خبرگزاری کار ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح کرد:

امیدواریم در کشور ماهواره ملی داشته باشیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تاکنون به دلیل تحریم‌های ظالمانه زمینه تعامل با دیگر کشورها وجود نداشت اما باید خود را برای دوران پساتحریم آماده کنیم. این موضوع تا اواخر آذرماه محقق شده و کلیه تحریم‌ها برداشته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمود واعظی در مراسم افتتاحیه هفته فضا بیان داشت: در قوانین بین‌المللی تصریح شده که فضا در اختیار هیچ کشوری نیست و با توجه به اینکه ایران تلاش‌های خوبی در گذشته هم‌موضوع با فضا انجام داده، بهترین فرصت است که به سمت بهره‌برداری از این فضا برویم. 

وی افزود: طی یکی‌دوماه گذشته و بعد از مذاکرات سیاسی ایران مذاکرات خوبی با کشورهای مختلف در زمینه‌های مختلف و البته فضا داشته‌ایم که بنا داریم این مباحث ادامه پیدا کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: وارد مسابقه‌ای شده‌ایم که دیگران پیشتر از ما خود را آماده‌ کردند و این فرصتی است تا در برابر کشورهای قدرتمند دنیا که با استفاده از ابزارهای پیشرفته معمولا مالکیت خود را در عرصه‌های مختلف اثبات می‌کنند به رقابت بپردازیم. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه امسال دولت از نظر بودجه محدودیت‌های زیادی دارد اظهار کرد: امیدواریم که از اواخر امسال محدودیت‌ها به تدریج برداشته شود. این محدودیت‌ها برای فعالیت‌های فضایی و امور غیرملموس بیشتر درک می‌شود و ضربه آن به این حوزه‌ها بیشتر خواهد بود.

وی تاکید کرد: رئیس سازمان فضایی طبق قانون مجلس دبیر شورای عالی فضایی نیز به حساب می‌آید.

وزیر ارتباطات افزود: به دبیر شورای عالی گفتم که با سرعت بیشتری در این عرصه فعالیت‌هایمان را ادامه دهیم. 

واعظی با اشاره به وضعیت بودجه دولت بیان داشت: مجبوریم در بسیاری از امور نظیر توسعه شبکه انتقال دیتا نیز محتاطانه پیش رویم و البته امیدواریم این محدودیت‌ها که بیشتر شامل حال بخش فضا بوده آرام‌آرام برداشته شود.

وی در خصوص ساخت و پرتاب ماهواره بیان داشت: تحقیق برای ساخت و پرتاب ماهواره‌ها  یکی از برنامه‌های وزارت ارتباطات است و  ساماندهی پژوهشگاه فضایی و سازمان فضایی با توجه به اینکه از منظر بودجه با محدودیت‌هایی مواجه بودند نیز از جمله برنامه‌های دیگر ما است.

وزیر ارتباطات در خصوص فعالیت شوراها گفت: در 8 سال گذشته تمامی شوراها تعطیل شده بوده است و  برای راه‌اندازی و احیای مجدد شوراها نیازمند زمان و انرژی بیشتری هستیم.

وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا قانون فضایی کشور خود را داشته باشیم که البته زحمت این کار با خود ایشان است تا در شورای عالی فضایی تصویب گردد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص ماهواره ملی گفت: امیدواریم در کشور ماهواره ملی داشته باشیم و اکنون نقطه مداری 24.19 را به جمع‌بندی رسیدیم و باید ببینیم اگر نیازمند به ماهواره هستیم زودتر این کار را انجام داده و به سمت ساخت و پرتاب ماهواره ملی برویم. 

وی افزود: طبق روال عادی 6-7 ماه زمان می‌برد تا مراحل طراحی و ساختار یک ماهوار مشخص شود و ساخت و پرتاب نیز اگر در نوبت پرتاب قرار نگیریم عملا 3 سال به طول خواهد انجامید .

کد خبر : ۳۱۰۳۵۴