خبرگزاری کار ایران

خسرو ارتقایی در حاشیه نمایشگاه یازدهم آب:

1500 حلقه چاه غیرمجاز مسدود می‌شود/ 610 میلیون مترمکعب کسری مخزن سدهای تهران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: با اجرایی شدن طرح احیا و تعادل‌بخشی در استان تهران 1500 چاه غیرمجاز در این استان مسدود می‌شود.

به‌گزارش خبرنگار ایلنا، خسرو ارتقاییدر نشست حاشیه ای نمایشگاه یازدهم آب در جمع خبرنگاران با تعداد چاه‌های غیرمجاز استان تهران را بالغ بر 35 هزار حلقه اعلام کرد و گفت: از چاه‌های غیرمجاز کمتر از 200 میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود که این مقدار در مورد 7000 حلقه چاه کشاورزی بالغ بر 131 میلیون مترمکعب برداشت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه میزان برداشت چاه‌های شرب خانگی بالغ بر 11 میلیون مترمکعب است، تصریح کرد: ما پروانه‌های بهره‌بردای را در طرح احیا و تعادل‌بخشی بهینه خواهیم کرد.

ارتقایی با اشاره به این نکته که سالانه بیش از 150 میلیون مترمکعب از سفره‌های آب زیرزمینی برداشت می‌شود که به میزان دو برابر حجم سد لتیان در حالت پر بودن است، تصریح کرد: اگر طرح احیا و تعادل‌بخشی اجرا شود با توجه به اینکه در حدود 650 میلیون مترمکعب کسری انباشته داریم، قادر خواهیم بود 110 میلیون مترمکعب از آن را جبران کنیم.

وی افزود: با بستن چاه‌های غیرمجاز اجازه نخواهیم داد بیش از 70 میلیون مترمکعب آب برداشت شود.

ارتقایی تعداد کنتورهای هوشمند را که بر روی چاه‌های کشاورزی بسته خواهد شد، 1000 دستگاه عنوان کرد و گفت: 100 تا 120 مترمکعب از این کسری آب در سفره‌های زیرزمینی با این طرح جبران خواهد شد.

وی در باره پروژه سد ماملو گفت: از مهر 93 با راه‌اندازی این سد توانستیم بخشی از آب کشاورزی دشت‌های پاکدشت و ورامین را تامین کنیم و با وارد مدار شدن تصفیه‌خانه هفتم هم اکنون 2500 لیتر بر ثانیه آب به تهران منتقل می‌شود.

ارتقایی داشتن نواقصی در این پروژه را غیر قابل انکار دانست و گفت: با آمدن سد ماملو بالغ بر 70 میلیون مترمکعب آب به جنوب تهران و 30 میلیون مترمکعب هم به شهرهای جنوبی و شرقی استان تهران اختصاص داده شده است.

وی در خصوص مقدار پساب تحویل گرفته شده از تصفیه‌خانه جنوب تهران گفت: آن مقدار پساب که در شهر تهران تحویل گرفته‌ایم به دشت‌های ورامین و پاکدشت انتقال داده‌ایم که بالغ بر 199 میلیون مترمکعب بوده است.

وی ادامه داد: البته ظرفیت تصفیه خانه جنوب تهران بالغ بر 7.5 مترمکعب بر ثانیه و مقداری معادل 200 میلیون مترمکعب در سال پساب تولید می کند.

ارتقایی مشکلاتی را در رابطه به میزان پساب ها مطرح کرد و عنوان کرد: میزان پساب‌ها بستگی به مصرف آب در شهر دارد و خطوط جمع آوری فاضلاب که در شهر تهران اجرا شده است، هنوز این انشعاب‌ها به شبکه متصل نشده و بنابراین مقدار پساب تولید شده بالغ بر 100 میلیون مترمکعب است.

وی میزان بارندگی در استان تهران را با توجه به پایان گرفتن سال آبی و آغاز سال آبی جدید تا 31 شهریور ماه سال جاری 305 میلیمتر در سال دانست و گفت: این میزان بارندگی 12 درصد نسبت به سال گذشته کاهش را نشان می‌دهد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران میزان ذخیره آب سدهای استان تهران را به ترتیب در سدهای امیرکبیر، لتیان،لار، طالقان و ماملو به ترتیب 148، 63، 63، 194، 141 میلیون متر مکعب دانست و بیان کرد: این میزان آب با در نظر گرفتن شرایط نرمال حدود 610 میلیون مترمکعب کاهش را نشان می‌دهد.

وی درباره آخرین وضعیت سد نم‌رود گفت: این سد توسط شرکت اّب منطقه ای تهران در حال ساخت است که حدود 75 درصد پیشرفت داشته و به دلیل بودجه اندک، کار پیشرفت بالایی نداشته است؛ زیرا ما برای تکمیل پروژه نیاز به 160 میلیون تومان اعتبار نیاز داریم که اعتبار ما در بودجه 14 میلیارد تومان بیشتر نیست، اما از نظر اجرایی مشکل خاصی نداریم.

وی افزود: با احداث این سد ما اختلافی با استان سمنان نداریم، زیرا 10 میلیون مترمکعب از آب سد نمرود اختصاص به تهران دارد.

وی در ادامه، پروژه باروری ابرها را یک فعالیت مستمر در وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای تهران دانست و افزود: در صورتی که منابع مالی این طرح مشخص شود با همکاری موسسه تحقیقات آب تهران این طرح اجرایی می‌شود.

ارتقایی بیان کرد: باروری ابرها در شرایط بسیار ایده آل 10 تا 15 درصد بارندگی را افزایش می‌دهد بنابراین انتظار معجزه از آن نمی‌توان داشت.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران آخرین روش های باروری ابرها در تهران را روش‌های تلفیقی توسط ژنراتورهای زمینی همراه با باروری از طریق هلیکوپتر دانست و خاطر نشان کرد: باروری در چهار مرحله در مناطق غرب، ارتفاعات جنوب و جنوب شرق تهران به مدت سه بار با همکاری مرکز تحقیقات آب انجام شد که ارزیایی نتایج آن هنوز مشخص نشده است.

کد خبر : ۳۰۸۷۳۸