خبرگزاری کار ایران

رئیس بانک مرکزی:

حجم تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در پنج ماه اول سال جاری معادل 128 هزار میلیارد تومان است

رئیس بانک مرکزی گفت: در دولت یازدهم رویکرد کلی سیاست های بانک مرکزی بر ارتقای انضباط پولی، کنترل و سالم‌سازی ترکیب رشد نقدینگی، حفظ ثبات بازار ارز و هدایت منابع به سمت فعالیت‌های تولیدی و بهبود تامین مالی اقتصاد استوار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ولی‌الله سیف در اولین همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل و مسکن با بیان اینکه اقتصاد ایران در سال جاری نقطه عطفی را از لحاظ گشایش تعاملات بین‌المللی و تدارک مقدمات رفع تحریم‌های ظالمانه اقتصادی تجربه می‌کند گفت: این مهم مرهون تلاش‌ها و مجاهدت‌های مستمر بدنه دیپلماسی کشور در دو سال اخیر بوده است.

وی ادامه داد: بدون شک در شرایط کنونی که در زمینه رشد و شکوفایی اقتصاد کشور بیش از پیش فراهم شده سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیربنایی مانند حمل و نقل از اهمیت بالایی برای فراهم سازی شرایط مبادلات داخلی و خارجی برخوردار است.

سیف با بیان اینکه اقتصاد ایران در سال‌های ابتدایی دهه 90 عملکرد ضعیفی را تجربه کرد ادامه داد: تورم بالا و شتابان، رکود عمیق اقتصادی، افت قابل ملاحظه رشد سرمایه‌گذاری و تلاطم بازار ارز مهم‌ترین ویژگی اقتصادی ایران در این سال‌ها را تشکیل داد.

رئیس بانک مرکزی ادامه داد: هرچند سابقه رشدهای بالا نقدینگی در اقتصاد ایران به یک تنگنای ساختاری تبدیل شده و بهبود آن نیازمند تغییرات بنیادین در نحوه تامین مالی بخش دولتی و غیر دولتی است اما بانک مرکزی در دو سال گذشته تلاش کرد علاوه بر فعالیت در ساماندهی موسسات غیر مجاز و اضافه شدن اطلاعات آنها در آمارهای پولی و بانکی از طریق کنترل رشد پایه پولی از رشد بی‌رویه نقدینگی جلوگیری کند.

وی افزود: حجم نقدینگی در پایان مردادماه سال جاری معادل 850 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مردادماه و اسفندماه سال گذشته به ترتیب معادل 23.1 و 8.7 درصد رشد نشان می‌دهد.

رئیس بانک مرکزی گفت: براساس ارقام همگن متغیرهای پولی، رشد نقدینگی از 25.9 درصد در سال 92 به 22.3 درصد در سال 93 کاهش یافت که علاوه بر این رشد نقدینگی در 12 ماه منتهی به مرداد هم نسبت به رشد همگن مشابه در مرداد سال گذشته کاهش 3.5 واحد درصدی را نشان می‌دهد.

سیف با بیان اینکه با توجه به وضعیت رکود اقتصادی در سال های اخیر به منظور فعال‌سازی هرچه سریع‌تر ظرفیت‌های تولیدی موجود ، سیاست‌های اعتباری بانک مرکزی در طول دو سال گذشته عمدتاً بر تامین مالی سرمایه درگردش واحدهای تولیدی متمرکز بود اظهار کرد: حجم تسهیلات پرداختی در شبکه بانکی در سال 93 به 342هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با رقم مشابه سال 92 معادل 44.5 درصد رشد داشته است.

وی افزود: حجم تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در پنج ماه اول سال جاری معادل 128 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به عدد مشابه سال قبل به میزان 12.4 درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: سهم سرمایه در گردش از تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در پنج ماه سال 94 معادل 64 درصد بوده که نشان‌دهنده عملکرد مناسب بانک‌ها در زمینه تامین مالی سرمایه در گردش واحدهای تولید با استفاده از ظرفیت‌های خالی موجود هستند.

سیف ادامه داد: این سهم برای تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل 81 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه در حوزه سیاست‌های ارزی برقراری ثبات مناسب در بازار ارز، نقش تعیین کننده ای در کنترل انتظارات تورمی و مهار نرخ تورم داشته است ادامه داد: علی‌رغم نااطمینانی‌های ناشی از نهایی نشدن مذاکرات هسته‌ای و کاهش قابل ملاحظه قیمت نفت، متوسط نرخ دلار در بازار آزاد در سال 93 نسبت به رقم مشابه سال قبل تنها 3 درصد افزایش داشت.

رئیس بانک مرکزی افزود: علاوه بر این دامنه نوسان نرخ دلار در سال 93 نسبت به میزان 92، 42 درصد کاهش داشت. همچنین متوسط نرخ دلار در بازار آزاد در شش ماه منتهی به شهریور سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل 4.9درصد رشد داشت.

وی ادامه داد: دامنه نوسان نرخ دلار در شش ماه منتهی به شهریور 94 نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل 29 درصد کاهش داشت که نشان‌دهنده تقویت ثبات ارز در سال جاری است.

وی با تاکید بر اینکه در نتیجه اتخاذ سیاست‌های فوق، نرخ تورم با افتی قابل ملاحظه از 40 درصد در مهرماه سال 92 به 15 درصد در شهریور سال 94 کاهش یافت گفت: علاوه بر این نرخ تورم نقطه به نقطه هم از 45 درصد در خردادماه سال 92 به 11 درصد در شهریورماه سال 94 کاهش یافته است.

سیف تاکید کرد: بدون شک یکی از بخش‌های زیرساختی در رونق و شکوفایی فرآیند تولید هر کشوری وجود زیرساخت‌های مناسب در حمل و نقل است گفت: وجود زیرساخت‌های مناسب بخش حمل و نقل از این جهت که امکان دسترسی آسان به بازارهای داخلی و خارجی فراهم می‌کند و موجب تسهیل امر مبادله در سطوح ملی و بین‌المللی را فراهم می‌شود از جایگاه ویژه‌ای در سیاست‌های اقتصادی کشور برخوردار است.

وی ادامه داد: ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی از استعدادها و مزیت‌های بالایی در جابجایی مسافر و ترانزیت کالا از طریق حمل و نقل جاده ای اعم از زمینی و ریلی، هوایی و دریایی در منطقه برخوردار است.

رئیس بانک مرکزی ادامه داد: به رغم سرمایه‌گذاری های سنوات گذشته در زمینه توسعه شبکه ارتباطات حمل و نقل شاخص‌های عملکرد این بخش همچنان نسبت به ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در حوزه حمل و نقل وجود  دارد فاصله معناداری داشته و هنوز نتوانسته به جایگاه خود در منطقه و جهان دست یابد.

وی در سال 93 ارزش افزوده گروه حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات به قیمت‌های ثابت سال 83 از رشد 2.9 درصدی نسبت به سال قبل اعلام کرد، گفت: سهم این گروه در تحقق رشد اقتصادی 3 درصدی سال 93 معادل 44 دهم واحد درصد بوده است.

وی افزود: در این سال کل سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل به قیمت‌های سال 83 بالغ بر 80 هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به سال قبل از آن 6.9 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

سیف گفت: بررسی عملکرد سرفصل حمل و نقل به عنوان ییکی از اجزای اصلی حساب خدمات در جدول تراز پرداخت‌ها موید تراز مثبت عملکرد صادرات و واردات در سر فصل حمل و نقل سال 93 است. در این سال عملکرد صادرات و واردات در سر فصل گفته شده به ترتیب معادل 3.3 میلیارد، 2.9 میلیارد بوده است که نسبت به سال‌های قبل افزایش داشته است.

 

 

کد خبر : ۳۱۰۰۵۰