خبرگزاری کار ایران

معاون وزیرراه و شهرسازی:

افزایش سهم ریل در جابجایی بار و مسافر تا سال 1400

asdasd
کد خبر : ۳۰۸۶۷۲

مدیرعامل راه آهن دبا بیان اینکه رشد بهره‌وری راه‌آهن در دستور کار دولت قرار داد گفت: راه‌آهن نماد صنعتی شدن ایران در گذشته بود و اکنون باید چهره سنتی خود را تغییر دهد و در این راستا برقی‌سازی خطوط ریلی، احداث خطوط سریع‌السیر و ایجاد سازمان قطار حومه‌ای در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایلنا و به نقل از  روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ محسن پور سید آقایی مدیرعامل راه‌آهن در مراسم بازدید اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از مرکز کنترل ترافیک راه آهن با بیان این مطلب که توسعه ریلی کشور جزو اولویت‌های مقام معظم رهبری و دولت است، گفت: مقام معظم رهبری با همه مشغله‌های کلان خود مشخصا به توسعه ریلی تاکید و همچنین رئیس جمهور نیز اهتمام ویژه‌ای به توسعه ریلی کشور دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: باید سهم ریل در بنادر کشور به بیش از 30 درصد برسد که این رقم در دنیا حدود 40 درصد است.وی افزود: سهم حمل و نقل ریلی در حمل بار بنادر از 5 درصد در سال گذشته به 11 درصد در سال جاری رسیده است.

سهم بار و مسافر راه آهن را تا سال 1400 افزایش می دهیم

آقایی اظهار داشت: هدف‌گذاری کرده‌ایم تا سال 1400 شمسی میزان جابجایی مسافر از 26 میلیون نفر به 64 میلیون نفر افزایش یابد.

مدیرعامل راه‌آهن تصریح کرد: سهم راه‌آهن در حمل بار طبق قانون باید به 30 درصد جابجایی بارهای کشور و در حمل مسافر به 18 درصد ارتقا یابد البته پیش‌بینی کرده‌ایم سهم مسافری ریلی را با احتساب قطارهای حومه‌ای به 24 درصد افزایش دهیم.

پورسید آقایی در ادامه افزود: برای تحقق اهداف در بخش توسعه ریلی کشور، لازم است بخش خصوصی 618 دستگاه لکوموتیو باری، 28500 دستگاه واگن باری و 1500 دستگاه واگن باری وارد ناوگان ریلی کشور کند.

وی افزود: همچنین در این حوزه، سهم دولت نیز ورود 230 دستگاه لکوموتیو مانوری، 186 دستگاه لکوموتیو مسافری، 944 دستگاه قطار سریع‌السیر و 650 دستگاه قطار حومه، 15 دستگاه سازمان امداد و نجات سنگین و 20 دستگاه سازمان امداد و نجات سبک است.

آقایی گفت: در حال حاضر به دلیل تکلیفی بودن نرخ‌های جابجایی مسافر ریلی، بخش خصوصی توجیه اقتصادی ندارد.

مدیرعامل راه‌آهن یا اعلام اینکه دولت به توسعه قطارهای حومه‌ای اهتمام دارد، افزود: نرخ بلیت این قطارها باید ارزان و خدمات آن متناسب باشد تا مردم برای زندگی در شهرهای حومه توجیه مناسب داشته باشند.

پورسیدآقایی اظهار داشت: در حال حاضر 10 هزار و 300 کیلومتر خط آهن در کشور داریم که 1800 کیلومتر آن دو خطه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه همه مسیرهای ریلی قم تا بندرعباس دو خطه می‌شوند، افزود: محور جنوب تا اراک و محور غرب تا تبریز دو خطه خواهد شد ضمن آنکه مسیر تهران تا زنجان نیز دو خطه می‌شود.

 

ایجاد ایستگاه الکترونیکی مجازی در راه آهن

وی به تراک بندی (ایجاد ایستگاه الکترونیکی) اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم در هر 5 کیلومتر خط آهن یک ایستگاه الکترونیکی مجازی ایجاد شود، در واقع قطار که از این ایستگاه عبور می‌کند امکان اعزام قطار بعدی وجود دارد و این موجب افزایش بهره‌وری و کاهش زمان اعزام قطارها می‌شود.

وی به سریع‌السیر کردن خط آهن تهران- اصفهان اشاره کرد و گفت: زیرسازی این مسیر ریلی به طول 412 کیلومتر شروع شده است ضمن آنکه پروژه فاینانس دارد.

مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه 5 هزار میلیارد تومان پروژه ریلی تعریف کرده‌ایم،گفت: مجموعه اعتبار مورد نیاز خطوط جدید 315 هزار میلیارد ریال است.

پورسیدآقایی همچنین یادآور شد: قرارداد برقی کردن راه‌آهن تهران- مشهد و دستیابی به سرعت 200 کیلومتر بر ساعت در این مسیر ریلی منعقد شده است.

 

تعریف 7 محور اصلی برای توسعه شبکه ریلی کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای توسعه ریلی کشور 7 محور را تعریف کرده‌ایم گفت: اقتصادی کردن فعالیت‌های ریلی برای بخش خصوصی یکی از این محورها است تا حمل و نقل ریلی توجیه مناسب اقتصادی داشته باشد.

وی گفت: در این راستا برنامه‌ریزی شد تعرفه حق دسترسی به شبکه ریلی برای شرکت‌های خصوصی کاهش یابد. تا پیش از این 57 درصد درآمد حمل بار به راه آهن اختصاص می‌یافت اما در راستای توجیه اقتصادی مناسب بخش خصوصی رقم حق دسترسی را از 57 درصد به 31 درصد کاهش دادیم.

پورسیدآقایی یادآور شد: این امر موجب شد بخشی  از درآمد خود را در دو سال گذشته از دست بدهیم.

**سرمایه گذاری بخش خصوصی در راه آهن تضمین شده است

وی گفت: متاسفانه رقابت بین جاده و ریل در ایران عادلانه نیست؛ ما گازوییل لیتری 2 هزار تومان را به کامیون‌داران لیتری 500 تومان می‌دهیم ضمن آنکه حق دسترسی به شبکه جاده‌ای را هم از آنان نمی‌گیریم اما در شبکه ریلی حق دسترسی دریافت می‌شود و این موجب استقبال صاحبان کالا از حمل کامیونی شده است.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی توسط راه آهن تضمین می‌شود اظهار داشت: هر بخشی که واگن باری و مسافری وارد ناوگان کند سود آنها را تضمین می‌کنیم.

 

راه آهن چهره سنتی خود را تغییر می دهد

پورسید آقایی با بیان اینکه رشد بهره‌وری راه‌آهن در دستور کار دولت قرار دارد گفت: راه‌آهن نماد صنعتی شدن ایران در گذشته بود و اکنون باید چهره سنتی خود را تغییر دهد. در این راستا برقی‌سازی خطوط ریلی، احداث خطوط سریع‌السیر و ایجاد سازمان قطار حومه‌ای در دستور کار قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه ایمن سازی خطوط ریلی در دستور کار دولت است گفت: تا پایان سال 95 همه شبکه ریلی کشور به سیستم ایمن ATC مجهز می‌شود؛ بنابراین تجاوز از سرعت مجاز نخواهیم داشت و ایمنی خطوط افزایش می‌یابد.

پورسیدآقایی اظهار داشت: در حال حاضر 10 هزار و 300 کیلومتر خط آهن در کشور داریم ضمن آنکه 10 هزار کیلومتر پروژه ریلی کلنگ زده شده و 5 هزار پروژه ریلی در دست مطالعه است.

وی با بیان اینکه اجرای فاینانس در پروژه ‌های ریلی مد نظر قرار دارد بیان کرد: در بخش فاینانس مشکلی که داریم باید 15 درصد پیش‌پرداخت توسط ما پرداخت شود، یعنی برای احداث 10 هزار کیلومتر خط آهن 60 هزار میلیارد تومان فاینانس لازم داریم که بایستی 9 هزار میلیارد تومان آن در قالب پیش‌پرداخت، از سوی ما پرداخت شود. از مجلس می‌خواهیم اجازه دهد این پیش‌پرداخت از محل صندوق توسعه ملی پرداخت شود.

اختصاص 500 میلیارد تومان به راه‌آهن برای صرفه‌جویی سوخت

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه مقرر شده است از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت در سال جاری 500 میلیارد تومان به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اختصاص یابد، اظهار داشت: در راستای توسعه ریلی کشور منابع مالی محدودی وجود دارد، اما مقرر شده است از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت، ارقامی به راه‌آهن اختصاص یابد.

وی ادامه داد: دولت سال گذشته 350 میلیارد تومان برای شبکه ریلی مصوب کرد که 50 درصد این رقم به ما اختصاص یافت. ضمن آنکه در سال جاری مقرر شده است 500 میلیارد تومان به شبکه ریلی کشور اختصاص یابد.

مدیرعامل راه‌‌آهن اظهار داشت:‌ از محل بند «ق» تبصره بودجه 7 و نیم میلیارد تومان بابت صرفه‌جویی انرژی طبق مصوبه شورای اقتصاد به حمل و نقل ریلی اختصاص می‌یابد.

وی خاطر نشان کرد:‌ راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران امروز بابت طرح‌های قبلی، ماده 62 و حساب ذخیره ارزی 6 هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار است که موظف هستیم از دولت دریافت کرده و پرداخت کنیم.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز