کاهش پیدا کرده است این امر کاملا واضح است که اقتصاد ما در رکود به سر می برد و با توجه به هدف گذاری که دولت انجام داده بود و آن رساندن صادرات غیرنفتی به 58 میلیارد دلار بود با گذشت قسمت عمده ای از سال به رقم 50 میلیارد دلار رسیده ایم که پیش بینی می شود در ماه آینده این رقم تغییر زیادی نداشته باشد حتی اگر برجام اجرایی شود به نظر می رسد تاثیری در سال مال جاری نداشته باشد و ما با کاهش 15 درصدی صادرات روبرو خواهیم بود.

کد خبر : ۳۰۸۳۵۷