خبرگزاری کار ایران

معاون ارزی، در سفر سومین هیات آلمانی به ایران مطرح کرد؛

آلمان می‌تواند به شریک اول کشور ایران تبدیل شود

asdasd
کد خبر : ۳۱۰۵۴۱

این سومین هیات آلمانی است که از زمان توافق هسته‌ای به ایران سفر کرده است.

معاون ارزی بانک مرکزی در جلسه‌‌ای با حضور هیات آلمانی با اشاره به اینکه کیفیت شناخته شدة کالاهای آلمانی در ایران، به بازرگانان این کشور فرصت می‌دهد که با کمترین هزینه بازاریابی،  به شریک اول کشورمان تبدیل شوند گفت: البته نباید نقش کلیدی ارتباط بانکی برای رسیدن به این هدف را از یاد برد؛ بنابراین مقامات این کشور باید  همکاری لازم را برای برقراری سریع روابط بانکی بین دو طرف داشته باشند.
به گزارش روابط عمومی بانک‌مرکزی، غلامعلی کامیاب، معاون ارزی بانک مرکزی، در این جلسه که با حضور اولاف لیس، وزیر ایالتی اقتصاد، کار و حمل‌ونقل در ایالت نیدر زاکسن آلمان برگزار شد، اظهار داشت: این سومین هیات آلمانی است که از زمان توافق هسته‌ای به ایران سفر کرده و با توجه به گذشته تجاری دو طرف این علاقه به از سرگیری روابط تعجب برانگیز نیست.

کامیاب با برشمردن گستره زیادی از فعالیت‌ها از جمله زیرساخت، انرژی، نفت و گاز و خدمات توریسم به عنوان زمینه‌های مستعد سرمایه‌گذاری در ایران افزود: ایران در این زمینه‌ها به کمک‌های تکنیکی و مالی نیاز دارد؛ به عنوان مثال صنعت خودرو ایران در سال گذشته 1.3 میلیون خودرو تولید داشته که این حجم بزرگ، شدیداً به تکنولوژی روز نیازمند است. درخصوص راه آهن، هواپیمایی، پتروشیمی و صنایع سنگین مثل فولاد نیز فرصت‌های سرمایه‌گذاری فوق‌العاده‌ای وجود دارد. بر همین اساس و  با توجه به توانایی‌ها و قابلیت‌هایی که در شرکت‌های آلمانی وجود دارد انتظار می‌رود به سرعت شاهد حضور آنها برای سرمایه‌گذاری و انتقال تجربیات‌ باشیم. 

 

صراحت قانون، یکسان‌سازی نرخ ارز است

معاون ارزی بانک‌مرکزی با اشاره به صراحت قانون‌گذار مبنی بر لزوم یکسان‌سازی نرخ ارز اظهار داشت: اینکه تاکنون نتوانسته‌ایم یکسان‌سازی کنیم، به دلیل تحریم‌ها و عدم توانایی برای انتقال منابع ارزی بوده است. با این حال تلاش‌های بانک‌مرکزی باعث شده شکاف بین نرخ رسمی و نرخ بازار از 20 درصد به حدود 10 درصد کاهش یابد؛ ولی مطمئن هستم پس از اجرایی شدن برجام چند ماه بیشتر برای یکسان‌سازی نرخ ارز زمان نیاز نخواهد بود.
کامیاب همچنین در خصوص سرنوشت نرخ ارز پس از اجرایی شدن برجام گفت: به عنوان مقام مسئول در بانک مرکزی نباید در این خصوص اظهارنظر کنم، زیرا این کار دخالت در بازار است. قدر مسلم نرخ ارز باید طبق واقعیت‌های اقتصادی و براساس مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار ارز تعیین شود و بانک مرکزی فقط  نوسانات زودگذر و هیجاناتی که منجر به بروز شوک می‌شوند را جلوگیری می‌کند.

وی در مورد استفاده از سوئیفت و توان سیستم بانکی ایران برای استفاده از آن پس از نهایی شدن برجام نیز بیان کرد: هم اکنون 10 تا 12 بانک ایرانی از سوئیفت استفاده می‌کنند و من مطمئن هستم پس از اجرایی شدن برجام بانک‌هایی که از تحریم خارج می‌شوند با کمترین مشکل قادر خواهند بود از سوئیفت استفاده کنند.
کامیاب با اشاره به اینکه در گذشته آلمان، ایتالیا، فرانسه، اتریش و ژاپن پنج کشوری بودند که بیشترین حجم تأمین مالی در ایران را برعهده داشتند، افزود: در حال حاضر و در شرایط تحریم کشورهای چین، هند و کره بزرگترین تأمین‌کنندگان مالی در ایران هستند.

اولاف لیس نیز در این نشست ضمن اشاره به اینکه پس از 15 سال، این اولین حضور یک هیات تجاری از ایالت نیدر زاکسن در ایران است گفت: در آلمان این اعتقاد هست که طی دو سال آینده حجم تجارت دو کشور به 12 میلیارد یورو برسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز