خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد:

اصلاح دستورالعمل ضوابط واردات خودروهای سواری

دستورالعمل ضوابط واردات خودروهای سواری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی و عاملیت فروش اصلاح شد.

به گزارش ایلنا از "شاتا" رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با اعلام این خبر گفت :  ضوابط واردات خودروهای سواری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی و عاملیت فروش در راستای اعمال مفاد قانون حمایت ازحقوق مصرف کنندگان مصوب1388 مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی ماده (21) قانون مذکور مصوب هیات وزیران ، بازبینی و اصلاح شد.

سیدمحمود نوابی اضافه کرد :  بر اساس دستورالعمل، ابلاغی ، اخذ نمایندگی رسمی شرکتهای خارجی ، مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، درخواست افراد حقیقی و حقوقی واردکننده فاقد نمایندگی رسمی برای تجهیز شبکه خدمات پس ازفروش را رسیدگی و در صورت احراز شرایط نسبت به ارایه گواهی فعالیت نمایندگی رسمی و عاملیت فروش اقدام می نماید.

وی ادامه داد: در صورت عدم وجود امکانات و تاسیسات خدمات پس ازفروش ، پذیرش ثبت سفارش از اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی صرفاً پس ازعقدتوافقنامه ارایه خدمات گارانتی ووارانتی فی مابین نماینده رسمی وواردکننده وارایه توافقنامه مذکوربه سازمان توسعه تجارت ایران میسرمی باشد.

نوابی تصریح کرد : نمایندگان رسمی و عاملین فروش موظفند در صورت درخواست واردکنندگان فاقد نمایندگی برابر شرایط توافقنامه عمل نمایند.

به گفته وی ترخیص خودروهای ثبت سفارش شده قبل از تاریخ 2 بهمن ماه 1393 توسط افراد حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی و عاملیت فروش با رعایت دقیق ماده 11 آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و تبصره های آن بلامانع خواهدبود.

همچنین ترخیص تمام خودروهای ثبت سفارش شده پس از ابلاغ دستورالعمل به گمرک ، منوط به ارایه گواهی انطباق کالا (certificate Of Conformity-COC) به گمرک جمهوری اسلامی ایران است.

گفتنی است مواردی از جمله موارد حائز اهمیت تاکید بر «عدم مجاز بودن نمایندگان رسمی در اخذ وجوه مازاد بر 3 درصد ارزش IF» و « تعیین مسئولیت رسیدگی و داوری در موارد بروز اختلاف با سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و پیش بینی اقدامات تعزیری ، تعلیق و ابطال گواهی نمایندگی ، با متخلفین » در راستای تکمیل دستورالعمل یاد شده به توافقنامه ضمیمه گردیده است.

هموطنان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان  به آدرس www.CPPO.ir  مراجعه کنند .

 

کد خبر : ۳۰۹۱۷۵