خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای عالی مناطق آزاد:

تاسیس دو منطقه ‌آزاد جاسک و بوشهر در دستور کار دولت

asdasd
کد خبر : ۳۰۹۱۸۸

شعار امسال سازمان جهانی دریانوردی، آموزش است که ایران نسبت به این موضوع اهمیت خاصی قائل است.

مشاور عالی رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد  با تاکید بر اینکه جمعیت شهرهای ساحلی در جنوب کشور باید افزایش یابد گفت: تاسیس دو منطقه آزاد جاسک و بوشهر را برای افزایش ظرفیت‌های اقتصادی در منطقه در دستور کار قرار داده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا اکبر ترکان در مراسم روز دریانورد با بیان اینکه برنامه ویژه‌ای برای گرامیداشت روز دریانوردان در کشور در حال برگزاری است گفت: شعار امسال سازمان جهانی دریانوردی، آموزش است که ایران نسبت به این موضوع اهمیت خاصی قائل است.

وی با اشاره به تعداد مراکز آموزشی دریانوردی ادامه داد: در حال حاضر 8 مرکز دانشگاهی و 57 مرکز آموزش حرفه‌ای در کشورمان برای آموزش دریانوردان در کشورمان فعال است که تاسیس این تعداد مراکز نشان‌دهنده اهمیت کشور به مساله ‌آموزش است.

ترکان با بیان اینکه از هر منطقه آزاد تجاری و صنعتی 5 منطقه آن در سواحل دریای جنوب و شمال قرار دارند گفت: مناطق آزاد چابهار، قشم، کیش، اروند در ساحل جنوبی  و منطقه آزاد انزلی در مجاور دریای خزر قرار دارند.

مشاور عالی رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه نگاه اقتصادی ما به دریا یکی از سیاست‌های مناطق آزاد است گفت:  در هر حوزه‌ای که رونق وجود داشته باشد جمعیت افزایش می‌یابد و معیشت ‌آنجا شکل می‌گیرد.

ترکان ادامه داد: در حال حاضر هیچ یک از 20 شهر بزرگ کشور در کنار دریا شکل نگرفته این در حالی است که 70 درصد جمعیت جهان در مجاورت سواحل زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه جمعیت سواحل جنوبی ایران باید افزایش یابد تاکید کرد: در حالی که تمام اقتصاد نفت ایران در جنوب کشور است اما هیچ یک از کلان‌شهرها در کنار دریا نیستند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه باید از تمام ظرفیت‌های دریا اعم از ظرفیت‌های گازی، اقتصاد گاز،‌نفت استفاده کنیم گفت: برای افزایش جمعیت شهرهای کنار دریا و رونق اقتصاد این مناطق برنامه‌هایی در نظر گرفته‌ایم.

ترکان با اشاره به وجود تمدن‌های مهم گذشته در دریا گفت: در تاریخ ایران تمدن‌های بزرگی در کنار دریا وجود داشت که بنا به حوادثی که در تاریخ رخ داد امروز این تمدن‌ها از بین رفته است.

وی افزود: بندر سیراف که یک روز از مهمترین مناطق اقتصادی کشورمان بود امروز خبری از آن نیست.

ترکان ادامه داد: اگر با پیشرفت و تغییر فناوری‌های دریایی  تصمیمات متناسب با آن گرفته نشود ممکن است در آینده تمدن‌های امروز هم تغییر کند.

وی با بیان اینکه اقتصاد 5 منطقه آزاد را متکی بر دریا می‌دانیم افزود: در تصمیمات دولت یازدهم ایجاد دو منطقه جدید در دستور کار قرار گرفته است.

ترکان با اشاره به تاسیس دو منطقه جدید بوشهر و جاسک گفت: این دو منطقه می‌توانند ظرفیت اقتصادی جدیدی را در جنوب کشور فراهم کنند.

وی افزود: تصمیمات توسعه دریایی دولت بسیار راهبردی است و توجیه اقتصادی این مناطق آزاد اقتصادی جدید هم متکی به همین تصمیمات است.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز