خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان فضایی کشور:

فعالیت های دبیرخانه شورای عالی فضایی آغاز شده است

رییس سازمان فضایی کشور گفت: ماهواره مصباح که سابقه طراحی و تولید آن به بیش از ۱۰ سال پیش برمی گردد، یکی از ماهواره های کارآمد جمهوری اسلامی ایران است که با همکاری شرکت ایتالیایی طراحی و تولید شده است، اما این ماهواره که برای تست نهایی در ایتالیا قرار داشت به دلیل مشکلات تحریم امکان پرتاب نیافت و هم اکنون با کمک وزارت امور خارجه در حال مذاکره برای بازپس‌گیری این ماهواره هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رئیس سازمان فضایی کشور در جمع خبرنگاران بیان داشت:طی دو سال اخیر شورای عالی فضایی تلاطم داشته و به دلیل برخی مسائل تشکیل نشده است، اما با هماهنگی و همکاری با معاون علمی فناوری رئیس جمهور و حکمی که ایشان حدود ۱۰ روز گذشته برای دبیری شورای عالی فضایی به اینجانب داده اند، فعالیت های دبیرخانه شورای عالی فضایی آغاز شده است.

وی افزود:به علت تحریم ها ماهواره ایرانی مصباح از ۳ سال گذشته تاکنون در مصادره ایتالیا قرار دارد که در حال مذاکره برای بازپس‌گیری این ماهواره هستیم.

بهرامی  در ارتباط با مذاکره با هیئت فرانسوی که اخیرا وارد کشور شد گفت: مذاکرات از وقتی که شروع می شود، تا انعقاد قرارداد، فرآیند طولانی را طی می کند و عده زیادی درگیر آن خواهند بود. ماهواره یکی دو تنی که باید ساخته پرتاب و در مدار قرار گیرد با قراردادی یک شبه حاصل نخواهد شد و شاید نیاز به دویست تا سیصد ساعت کار در جلسات متعدد داشته باشد.

وی در  پاسخ به سوالی در خصوص همکاری با مرکز ملی فضایی که طبق حکم رئیس جمهور تشکیل شده است، تاکید کرد: نهاد بالادستی سازمان فضایی، مرکز ملی فضایی نیست و این مرکز با حکم رئیس جمهور وابسته به معاونت علمی فناوری رئیس جمهور است که ما سعی می کنیم همکاری خاص خود را در بخش هایی که به ما ارتباط داشته باشد با این مرکز انجام دهیم، اما اهداف این مرکز با فعالیت های سازمان فضایی ایران متفاوت است.

رئیس سازمان فضایی ایران با تاکید بر اینکه مطالبات رهبری در حوزه توسعه علم و فناوری بسیار آینده نگرانه است، توضیح داد: تکنولوژی در حال تحول و نوگرایی است و ما باید تمامی تلاش خود را برای حضور در همه زمینه ها به کار گیریم.

بهرامی با بیان اینکه ایران توان پرتاب و طراحی ماهواره را دارد و در میان کشورهایی است که دانش این فناوری را به دست آورده‌اند، گفت: فناوری های فضایی گسترده است و تنها داشتن ماهواره نیست.

وی با اشاره به اینکه پروژه های بسیاری را در دستور کار برای گسترش فعالیت های فضایی و کاربردی کردن آن در زندگی مردم داریم، اضافه کرد: یکی از پروژه های مهم در دستور کار پروژه اعزام انسان به فضا است، اما باید  این پروژه بازطراحی شود.

معاون وزیر ارتباطات توضیح داد: منابع نامحدود است و باید هدفگذاری های این پروژه با منابع همخوانی داشته باشد. بر این اساس، با کمک شورای راهبری طرحی را برای بازطراحی پروژه اعزام انسان به فضا آماده می کنیم که در شورای عالی فضایی مطرح شود و پس از آن شورای عالی فضایی در مورد این طرح تصمیم گیری نهایی را خواهد داشت.

کد خبر : ۳۱۰۰۸۸